VW Up på vej som GTI

Vi har lige fået en hurtig turbo-udgave af Up – næste år følger VW ’up’ med en ægte GTI-version med 115 hk. Præstationerne svarer stort set til den første Golf GTI fra 1976.

Det kan godt være, at kritikken hagler ned over VW og milliarderne siver ud af bankboksen efter dieselskandalen, men i udviklingsafdelingen har de tilsyneladende bevaret deres humoristiske sans. Blot få måneder efter at VW lancerede en power-udgave af den lille Up med 90 hestes turbomotor, sætter de tyske diplomingeniører nemlig trumf på: Næste år overgås den nye TSI-version af en ægte GTI-udgave med hele 115 hk.

Hækspoiler, større udstødning og brede 18-tommer fælge afslører den kommende Up GTI.
Hækspoiler, større udstødning og brede 18-tommer fælge afslører den kommende Up GTI.

Prototyper af super-Up’en testkøres i disse uger i Afrika. Selv om den ser færdigpudset og produktionsklar ud på billederne, skal vi dog et stykke ind i 2017, før du kan købe en Up GTI herhjemme. Og du skal nok have det store Dankort med: Priserne er selvsagt ikke klar, men merprisen for det ikoniske GTI-skilt vurderes at blive heftig. Vi gætter på ca. 180.000 kr. på danske plader.

Mange penge for en bil i mikroklassen, hvor du kan blive kørende for mindre end det halve. Men Up GTI vil også være noget særligt med 115 hk fra en trecylindret benzinmotor på én liter, der får samme turbotryk som du finder i dens fjerne fætter, Porsche 911 Turbo.

De store 18-tommer fælge er heller ikke bare til pynt. Hjulophæng og ventilerede bremser er hentet fra hylden med stumper fra den større Polo og modificeret, så Up kan tøjle de mange kræfter. Husk på, at langt de fleste Up blot har 60 hk under hjelmen – der er næsten dobbelt så mange i Up GTI.

Lettere og hurtigere end ur-GTI’en
Faktisk kan Up GTI sammenlignes med den oprindelige Golf GTI fra 1976. For 40 år siden satte ur-GTI’en brand i alle raske drenge m/k’s hjerter og kickstartede GTI-begrebet. Golf GTI vejede kun 1.020 kg, så 1,6 liters motoren med 110 hk rakte til en 0-100 km/t tid på 9,2 sekunder og en topfart på 182 km/t. Det var svimlede hurtigt dengang statsministeren hed Anker Jørgensen, og der var hesian på væggene i moderne hjem.

Førerpladsen er ikke anderledes end i Up TSI: Måske får gearknoppen det GTI-typiske golfbold-look på produktionsudgaven.
Førerpladsen er ikke anderledes end i Up TSI: Måske får gearknoppen det GTI-typiske golfbold-look på produktionsudgaven.

Nu hedder statsministeren som bekendt Lars Løkke og hesian er kun noget, der hænger i Den Gamle By i Aarhus, men ur-GTI’en er genfødt: Up GTI har nærmest samme størrelse som originalen, men har tabt 140 kg og rykker derfor fra 0-100 km/t på 8,8 sekunder og rammer 192 km/t, før motoren melder udsolgt. Set i det lys kan prisen jo altid diskuteres: Up GTI overgår originalen, der i mellemtiden er vokset to bilklasser og koster på den dyre side af 400.000 kr.

Som med alle andre GTI-biler betaler du for morskabsfaktoren. Bliver den endnu højere  end i Up TSI, kan Up GTI måske genstarte den oprindelige GTI-begejstring hos en ny og yngre generation.

Læs testen af Up TSI: Lille turbomotor er en stop Up-levelse

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here