Amerikansk ros til Opel Ampera-e’s søsterbil

General Motors

‘En milepæl, der kan bane vej for resten af bilindustrien.’ Sådan skriver et amerikansk bilmagasin i den første test af elbilen Chevrolet Bolt, der er på vej til Europa som Opel Ampera-e.

Der er masser af roser og kun få torne i testen af en af tidens mest hypede bilnyheder, elbilen Chevrolet Bolt. Det er det anerkendte amerikanske bilmagasin Car and Driver, der som de første har haft mulighed for at afprøve Bolt, der på vore breddegrader omdøbes til Opel Ampera-e. Teknikken er nøjagtig den samme – ikke mindst en batteripakke på hele 60 kWh, der giver Bolt/Ampera-e en sensationel rækkevidde på mere end 500 km på fuldt opladte batterier.

De 500 km matcher de største Tesla-modeller og har fået mange til at se Bolt/Ampera-e som den første elbil, der på samme tid gennembryder 500 km-barrieren og er til at betale for den gennemsnitlige bilkøber (Bolt skal koste 40.000 dollars i USA – det svarer til 280.000 kr.) Hvor meget Ampera-e kommer til at koste, når den kommer til Danmark i løbet af 2017, er dog endnu ikke afgjort. Sammenlignet med den langt større Tesla Model S, ventes priserne dog at blive markant lavere.

Chevrolet Bolt er udviklet som elbil med de mange batterier placeret under gulvet. Det er med til at sikre overraskende gode køreegenskaber, afslører den første test.
Chevrolet Bolt er udviklet som elbil med de mange batterier placeret under gulvet. Det er med til at sikre overraskende gode køreegenskaber, afslører den første test.

Men tilbage til den første test af søsterbilen Bolt. Ifølge Car and Driver lever den i høj grad op til de enorme forventninger og fremstår som en ‘milepæl’ for den moderne elbil.

”Chevrolet Bolt har tilstrækkelig rækkevidde til både at tackle hverdagens behov plus det uventede. Med den her imponerende rækkevidde kommer de fleste ejere efter en typisk dag kun til at lade om natten,” skriver Car and Driver blandt andet.

Akilleshælen er langsom opladning
Ejere med et stort kørselsbehov kommer til gengæld til at mærke bilens helt store minus: Selve ladningen tager tid, fordi Chevrolet Bolt ikke benytter samme hurtigladere som Tesla – og for at gøre ondt værre, er der også længere mellem ladestationerne.

”Hvis GM også vil nå den næste milepæl, bliver firmaet nødt til at forbedre den utilstrækkelige infrastruktur for hurtigladning,” mener Car and Driver.

Det amerikanske testhold har afprøvet Chevrolet Bolt’s rækkevidde under forskellige forhold. Bedste resultat blev 380 km på en fuld opladning under det, som magasinet betegner som ‘optimale forhold’. På en tur, der skulle simulere helt almindelig bilkørsel og derfor indeholdt mange kilometer på motorvej, nåede testholdet op på 300 km.

Chevrolet Bolt forsøger at optimere strømforbruget ved hele tiden at vise tre forskellige rækkevidder: I bedste fald, i værste fald og endelig et gennemsnit beregnet ud fra det aktuelle strømforbrug.

Displayet viser hele tiden tre scenarier for rækkevidden: I bedste fald, i værste fald og hvor langt du kan køre med din aktuelle kørestil.
Displayet viser hele tiden tre scenarier for rækkevidden: I bedste fald, i værste fald og hvor langt du kan køre med din aktuelle kørestil.

At der er et stykke vej op til den teoretiske rækkevidde er helt normalt for elbiler – og kan sammenlignes med benzin- og dieselbiler, der sædvanligvis også har svært ved at nå de officielle forbrugstal. Overordnet er Car and Driver stærkt begejstrede for Chevrolet Bolt, der får denne konklusion med på vejen:

”Chevrolet Bolt leverer lang rækkevidde, en rimelig pris og imponerende køreegenskaber. Den baner vej for at resten af bilindustrien kan følge efter,”

Læs også: Lang rækkevidde i Opels første elbil

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here