VW er størst i verden

størst
VW blev det bedst sælgende mærke i verden i 2019. Se Top 10-listerne over verdens største bilproducenter og de mest solgte biler i verden og i Europa.

For ti år siden så bilverdenen noget anderledes ud. Amerikanske General Motors, der i årtier havde været det mest succesrige bilmærke i verden, var også i 2010 størst. Men så begyndte finanskrisen for alvor at gøre ondt på GM, og i 2011 overtog Toyota førstepladsen.

GM lukkede fabrikker, fyrede ansatte i tusindvis, kørte Pontiac, Oldsmobile og Saturn på de evige bilkirkegårde og solgte svenske Saab fra. Senest gik det ud over Opel og Vauxhall, der blev solgt til franske PSA (Peugeot og Citroën).

I dag er hæderkronede amerikanske General Motors kun fjerdestørst i verden, men nedturen synes ikke at være slut. I 2019 solgte amerikanerne næsten en million færre biler end i 2018 – i 2018 lød det globale salgstal på knap 8,7 mio.

størst
Mens VW Golf er den mest solgte bilmodel i Europa, er Toyota Corolla her verdens mest solgte bil.
Fiat-Chrysler-PSA rykker op

Hyundai-Kia var i 2019 kun en halv million biler fra GM, og med ægteskabet mellem Fiat Chrysler og PSA napper endnu et bil-konglomerat GM i haserne. Samlet set solgte Fiat Chrysler og PSA kun 200.000 færre biler end GM i 2019.

Siden 2011 har tyske Volkswagen og japanske Toyota udkæmpet en tæt kamp om at være størst. Med Nissan-Renault-Mitsubishi som “dark horse”. Den fransk-japanske bilgigant var i 2018 næststørst, men den position vandt Toyota tilbage i 2019.

I kampen om at forblive størst har Volkswagen gode kort på hånden. Især fordi den tyske bilgigant har adskillige mærker under paraplyen – udover Volkswagen blandt andet også Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley og Lamborghini.

Toyota har tre mærker på hylderne. Udover Toyota er det Lexus og Daihatsu, så Toyota har langt færre mærker at “gøre godt med” i kampen om at blive størst i verden.

Bilmærkernes globale top 10:

Antal solgte biler 2019 / Markedsandel i procent

Volkswagen Group: 10.336.495 / 12,2 pct.
Toyota Group: 9.698.609 / 11,4 pct.
Renault Nissan Alliance: 9.222.665 / 10,8 pct.
General Motors: 7.744.714 / 9,1 pct.
Hyundai-Kia: 7.203.538 / 8,5 pct.
Ford: 4.901.247 / 5,8 pct.
Honda Motors: 4.826.223 / 5,7 pct.
*Fiat Chrysler: 4.360.186 / 5,1 pct.
*PSA: 3.176.473 / 3,7 pct.
Daimler AG: 2.623.037 / 3,1 pct.

*Fiat Chrysler og PSA fusionerede i 2019 – det gør dem til den femtestørste producent med 7.536.659 producerede biler og en markedsandel på 8,8 pct.

Så mange mærker har de:

Volkswagen Group: Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, Volkwagen Commercial, MAN, Scania.
Toyota Motor Corp.: Toyota, Lexus, Daihatsu.
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance: Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia, Renault-Samsung, Lada, Alpine, Infiniti, Venucia, Datsun.
General Motors: Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Pontiac, Holden, Baojun, Wuling.
Hyundai Motor Group: Hyundai, Kia, Genesis.
Ford Motor Co.: Ford, Lincoln.
Honda Motor Co.: Honda, Acura.
Fiat Chrysler Automobiles: Fiat, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, Chrysler, Jeep, Dodge.
Groupe PSA: Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Vauxhall.
Daimler AG: Mercedes-Benz, Smart.

Globalt bilsalg top 10:

Toyota Corolla: 1.236.380
Ford F-Series: 1.070.234
Toyota RAV4: 931.852
Honda Civic: 821.374
Honda CR-V: 818.981
Volkswagen Tiguan: 741.297
RAM Pick-up: 731.895
Toyota Camry: 690.729
Volkswagen Golf: 687.664
Chevrolet Silverado: 644.013

Europæisk bilsalg top 10

(i parentes antal solgte + placering i Danmark):

Volkswagen Golf: 458.595 (4.573 / 8)
Volkswagen Polo: 330.922 (6.027 / 4)
Renault Clio: 302.994 (4.739 / 6)
Volkswagen Tiguan: 297.224 (2.674 / 22)
Skoda Octavia: 268.954 (4.640 / 7)
Nissan Qashqai: 260.428 (7.325 / 1)
Ford Focus: 243.825 (4.053 / 11)
Dacia Sandero: 233.460 (805 / 88)
Ford Fiesta: 233.019 (3.412 / 16)
Dacia Duster: 231.906 (646 / 99)

Kilder: Global Auto Database, Consumer Reports, De Danske Bilimportører.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Ja, det er så ikke i Thailand, man ser flest VW…. tror jeg kan tælle dem på en hånd igennem de sidste 12 dage…og heller ikke en eneste el-bil…tankevækkende når der nu er så meget opmærksomhed på el lige nu ?

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here