Ariya er Leafs moderne storebror

Nissan Ariya
Ariya er navnet på Nissans næste elbil. En mellemstor crossover i VW ID.4-størrelsen, der kan lade strøm til 300 km på en halv time.

Rækkevidden er mellem 340 og 500 kilometer, i en 130 kW-lynlader kan batteriet på blot en halv time suge strøm til 300 kilometers kørsel, og bilen kan trække en anhænger på op til 1,5 ton. Prisen ventes at blive mellem 375.000 og 500.000 kroner.

Sådan lyder de vigtigste fakta om Ariya, Nissans kommende elbil, som der er store forventninger til. Ariya er nemlig ’storebror’ til den Golf-store Nissan Leaf, der til og med 2019 var verdens mest solgte elbil. Leaf-kunder med lyst til at stige op i den coupéformede crossover Ariya, skal dog hen i begyndelsen af 2022, før de første biler leveres i Danmark.

ariya
Brede skuldre og smalle LED-lygter er markante Ariya-kendetegn.
Kort ladetid

I modsætning til den seneste Leaf udmærker Ariya sig ikke blot ved at kunne lynlade. Den kan også gøre det igen og igen, så det skulle være ganske uproblematisk at tilbagelægge rigtigt mange kilometer på én dag. Ariyas batteri er nemlig væskeafkølet og får derfor ikke hedetur ved gentagne opladninger som Leafs luftkølede batteri.

En anden styrke ved Ariya er muligheden for at lade med op til 22 kW med vekselstrøm derhjemme. Det er dobbelt så meget som normalt. Muligheden bliver standard på udgaver med det store batteri og kan tilkøbes til det lille batteri.

Nissan-designerne har fra koncept- til produktionsmodel kun foretaget få ændringer på den futuristisk udseende Ariya. Den er muskuløs og bredskuldret, linjerne er strømlinede og aerodynamiske med lukket kølergrill, smalle LED-lygter både for og bag, afrundede hjørner og en lang coupélignende silhuet.

Indvendigt er udtrykket også minimalistisk med to 12,3 tommer digitale skærme – en til de centrale visninger foran føreren og en til infotainment i midten. Knapper er fraværende, og betjening af eksempelvis klimaanlæg og elbagrude findes ved med fingerspidsen at berøre symbolerne.

ariya
Digital instrumentering og to skærme på hver 12 tommer bliver standard.

Blandt standardudstyret er en adaptiv fartpilot forbundet med det intelligente navigationssystem. Dermed kan farten blandt andet afpasses efter vejens forløb og efter hastigheder angivet på vejskiltene. Ariya har også vognbaneassistent, headup-display, stemmestyring, og bilens software vil løbende kunne opdateres trådløst.  

Fra 160 til 290 kW

Batterikapaciteten er 63 eller 87 kWh, ydelsen spænder fra 160 til 290 kW (svarende til 218-394 hestekræfter), og den vil kunne fås med både to- og firehjulstræk. Batterierne ligger under gulvet, og det giver en fladbundet og rummelig kabine. Bagagerummet tager op til 465 liter.

Konkurrenterne er oplagt VW ID.4 og Skoda Enyaq, som Ariya størrelsesmæssigt ligger ganske tæt på. Nissan forventer at placere sig »midt i segmentet« med en forventet startpris omkring 375.000 kr. Med de ganske righoldige mængder udstyr in mente synes det umiddelbart rimeligt. Udfordringen er selvfølgelig, om Nissan kan leve med, at den billigste VW ID.4 med 55 kWh-batteri og en rækkevidde på 343 km koster 320.000 kr.

Under alle omstændigheder bliver Ariya et kærkomment indslag i Nissans elektriske udvalg: I 2019 lykkedes det kun at sælge 566 Leaf herhjemme. Til sammenligning solgte VW over 1.700 ID.3. Tesla Model 3 var den suverænt bedst sælgende elbil i 2019 med knap 4.300 styk.

ariya
Akselafstanden er 278 cm, og da batteriet ligger under bunden, findes ingen plads-stjælende kardantunnel.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here