Bilsalg: Elbiler overhaler ladehybrider

0
200
elbiler

For første gang sælges der nu flere elbiler end ladehybrider. Det skyldes afgiftsstigningerne på ladehybrider, vurderer importører.

I januar måned var salget af nye elbiler for første gang højere end salget af ladehybrider.

Forklaringen er sandsynligvis, at 2022 er startet ud med nye afgifter på alle ladehybrider samt elbiler i de højere prisklasser. Det kan ses på efterspørgslen på begge typer ’grønne’ biler, men hvor andelen af elbiler har oplevet et mindre fald siden december 2021, har der i januar ikke været solgt så få ladehybrider siden november 2020.

”Salget af plug-in hybriderne taber terræn, og det er helt i tråd med den politiske aftale om nye bilafgifter, hvor afgiften på plugin-hybriderne stiger hvert år,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Afgiftsændringerne på ladehybriderne har nu resulteret i, at elbilerne har taget føringen blandt de grønne biler i Danmark. Den mest solgte elbil i januar blev Kia EV6 (billedet), der med 233 styk blev den femte mest solgte bil i årets første måned.

Tegn på ny tendens

Ifølge redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, kan det være det første tegn på en ny, blivende tendens:

”Det kan meget vel være første tegn på, at ladehybriderne, der på det seneste har været udskældte for at udlede for meget CO2 i forhold til den afgiftsrabat, allerede nu begynder at spille en mindre rolle som en overgangmodel til rene elbiler,” siger Jens Velling.

Både andelen af elbiler og ladehybrider i det samlede bilsalg slog rekord i december med en andel på henholdsvis 26,8 pct. og 31 pct.

Særligt afgiftsstigningerne på ladehybrider har sat sine spor og disse udgjorde i januar kun 12,8 pct. af det samlede bilsalg.

Salget af nye biler er i øvrigt stadig præget af forsyningskrisen, der sætter begrænsninger på bilsalget i hele verden.

Laveste januar-salg siden 2009

Selvom januar ikke har tradition for at have et prangende bilsalg, er salget i år dog det laveste siden januar 2009. I januar 2021 faldt salget også, men det har alligevel taget endnu et dyk i år. Meget tyder derfor på, at forsyningskrisen generelt har været hård ved bilmarkedet, især suppleret med de nye afgifter.

”Januar måned er historisk set en måned med lavt bilsalg. De lovede afgiftsstigninger pr. 1. januar 2022 fremrykkede bilsalget for mange danskere, der skyndte sig at skrive under på slutsedlen i december 2021. Men vi håber og tror på, at danskerne også i 2022 vil være åbne for de mange nye muligheder, der er for at købe en bil, der kører mere miljørigtigt end nogensinde,”, slutter Mads Rørvig fra bilimportørerne.

Bilsalg top 20 januar 2022
Nr. Mærke Model Antal
       
1 Citroen C3 429
2 Peugeot 208 411
3 Ford Kuga 359
4 Toyota Yaris 317
5 Kia EV6 233
6 Toyota Yaris Cross 219
7 Hyundai Kona 211
8 Kia Ceed 199
9 Volkswagen Polo 196
10 Peugeot 2008 193
11 Nissan Qashqai 175
12 Opel Corsa 174
13 Skoda Octavia 150
14 Volkswagen T-Roc 135
15 Mercedes-Benz C-Klasse 134
16 Volkswagen Taigo 134
17 BMW 3’er 133
18 Skoda Kamiq 130
19 Suzuki Swift 127
20 Volvo V60 125

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here