Bilsalget tilbage på sporet i november

3

For første gang i år er en bil fra den store mellemklasse topsælger. Bilsalget har kurs mod endnu et godt år, hvor det samlede salg kan runde 220.000 nye personbiler.

I november fik 17.918 nye personbiler nummerplader på. Dermed nåede årets salg op på 204.637 biler, og dermed er salget i 2018 lige i bagenden på sidste års salg, hvor der blot blev solgt knap 700 flere biler end i år (0,3% flere).
”I november blev der igen rettet lidt op på de små udsving, der har været de seneste måneder med overgangen til ny test af bilernes brændstofforbrug, og det ser ud til, at året lander meget, meget flot,” skriver De Danske Bilimportører i en kommentar til de nye tal.

Direktør hos De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen uddyber:
”Og med en finanslov, der netop er faldet på plads, er der også ro på den front. Nu mangler vi blot at få lukket aftalen om, at elbilerne ikke stiger i afgifter fra januar, men det har vi forventninger om kommer til at ske meget snart. Hos De Danske Bilimportører er vi derfor også tilfredse og spår året til at ende lige omkring sidste års høje niveau.”

Ifølge Danske Bank, der har sæsonkorrigeret tallene, har bilsalget har fået en lidt sløj start på 4. kvartal. Bankens privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen tror dog også på, at salget vil komme sig yderligere i december i takt med at der kommer ro på markedet igen.
”Grundlæggende venter vi også, at danskerne fortsat vil få mere mod på at købe biler den kommende tid. Både fordi reduktionen i bilafgifter fra sidste efterår gør det billigere at købe en række biltyper, og fordi mange danskere oplever en forbedret privatøkonomi i år. Det skyldes navnlig, at lønningerne generelt stiger noget hurtigere end priserne, og når friværdierne samtidig vokser i store dele af landet, så er der mere luft i økonomien – også til bilkøb,” begrunder hun bankens forventning.

Højbenede igen højdespringer
November-tallene viser også, at danskerne fortsat købere færre af de mindste biler og flere af de ’højbenede’.

Mikrobilernes andel er faldet fra ca. 18 procent sidste år, til nu kun at udgøre 11 procent her i november. De mindre biler i B-segmentet har en andel på 24 procent for år til dato og 22 procent for november. Den lille mellemklasse (C-segmentet) er stabil på 19 procent, hvor det har ligget de seneste år. Den store mellemklasse (D-segmentet) er tilsvarende stabil på 11 procent – en lille stigning på et procentpoint fra sidste år.

Højdespringeren er igen i november crossovers i SUV’ernes J-segment, (der dog dækker over både store og små biler med det eneste til fælles, at de er højere end almindelige biler, red.) som er sprunget fra at udgøre ca. 18 procent af markedet sidste år, til nu at udgøre hele 26 procent af det samlede salg.

Mercedes øverst på skamlen
Helt i toppen af salgslisten er der rykket rundt på placeringerne i forhold til de foregående måneder. I november blev den mest solgte bil Mercedes-Benz C-klasse med 628 styk, på 2. pladsen kom Volkswagen Polo med 561, mens 3. pladsen gik til Peugeot 208 med 548 solgte biler. Det er første gang i år, at 1. pladsen går til en af de større biler i D-segmentet, som har mange firmabilskunder. 

Kigger man samlet på mærkerne, ser top 3-listen sådan her ud: Volkswagen blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Mercedes-Benz og Peugeot. Altså er Mercedes rykket ind på listen i november. 


FAKTA: Bilsalgets top 20 i november 2018

   Mærke  Model Antal 
1. Mercedes C-klasse 628
2. Volkswagen Polo 561
3. Peugeot 208 548
4. Volkswagen Golf 525
5. Volkswagen Touran 491
6. Volkswagen Up! 455
7. Skoda Octavia 413
8. Toyota Aygo 412
9. Toyota Yaris 367
10. Renault Ny Clio 364
11. Citroen C3 358
12. Nissan Qashqai 340
13. Volkswagen Passat 339
14. Mercedes-benz A-klasse 304
15. Ford Fiesta 290
16. Mercedes E-klasse 281
17. Opel Crossland X 272
18. Volkswagen Tiguan 266
18. Citroen C1 266
20. Hyundai I10 261


Kilde: De Danske Bilimportører

[email protected]

3 KOMMENTARER

  1. Sjovt, at det er en Mercedes der pt er mest solgte bil herhjemme. Ligeledes kan det undre, at VW Touran pludselig ligger så højt. Nu ved jeg, at politiet har købt mange af disse modeller i år. Mit spørgsmål er, om de biler staten køber tæller med ? Jeg går ud fra, at de biler f.eks politiet køber, er afgiftsfrie, eller hva’.
    venlig hilsen
    Flemming Pedersen

  2. Ja, du kan sikkert finde andre statistikker, der fortæller noget andet, det kommer an, på hvilket billede man vil tegne.

  3. Flemming: Det kan hænge sammen med at “proppen er hoppet af” ift. en ventende nybilsleverance fra fabrikken efter C-klassens facelift. Så har et par store leasingfirmaer fået et par “færgetræk” leveret til kunderne på een gang. Men det er faktisk historisk – sandsynligvis er vi det eneste land i verden med en Mercedes i top på nyvognssalget – endda efterfulgt af to andre MB-modeller længere nede på top-20’eren. Flot!

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation