Anerkendt bildesigner taler ud

Patrick Le Quement, tidligere chefdesigner for Renault, kigger tilbage på næsten 50 år i bilindustrien. Og gør status på egne og konkurrenternes bildesign.

Er man interesseret i biler og i særdeleshed bildesign, er det umuligt at komme uden om Patrick Le Quement. Den 75-årige franskmand er mest kendt som mangeårig designchef for Renault, men har også sat sit tydelige aftryk på andre bilmærker. Faktisk har han været med til at designe intet mindre end 60 millioner biler, der er trillet af samlebånd verden over. Blandt dem storsælgere som Ford Taunus, Ford Sierra og Renault-modellerne Twingo, Megane og Scenic.

Undervejs har Le Quement ytret markante holdninger igennem næsten 50 år i bilindustrien. Og som det sig hør og bør for en af industriens ’grand old men’, har han nu udgivet en bog om sine oplevelser; ’Design: Between the Lines’.

Og den er spændende, fordi mesteren aldrig har været bange for at sige sin mening. Hvilket han også gør mange steder i bogen.

le quement
Patrick Le Quement var med til at designe Ford Sierra. Stilmæssigt var den forud for sin tid i 1982.

I bogen redegør den franske designer bl.a. for det, han ser som “et fundamentalt skifte” i bildesign fra 60erne op til 80erne. Skiftet betød, at “designere begyndte at være vigtige aktiver, der kunne ændre og bestemme skæbnen for bilmærkerne. Før var de mere stylister, der blev bedt om overfladisk at pynte på biler med dårlige proportioner.”

Den udvikling er fortsat, så bildesignere i dag er bilindustriens svar på rockstjerner, der flyver verden rundt for at lancere nye biler, badet i blitzlys, rockmusik og røgkanoner.

Hånet for ‘håndsæbe’ Sierra

Ifølge Le Quement skete skiftet, da bilmærkernes egne designerteams tog konkurrencen op med eksterne designhuse som italienske Pininfarina. Et godt eksempel er Peugeot 205 fra 1982, der var designet af Peugeots egen Gerard Welter. 205 blev en kolossal succes, ikke mindst fordi designet var “et mesterværk”, vurderer Le Quement. Peugeot 205 blev et signal til andre bilmærker om, at man endelig kunne “bevæge sig ud af skyggen fra de italienske designhuse”.

Patrick Le Quements egen karriere inden for bildesign begyndte i 60erne med en kort karriere hos det daværende Simca. I 1968 fortsatte han til Ford, først i England og Tyskland. I Tyskland var han med til at designe Ford Sierra, der var en sensation i 1982. Mange hånede Sierra for det glatte ’håndsæbedesign’, men reelt var designet forud for sin tid. Teknisk var Sierra i bedste fald tidssvarende, men mange år senere så Sierra stadig moderne ud.

Ford Tempo blev dråben for Le Quement i Detroit. Han måtte videre…

Efter Sierra blev Le Quement forfremmet til at arbejde i Fords amerikanske hovedkvarter i Detroit. Her oplevede han med forbløffelse, hvor enorme ressourcer de såkaldt ’Big 3’ – Ford, Chrysler og General Motors – havde i deres velmagtsdage: Der var tale om “delikate udskejelser” og tæpperne i Henry Ford II’s kontorer “var så tykke, at de føltes som om man gik på nyfalden sne”, skriver Le Quement i bogen.

Fascination blev dog til frustration efter nogle år i Motor City. Introduktionen i 1985 af tvillingerne Ford Tempo/Mercury Topaz var dråberne, der fik Le Quements bæger til at flyde over: ”Disse to modeller repræsenterede et lavpunkt for Ford-design siden Ford Edsel,” skriver han i bogen med henvisning til den vel nok største kommercielle katastrofe for Ford.

‘Så attraktiv som en ostehøvl’

Anden generation af den ellers succesfulde Ford Mustang imponerede heller ikke: ”Cirka lige så attraktiv som en ostehøvl,” konstaterer Le Quement tørt. Men det var arbejdet med at godkende designet af Tempo/Topaz, der for alvor skabte et akut behov for luftforandring: ”Det gik op for mig, at jeg ikke kunne udsætte mig selv for mere af den slags visuel forurening,” skriver han i klassisk Le Quement-klartekst i bogen.

le quement
Renault Twingo er baseret på en konceptbil, som Le Quement arvede fra sin forgænger.

Det blev derefter til to år hos Volkswagen-Audi, som det hed dengang. Ikke meget mere end et mellemspil, for derefter blev Le Quement i 1987 headhuntet til jobbet som designchef for Renault. Hans opgave var at gøre Renault innovativ igen – og opskriften var klar: Han forlangte, at designafdelingen skulle have en plads i Renaults bestyrelse, at han selv kun refererede til bestyrelsesformanden – og så fordoblede han i øvrigt antallet af designere. Dermed gjorde Le Quement op med den klassiske arbejdsdeling, hvor bildesignere refererede til ingeniører, hvis primære fokus var funktion og som sjældent havde flair for form.

Twingo – et firehjulet kæledyr

Øvelsen lykkedes. I de kommende år stod Patrick Le Quement bag flere enorme Renault-succeser. Blandt dem den lille Twingo med de næsten barnlige ’øjne’. Idéen var at skabe en bil, der “lige som et kæledyr, skulle give dig lyst til at samle det op og tage det med inden for.”

Flere bestsellere fulgte. Le Quement designede for eksempel Scenic, den første, kompakte MPV, Golf-konkurrenten Megane og den elegante Vel Satis, som i Danmark fik en kendt ejer i form af den daværende borgmester for byggeteknik og forvaltning i København, Søren Pind. Le Quement fik også lov til at skeje ud med vilde konceptbiler. En af dem, Avantime – en to-dørs Coupé-MPV(!) – blev endda sat i produktion, dog med begrænset salgssucces.

Den tredørs Megane II var radikalt designet. Og lige vovet nok, indrømmede Le Quement senere.

Overordnet lykkedes Le Quement med atter at sætte Renault på landkortet med sit mere vovede design. Han skabte også en kultur, hvor design stadig er en afgørende del af Renaults DNA. Inden han forlod Renault i 2009, hyrede han hollandske Laurens van den Acker som sin afløser. Van den Acker har så at sige ført Le Quements streg videre og dermed fastholdt Renaults position som et mainstream-mærke med et markant formsprog.

Fire skarpe fra mesterdesigneren Le Quement:
  1. Design handler om proportioner: Lav og bredt er godt, men lavere og bredere er endnu bedre.
  2. Tyskerne har været mestre i tredimensionelt design: De får deres biler til at se ud som om de er lavet af tykkere stål end franske designere, der er mere optaget af todimensionelle tegninger.
  3. I dag begynder designerne med at tegne hjulene, men tidligere blev hjulene tilføjet til sidst. Derfor – trods Jaguar E-types ubestridelige skønhed – er placeringen af hjulene, trukket helt ind under svulmende skærme, helt ærligt en visuel katastrofe.
  4. Den flotteste bil i dag? BMW 4-serie Coupé: Med korte udhæng, næsten flad forrude og lang motorhjelm er den en spektakulær tilbagevenden til fortidens værdier.

Kilde: Automotive News m.fl.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here