VW diesel-opdatering uden bivirkninger

Opgradering af dieselmotorer med skandaleramt software påvirker ikke bilerne negativt, viser test foretaget af flere europæiske bilklubber.

Software-opdateringen af VW-koncernens 2,0 TDI-motorer virker efter hensigten. Det skriver jp.dk.

En test som de europæiske bilistklubber, herunder danske FDM, har lavet, viser at hverken brændstofforbrug, ydeevne eller udledning af udstødningsgasser påvirkes negativt af motoropgraderingen på VW’s skandaleramte dieselmotorer.

I praksis er det er en VW Golf og tre Audi A4-modeller med 2,0 liters TDI-dieselmotor, som er testet med den nye oftwareopdatering, som VW har fået godkendt af de tyske myndigheder, og som også er frigivet herhjemme.

Det betyder ifølge FDM, at ejerne af de berørte biler i første omgang kan ånde lettede op:
”Det er glædeligt, at softwareopdateringen ifølge undersøgelsen ikke umiddelbart har en negativ effekt på bilerne. VW-sagen berører godt 90.000 danske bilejere og har fyldt meget i FDM’s rådgivning. Derfor har det været vigtigt for FDM som bilejernes forbrugerorganisation at få lavet en uvildig og uafhængig test af VW’s softwareopdatering, som bliver tvungen i Danmark,« siger leder af FDM’s tekniske rådgivning, Lone Otto.

Godt 10 pct. ejere af VW, Audi, Skoda og Seat med berørte dieselmotorer, har fået opgradering, som er gået gnidningsløst.

”Vi har kun fået positive tilbagemeldinger,” siger Lone Otto til jp.dk.

FDM fortsat bekymret
På længere sigt, kan der dog opstå problemer, vurderer FDM.
”Det positive resultat ændrer dog ikke vores grundlæggende bekymring for den effekt, opdateringen kan have på lidt længere sigt. Vi bør også huske på, at testen her kun omfatter fire biler og én motorstørrelse ud af mange berørte mærker og modeller fra VW-koncernen. Derfor vil vi fortsat følge hele sagen tæt og være klar til at tage de nødvendige skridt for at sikre forbrugernes interesser,« siger Lone Otto.

De tyske myndigheder ventes senere på året at frigive opdateringer til 1,2 og 1,6 liters dieselmotorerne, hvorefter bilklubberne tester igen.

Hos VW-importøren er pressechef Søs Righolt ifølge jp.dk tilfreds med, at klubbernes test viser, opgraderingen hjælper efter hensigten.

”Vi er glade for, at der er en uafhængig trepart, som bekræfter det, vi hele tiden har sagt, nemlig at vores løsning holder,” siger hun.

Sagen rullede i efteråret, da det kom frem, at VW havde udstyret en række modeller med snydesoftware, som får bilerne til at udlede mindre af det skadelige NOx ved test end i virkeligheden. Det er det, koncernen nu er i gang med at rette op på.

FAKTA om bilklubbernes test
De europæiske bilklubber har testet efter den gældende NEDC-test (EU-norm), tyske ADAC’s motorvejstest, og den mere reelle WLTC-test, som kommer i 2017. Her viste bilerne efter opdateringen et let øget brændstofforbrug. Til gengæld faldt NOx-udslippet meget – for Golf helt op mod 36 pct.

Kilde: jp.dk

Læs også: Man tager en pc og et plasticrør…

[email protected]

1 COMMENT

  1. Jeg har en Audi A3 1.6 TDIe, som i maj 2017 blev opdateret, og siden er bilens brændstofforbrug øget en del. Den kører nu 2- 3 km mindre pr. liter end før, og flere bekendte har oplevet det samme.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here