Apple lægger planer om eget bilmærke på køl

apple selvkørende

IT-giganten Apple skifter gear: I stedet for at udvikle sit eget bilmærke, vil Apple i stedet satse på at udvikle software til fremtidens førerløse biler.

Selv om bankboksen er ved at sprænges og man er verdensleder inden for de elektroniske systemer, der vinder frem i bilindustrien, betyder det ikke, at man relativt let selv kan blive bilproducent.

Det må IT-giganten Apple sande. Den berømte californiske producent af smartphones, iPads og computere har gennem et par år kørt et hemmeligt sideprojekt under navnet ’Titan’. I en anonym lagerbygning uden navn på facaden nogle få kilometer fra hovedkvarteret i Cupertino, Californien, har omkring 1.000 medarbejdere arbejdet på at udvikle det, som Apple satsede på skulle blive firmaets og fremtidens svar på Tesla: En moderne, førerløs elbil, der – som Apples smartphones – skulle sætte standarden for resten af industrien.

Apple har haft flere hundrede ingeniører til at udvikle på ’hardware’ til selve bilen som affjedring, styring og hjulophæng. Men nu er det slut: Apple har taget en strategisk beslutning om at lægge fortsat udvikling af selve bilen på køl. I stedet vil Apple koncentrere sig om det, firmaet er bedst til: At udvikle den software der skal bruges til at gøre bilen selvkørende. Det skriver flere medier som Bloomberg og Automotive News.

Forud er angiveligt gået voldsom intern uenighed om målsætningen for projekt ’Titan’. Anonyme kilder kalder ledelsen af projektet for ’katastrofal’. Samtidig har Apple lært på den hårde måde, at der er stor forskel på at udvikle elektronik og biler. Mens Apple scorer fuldfede fortjenester på at sælge mærkets iPhones, er der udsigt til væsentligt lavere profitrater på at sælge en elbil i mindre oplag. Især hvis den skal leve op til Apples kvalitetskrav og stadig være til at betale.

Apple vil udvide forretningen
Når Apple overhovedet arbejder på at få en fod inden for i bilindustrien skyldes det flere ting. Apple oplever en vis afmatning i efterspørgslen på produkter som iPads og computere og leder efter nye forretningsområder. Samtidig er Apple – som mange andre – overbevist om, at bilindustrien står over for en revolution, der især kommer til at handle om et skifte til eldrift og et massivt teknologispring, der på sigt vil køre biler selvkørende. Som Google har Apple set sig varm på en industri, der anslås at være 6,7 trillioner dollars værd i 2030. Den enorme kage vil Apple gerne have en bid af, men som konkurrenten Google må Apple nu sande, at man ikke ’bare lige’ gør som et andet californisk selskab, Tesla, og skaber sig fodfæste i bilindustrien.

Apple selv afviser at kommentere rygterne om, at flere hundrede medarbejdere enten er blevet fyret eller frivilligt har forladt projekt Titan.

Ifølge flere medier har Apples øverste ledelse sat en deadline til udgangen af 2017: Her vil man vurdere, hvordan det går med udviklingen af software til selvkørende biler – og derefter beslutte, om man skal ’nøjes’ med at levere autonom software til andre bilfabrikker eller genoptage udviklingen af Apples første ’iCar’.

Læs også: Apple-bil bliver selvkørende elektrisk MPV

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here