Alfa Romeo klar med første model i fem år

tonale

SUV’en Alfa Romeo Tonale på vej til Danmark. Til sommer i to mild-hybrid udgaver, mens en spændende ladehybrid først er klar ved årsskiftet.

Det er godt, at tifosi af det italienske bilmærke Alfa Romeo er stærke i troen. Igen og igen må de lægge øre til fabrikkens planer om at nu kommer det store comeback, der endelig skal bringe Alfas modeludvalg og salgstal på omgangshøjde med tyske ærkerivalers som Audi, BMW og Mercedes.

Som regel bliver de skuffede. Ikke over bilerne – de er som regel både smukke og velkørende – men det store, brede gennembrud venter vi stadig på.

Et aktuelt eksempel er den mellemstore SUV Alfa Romeo Tonale. Fabrikken har netop sluppet de første, officielle billeder af den produktionsklare udgave ud i æteren. De viser en moderigtig SUV, der lægger sig tæt op af designstudiet, som verden så første gang på biludstillingen i Geneve i 2019.

tonale
Tonale bringer italiensk stil ind i den mellemstore SUV-klasse efter sommerferien. Med en længde på 4,6 meter hedder konkurrenterne bl.a. Audi Q3 og BMW X1.
Sparket til hjørne

Det er tre år siden. Og egentlig skulle Tonale allerede været lanceret sidste år, i 2021. Men så blev Alfa Romeo en del af den store Stellantis-koncern og kom i famiglia med franske Citroën og Peugeot. Derfra kom også en ny chef, og han var ikke helt tilfreds med teknikken i Tonale, der er udset til at booste Alfas salg ganske betragteligt. Jean-Philippe Imparato, som den franske chef og erklærede Alfisti hedder, sparkede Tonale til hjørne, hvor den fik mere moderne teknologi og kraftigere ladehybrid-motor.

Nu er den så klar. Det vil sige – spis lige lidt italiensk ciabatta-brød til: Vi skal om på den anden side af sommerferien, før vi ser vi de to basis-udgaver med mild-hybrid teknik og 1,5 liters turbobenzinmotorer med enten 130 eller 160 hk. Først hen mod årsskiftet – altså om et lille år – kommer en ladehybrid med 275 hk og firehjulstræk, der på grund af den danske afgiftslempelse for ladehybrider ventes at blive den oplagte bestseller i Tonale-programmet. Og det gælder helt sikkert også, selv om der på et tidspunkt også kommer en 130-hestes diesel-version.

Summa summarum: Tonale er på vej – men Alfa-fans må som sædvanlig udvise tålmodighed lidt endnu.

Klassisk design-DNA

Noget tyder dog på, at de til gengæld har noget at glæde sig til. Tonale er trods alt den første nyhed fra Alfa Romeo i fem år. Så lang tid siden er det, at vi først fik BMW 3-serie rivalen Giulia og kort efter X3-udfordreren og SUV’en Stelvio. Begge ualmindeligt velskabte og velkørende, men ikke just storsælgende biler. Således blev der sidste år solgt mindre end 100 styk af de to modeller tilsammen, der i øvrigt også udgør det fulde Alfa Romeo-program efter at stærkt aldrende modeller som MiTo og Giulietta for længst er sendt på pension.

Instrumenterne ser analoge ud – men er digitale. Ladehybrid-udgaven skal køre op til 80 km på ren el.

Tonale skal genskabe opmærksomheden om Alfa Romeo. Og gør det med mærkets adelsmærke, smukt bildesign. Dyrk lige klassisk Alfa design-DNA som den V-formede kølergrill, tre-delte lygter for og bag og fælge i telefondrejeskive-design, der kan dateres tilbage til 60ernes Alfa Romeo 33 Stradale. Mamma mia!

Digital logbog

Men Tonale er meget mere end en belladonna iført retro-smykker. Teknisk er den helt up-to-speed med sin hybrid-teknik og fuldt digitale instrumentering, der bl.a. indeholder Amazon Alexa stemmestyring og over-the-air opdateringer. Alfa lancerer endda som de første i verden såkaldt NFT-teknologi, der er en slags digital logbog over bilens kilometertal og servicehistorik. Baseret på blockchain skabes et såkaldt NFT-certifikat, der kan give både ejer og køber et præcist billede af bilens historik, som der ikke kan fuskes med. Sammen med fem års garanti skal det være med til at øge Tonales gensalgsværdi, noget der ofte har været et minus ved at investere i en Alfa Romeo.

Si si, molto bene, hører man næsten alfanatikerne sige utålmodigt, men hvordan kører den? Det ved vi af gode grunde ikke, men Alfa lægger ikke skjul på, at Tonale skal have nogle af klassens skarpeste køreegenskaber. BMW X1 er udset som arvefjenden, og derfor er undervognen slebet og skærpet efter alle kunstens regler for italienske køremaskiner. Det samme gælder styretøjet, der skal være meget direkte og gøre Tonale til et hit blandt SUV-klassens mest køreglade entusiaster. Med tanke på køregenskaberne i den noget oversete Alfa Giulia lyder det faktisk, som om Tonale vil være ventetiden værd.

Priser? Dem skal vi også vente på, men hvis BMW X1 er en målestok, tyder det på startpriser fra godt 400.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here