AutoIndex: Tesla-ejere er glade men…

autoindex
BMW-ejere er i særklasse glade for deres biler, og Fiat-ejere de mindst tilfredse, viser ny AutoIndex-undersøgelse. Tesla debuterer med flot placering.

Vores biler er gode, og vi er generelt tilfredse med dem. For hvert år, der går, er vi endda mere og mere tilfredse.

Sådan er konklusion i den nyeste Autoindex-undersøgelse, som Forenede Danske Motorejere (FDM) har udført hvert år siden 2003.

Danske bilejere – i år 23.000 – er blevet spurgt, hvor tilfredse de er med deres biler, forhandlere og værksteder, hvor loyale de er overfor mærket, plus en række andre, uddybende spørgsmål. Ud fra en skala, der maksimalt kan ende på 1.000 point, rangordnes de 23 bilmærker.

3-serie
Bag rattet af en BMW kan man forvente at finde en meget tilfreds ejer. BMW er for niende år i træk det mærke, der får flest roser af ejerne.

På de fire øverste pladser ligger BMW (920 point), Mercedes (908), Volvo (906) og Toyota (903). Gennemsnittet er 868 point.

I bunden henslæber Fiat også i år tilværelsen som det mærke, ejerne er mindst tilfredse med. 815 point er det blevet til. Som det ene af kun to mærker er Fiat endda gået tilbage i forhold til Autoindex-undersøgelsen 2019. Det andet mærke med tilbagegang er Volvo, der har mistet sin 2. plads til Mercedes.

Både ros og tæv til Tesla

Ny på 2020-listen er Tesla, som tilstrækkeligt mange mennesker nu ejer, til at det statistisk giver mening at have den med. Den elektriske californier stryger ind på en 6.-plads med 888 point, kun på decimaler dårligere placeret end Audi, der også fik 888 point.

Sandheden om Tesla dækker dog over, at såvel forhandlere som værksteder har al mulig grund til at forbedre sig. Den flotte samlede placering er resultatet af Tesla-ejernes høje vurdering af bilen og deres store loyalitet over for mærket. Til gengæld får de danske Tesla-forhandlere den ringeste vurdering og værkstederne den næstdårligste.

autoindex
Dacia er ny på Autoindex-listen i år. Lidt overraskende rangerer den rumænske discountbil højere end moderkoncernen Renault, når de danske ejere bedømmer egne biler.

Forklaringen er ifølge FDM-medlemsbladet Motors tekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, at Teslas succes simpelthen er gået for hurtig. Organisationen “kan ikke løfte opgaven med de mange kunder, der næsten ikke er i kontakt med en forhandler, men køber bilen på nettet. Hvis der kommer fejl på bilen, er der lange ventetider på at få den repareret, og det er utilfredsstillende. Folk, der er vant til at købe dyre biler, er også vant til en god service, men Tesla skuffer på det punkt”, konkluderer FDM på baggrund af svarene i undersøgelsen.

Autoindex 2020 – listen:

BMW: 920 point
Mercedes: 908
Volvo: 906
Toyota: 903
Audi: 888
Tesla: 888
VW: 884
Skoda: 882
Honda: 881
Mazd: 870

Gennemsnit: 868 point

Suzuki: 865
Hyundai: 865
Kia: 861
Peugeot: 857
Nissan: 854
Ford: 854
Seat: 849
Opel: 849
Dacia: 846
Renault: 844
Citroën: 841
Mitsubishi: 839
Fiat: 815

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here