Audi A1 – Polo i luksustøj

0
Audi A1
BILTEST: Audi A1 er en lækker nichebil i miniklassen. Køreegenskaber og design er strammet op, og kvaliteten er lækker – men prisen er høj.
Hvilken bil?

Den nye Audi A1 er kun den anden generation i rækken siden lanceringen i 2010. Den nye A1 fås herhjemme udelukkende som femdørs Sportback, og er noget af det mest luksuriøse som miniklassen kan byde på. Audis nye mini deler VW-koncernens skalérbare MQB-platform med blandt andet VW Polo og Seat Ibiza, og motorerne kommer også fra den store VW-familie. Priserne starter lige under 274.000 kr. for en 30 TFSI med 116 hk turbobenzinmotor og 6-trins manuel gearkasse. Testbilen med Advanced-udstyr koster 294.000 kr. plus et 7-trins automatisk S tronic gear til ca. 20.000 kr. ekstra og dertil en del ekstraudstyr. Den dyreste S-line udgave af A1 stryger hastigt mod 400.000 kr. eller mere. Diesel er ude af A1-programmet.

Vidste du at?

Audi er begyndt at benytte nye motorbetegnelser, der kræver en hel del tilvænning – uden at man måske nogensinde forstår den dybere logik. De fire motorvarianter i Audi A1 hedder for eksempel henholdsvis 25, 30, 35 og 40 TFSI. Det skal dog lige siges, at det kun er de to mellemste, der er på programmet herhjemme – med henholdsvis 116 og 150 hk. 25 har 95 hk, mens 40 har 200 hk. Flere af betegnelserne bruges i øvrigt også på Audi A4 og A6, men her står de for nogle andre motorydelser. Er du også forvirret…?

Hvordan er førerpladsen?

Nyindrettet og moderne bygget op om to digitale skærme. En 8,8 tommer øverst i midterkonsollen, der kan opgraderes til testbilens 10 tommer for 5.000 kr., samt en i instrumenthuset, hvor de traditionelle visere er erstattet af digital visning. Fra en knap på rattet kan der skiftes mellem forskellige visninger med mange informationer til rådighed. Vi glæder os over, at Audi har beholdt et analogt ventilationsanlæg, som er nemt at betjene.

Sæder, rat og kørestilling er efter bogen med sportsligt præg, men plastkvaliteten er nogle steder hårdere, end vi forventer af Audi. Det lever vi med, for alt i alt er det en særdeles komfortabel og indbydende førerplads, som A1 byder på.

A1 har også både Apple Car Play samt mulighed for trådløs tilslutning af smartphone til det fine anlæg, der kan opdateres til B&O med 11 højttalere for ca. 12.000 kr.

Hvordan opleves kabinen?

Lidt snæver på bagsædet. Selv om Audi A1 bygger på samme platform som VW Polo, er pladsen på bagsædet ikke helt så god. Loftshøjden begrænses af en skrånende taglinje, men dette kompenseres dog delvis af en skrånende siddeflade, som giver passagerer lidt ekstra luft over hovedet. Forsædernes tykke stolerygge stjæler en del knæplads ved bagsædet, lige som ind- og udstigning er besværliggjort af en lille døråbning. Endelig er en stor kardantunnel i vejen for en passager på midterpladsen, og vi savner både opladningsmulighed og friskluftdyser samt et midterarmlæn i en bil til 300.000 kr. Også bagagerummet er med sine 335 liter lidt mindre end i en VW Polo. Brugsværdien i A1 nedsættes også væsentligt af, at bilen ikke kan fås med træk.

Er sikkerheden i orden?

Det tyder alt på. Euro NCAP har endnu ikke sikkerhedstestet den nye Audi A1. Men hvis vi sammenligner med VW Polo og Seat Ibiza, som mini-Audien deler platform med, så tyder meget på, at sikkerheden er til topkarakter. Begge scorede de maksimale fem stjerner. Det aktive sikkerhedsudstyr er som standard på højt niveau med blandt andet aktiv vognbaneassistent, en avanceret automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklist-genkendelse, selv i mørke og tåge, og såkaldt Pre-Sense, der automatisk strammer seler og lukker ruder, hvis en kollision er uundgåelig. I standardsikkerhedsudstyret savner vi kun den aktive fartpilot, som øger trygheden betydeligt ved landevejs- og ikke mindst motorvejskørsel. Fartpiloten til ekstra 8.000 kr. hjælper dig med at holde afstand til forankørende biler og virker ned til stilstand med testbilens automatgear – en lækker ting ved kø-kørsel, som man hurtigt kan lære at sætte pris på.

Hvordan kører den?

Køreegenskaberne er ændret markant fra den foregående A1. Overordnet har de, ligesom udseendet, fået et mere sportsligt touch, ikke mindst med testbilens frække 17 tommer alufælge til ublu 15.000 kr. ekstra, uden at det gør Audi A1 ukomfortabel. Akselafstanden i forhold til forgængeren er øget med ni centimeter og bredden med tre, så A1 står bedre på vejen end forgængeren. Styretøjet er præcist, man har en god fornemmelse af forhjulenes bevægelser over asfalten, og bilen har et lavt tyngdepunkt, så svingende biveje er en fornøjelse.

Køreegenskaberne er absolut en af de gode grunde til at købe en Audi A1, og vi ville helt klart tage den med 7-trins DSG-gear, der får det hele til at gå lidt lettere – ikke mindst i bykørsel.

Hvordan er motoren?

Diesel er ikke en mulighed i den nye A1, og merprisen for en 150 hk 4-cylindret benziner er voldsomme 50.000 kr., men den lille 3-cylindrede turbobenziner med bare én liters slagvolumen i 116 hk trim er skam også en fornøjelse i Audi A1 – ikke mindst i kombination med det 7-trins S tronic-gear af dobbeltkoblingstypen. Motorkraften rækker til kvik kørsel, og vi savnede ikke overskud på noget tidspunkt i testugen. Vores eneste anke er, at den automatiske gearkasse skifter ekstremt tidligt op gennem gearene, nok for at holde brændstofforbruget nede, og det giver en del vibrationer i kabinen. Efter lidt tid finder man ud, at det er bedre at accelerere lidt hårdere, end man ellers ville gøre for at undgå rystelserne. Så snart du er oppe i fart er motoren meget tyst, og du lægger knap mærke til gearskift. Nøjsom er den lille maskine også. Et snit på ca. 18 km/l i testugen mod de opgivne 17 km/l efter den nye WLTP-norm er flot.

Passer prisen?

Nej, ikke i vores bog. Bevares den lille Audi er lækker og kvalitetsfornemmelsen ligger da også over VW Polo på samme platform, men det er svært at se, at bedre materialer og pletvis pænere finish berettiger til en startpris på 274.000 kr. for en Audi A1. Den er mere end 70.000 kr. og 34 pct. dyrere end en Polo med samme motor. Selv Mini med BMW-teknik er væsentligt billigere end testbilen. I øvrigt er det ikke sådan, at Audi A1 er specielt veludstyret trods den høje pris, og det koster dyrt at vælge fra den lange liste med ekstraudstyr. En veludstyret A1 kan hurtigt runde 350.000 kr. For eksempel skal adaptiv fartpilot tilkøbes til 8.000 kr. Vi mener, at Audi spænder prisbuen for A1-modellen for hårdt.

Er der alternativer?

Reelt er der kun én direkte konkurrent til Audis luksus-mini, A1, og det er Mini. Trods navnet er den i femdørs-udgaven faktisk ganske rummelig og kraftigere udstyret under motorhjelmen end Audi A1. Tilsat en karismatisk udstråling mixet af luksus, sport og britisk historie, som selv et frækt, nyt design af A1 har svært ved at hamle op med. Endda til lavere priser. Mini med fem døre koster fra 261.000 kr. med 136 hk turbobenziner og en mulighed for 7-trins automatgear til 25.000 kr. Et andet spændende alternativ er VW Polo GTI med kraftige 200 hk og DSG-gearkasse som standard til 276.000 kr. – samt masser af udstråling og køreglæde. Både Mini og Polo GTI ville være vores bud på en fed mini i den dyre ende der får Audi A1 til at se dyr ud. Skal det være discount med udstråling er der endelig Suzuki Swift Sport med 140 hk og meget udstyr, som koster ekstra i A1 – men så må du undvære fire ringe på snuden.

Konklusion:
For: Finish, køreegenskaber, mulighed for personligt præg
Imod: Pris, plads på bagsædet, kun 2 års garanti, ikke mulighed for træk
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Audi A1
Den nye Audi A1 er en dejlig bil med sjove køreegenskaber og mange muligheder for personalisering i form af friske farvekombinationer mm. Men A1 har mindre plads og anvendelighed end søsterbilen VW Polo, og mindre udstråling og power end den eneste direkte konkurrent, Mini. Begge slår Audi A1 på prisen med flere længder. Guld og et godt navn kan købes for dyrt, og det koster en stjerne.

 

Læs også test af konkurrenterne:

Mini 5-door – hundehus med bagindgang

FAKTA: Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 hk S-tronic Advance

Vejl. pris, inkl. lev.: 314.300 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): endnu ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (WLTP-norm): 17,2 km/l
Forbrug i test: 18 km/l
Længde/bredde/højde: 403/174/141 cm
Akselafstand: 2,56 cm
Bagagerum (min/max): 335/1.090 liter
Køreklar vægt: 1.200 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter turbobenzin
Effekt: 116 hk/200 Nm (v. 2.000 omdr./min.)
0-100 km/t: 9,4 sek
Topfart: 203 km/t

Særligt standardudstyr (Advance 30 TFSI)
Tre-eget multifunktionsrat, 6 højttalere, 16” alufælge, Audi connect nødopkald, aktiv vognbaneassistent, automatisk nødbremse med Pre-Sense, 8,8 tommer touchskærm, forbindelse til smartphone via bluetooth/USB, digitalt cockpit, dækreparationssæt, dæktrykskontrol, fartpilot/-begrænser, hill hold assist (kun DSG), parkeringshjælp, højdeindstillelige forsæder, aluminiumsindlæg ved indstigning, to-zoners klimaanlæg, lys- og regnsensor, midterarmlæn for, sædevarme, 40/60 splitbagsæde, start-/stopsystem. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Udvalgt ekstraudstyr på testbilen (tillæg til Advanced):
Bang & Olufsen Premium Sound System m 3D: 12.000 kr.
Adaptiv hastighedsassistent: 8.000 kr.
Audi connect Navigation & Infotainment Plus: 3.500 kr.
17 tommer alufælge: 15.000 kr.
Pythongul metallak:
 7.500 kr.
LED-forlygter Inkl. LED-baglygter m. dynamisk blinklys: 14.000 kr.
Tonede ruder bag: 5.600 kr.
Komfortnøgle/nøglefri åbning: 6.250 kr.
Audi drive select, valg af kørestil: 2.700 kr.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation