BMW iX3 er en kørende hjertetransplantation

ix3

BILTEST: Ud med dieselmotoren, ind med batteri og elmotor. BMW tager en genvej med elbilen iX3 – og slipper overraskende godt fra det.

Hvilken bil?

Efter den banebrydende mini-elbil i3 fra 2014 er iX3 den blot anden elbil fra BMW. Og mens i3 var en avanceret sag født til eldrift og bygget delvist i kulfiber, er BMW kommet anderledes let til iX3. Som navnet antyder er den nemlig en almindelig X3, der har fået en hjertetransplantation: Dieselmotor og automatgearkasse er erstattet af et batteri på knapt 74 kWh netto og en elmotor, der yder 210 kW (286 hk) og trækker på baghjulene. Kun enkelte designdetaljer adskiller den elektriske X3 fra originalen med forbrændingsmotorer. Der findes kun to udstyrsvarianter: Charged til 510.000 kr. og Charged Plus til 601.000 kr. Førstnævnte har rigeligt med udstyr og giver efter vores vurdering klart mest værdi for pengene.

Vidste du at?

Selv om iX3 først kom på markedet i begyndelsen af 2021, er den allerede sat ned med mere end 75.000 kr. Den har også netop fået et rekordhurtigt facelift med bl.a. nye lygter, redsignede kofangere og et let ændret layout af instrumentpanelet.

Ydelse og rækkevidde ændres dog ikke, så man kan spørge, hvorfor BMW egentlig vil irritere nuværende iX3-ejere med et lyn-lift?
Formentlig på grund af konkurrencen, der er knaldhård. Nye rivaler er ofte født som elbiler. Dermed har de en fordel frem for iX3, der er udviklet til forbrændingsmotorer og dermed ikke får mere kabineplads ud af hamskiftet til mindre pladskrævende el-teknik. Et spøjst eksempel på det er, at der kun er en smule styreelektronik under den imposante motorhjelm. Resten er luft. På den måde spilder BMW noget plads med den konventionelle opbygning af iX3.

Hvordan er førerpladsen?

Nøjagtig mage til den, du finder i en dieseldrevet X3. Og fred med det. Du sidder nemlig perfekt bag rattet, hvor forholdet mellem rat, sæde og pedaler er optimalt uanset statur. Til gengæld har du ikke en oplevelse af at sidde i en futuristisk elbil. Bevares, her er digital instrumentering og en skarp, men relativt lille infotainmentskærm, der blegner i sammenligning med konkurrenternes giga-skærme. Det lever vi også gerne med, for hvad iX3s førerplads mangler i wauw-effekt, vinder den tilbage i form af logisk betjening. Infoskærmen kan både betjenes via direkte tryk og et stort drejehjul mellem forsæderne, og især det sidste kræver færre blik på skærmen. Der er også separate knapper og greb til lyd og ventilation, så også her slipper du for at klikke dig igennem menuer på skærmen. På den måde bliver betjeningen både lettere og mere trafiksikker.

Hvordan opleves kabinen?

Typisk for BMW er pladsen mere skræddersyet end rigelig. iX3 er en stor bil med god længde mellem akslerne, og der kan godt sidde to voksne på bagsædet, hvis de ikke er alt for langbenede. Men man mærker, at platformen er udviklet til at rumme en langsplaceret rækkesekser i motorrummet, så vi ser frem til at opleve pladsen i den næste generation, der vil være født til eldrift. I mellemtiden glæder vi os over, at finishen fremstår både solid og lækker i iX3, der fremstilles i Kina. Her er masser af bløde plastoverflader, de fastpolstrede sæder støtter fremragende og bagagerummet er både regulært og rummeligt. Der er endda blevet plads til et kælderrum til ladekablerne, så de ikke roder i bagagerummet.

Er sikkerheden i orden?

Euro NCAP crashtestede X3 i dieseludgaven i 2017, hvor den fik topkarakteren fem stjerner. Siden er NCAP-testen skærpet betydeligt og i år har Euro NCAP så foretaget enkelte crashtests af den fuldt elektriske iX3-version. Ifølge de supplerende tests håndterer bilen de ekstra kg fra batteriet fint, og bevarer derfor den samlede bedømmelse fem ud af fem stjerner. Dog fortsat baseret på de krav, der blev stillet i 2017. Sikkerhedsudstyret i iX3 er omfattende med fine detaljer som avanceret nødbremse, syv airbags og BMWs Driving Assistent Professionel med et væld af aktive køreassistenter. Dog skuffer det, at BMW ikke tilbyder en airbag mellem forsæderne, der beskytter to personer på forsæderne mod at slå hovederne sammen i en sidekollision. Det er en fin detalje, som vi ser på flere billigere biler. Se videoen fra Euro NCAP her.

Hvordan kører den?

Som vi har oplevet det med andre elbiler, gør den øgede vægt fra batterierne sjældent noget godt for køreegenskaberne. Med en vægt på den tunge side af 2,2 tons frygtede vi derfor det værste, men iX3 viser sig at have ualmindeligt godt styr på de mange kg. Affjedringen er komfortabel og styringen præcis, og på forunderlig vis er det lykkedes ingeniørerne i München at skabe en bil, der opleves lettere end den er. Sammen med Tesla Model 3 er iX3 den mest velkørende elbil, som vi endnu har testet – og den brillierer endda med den bedste allround-komfort af alle.

Hvordan er motor og opladning?

Elmotoren i iX3 yder 210 kW. Flere konkurrenter har kraftigere motorer, men BMW får meget ud af den relativt moderate elmotor: Den er støjsvag og fungerer sømløst sammen med bremserne, hvad enten du bremser normalt eller regenererer så meget bremseenergi som muligt.

Trods det høje SUV-karrosseri har iX3 også et relativt lavt strømforbrug. I testen lå vi konstant under 20 kWh/100 km og dermed tæt på de lovede 17,8 kWh/100 km. Efter WLTP-normen kører iX3 460 km på en opladning og i virkeligheden er det ikke svært at komme op omkring de 400 km. Det er flot. Her synes iX3 at være lidt bedre end flere af de elbiler, vi har testet.
Ladning foregår hurtigt med op til 150 kW. Her rykker billigere konkurrenter som koreanske Kia og Hyundai dog med 800 volt el-systemer, der uden problemer lader med mere end 200 kW. Hjemmeladning sker ved 11 kW, så du kan lade iX3 fuldt op over natten.

Passer prisen?

Tjaeh, det har i hvert fald hjulpet, at iX3 blev sat ned kort efter introduktionen. 510.000 kroner er dog mange penge og bringer mange konkurrenter i spil. Omvendt fedter BMW ikke med udstyret. Selv basisudgaven Charged har alle de lækre detaljer som læderindtræk, eldrevet bagklap, store 19-tommer hjul, panoramaglastag, LED-lygter og adskillige køreassistenter som standard. Og de konkurrenter, der ser billigere ud, er også billigere, når det gælder kabinefinish og den sidste afpudsning af køreegenskaberne. Alt i alt synes vi, at den halve million kr. for iX3 er fair, men forude lurer stadig bedre konkurrenter. Udviklingen går ekstremt hurtigt blandt elbilerne.

Er der alternativer?

Ja, for bilkøberne – også af elbiler – vil have høje SUV-typer, og det får de så: Mustang Mach-e med 294 hk og 610 km rækkevidde ligner nærmest et slagtilbud til 440.000 kr. sammenlignet med BMW iX3, men må se sig slået stort på køreegenskaber. Det samme gælder i nogen grad Audi Q4 50 e-tron med 299 hk, firehjulstræk og 481 km rækkevidde til 460.000 kr.
Mercedes EQC er en mere direkte rival, der endda overbyder iX3 med hele 408 hk og firehjulstræk, mens rækkevidden på 431 km er lidt mindre. Prisen er så også heftige 698.000 kr.
Største rival er ubetinget den nye Tesla Y, der er en høj crossover-udgave af den meget vellykkede Model 3. Til 500.000 kr. får du nemlig firehjulstræk, 350 hk, mere end 500 km rækkevidde og mere plads.

Konklusion:

For: Køreegenskaber, komfort, finish, velfungerende el-teknik.
Imod: Dårlig pladsudnyttelse.
Hvilkenbil siger:

BMW er kommet let til iX3, der ret beset er en diesel-SUV, der har fået nyt ’hjerte’ i form af batteri og elmotor. Derfor savner vi den gode pladsudnyttelse og nye idéer, som vi ser i biler, der er født til el. Til gengæld er hjertetransplantationen lykkedes over al forventning: Alt det elektriske spiller nemlig perfekt og iX3 byder på klassiske BMW-dyder som solid finish og fremragende køreegenskaber. Bestemt værd at overveje, hvis du vil have en elektrisk SUV hurtigst muligt.

FAKTA: BMW iX3

Vejl. pris, inkl. lev.: 510.000 kr. 
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 660 kr.
Garanti (rust/batteri/mekanik): 12 år/8 år – 160.000 km/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):  (testet som X3 i 2017)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 473/189/167 cm
Akselafstand: 286 cm
Bagagerum (uden/m. nedfældet bagsæde): 510/1.560 liter
Køreklar vægt: ca. 2.260 kg
HK/drejningsmoment: 286 hk/400 Nm
Batteri: 73,8 kWh netto
Rækkevidde (WLTP): 460 km
Forbrug (WLTP-norm): 17,8 kWh/100 km
Målt forbrug: 19,5 kWh/100 km
Max ladekapacitet pr. time: Indbygget lader: 11 kW (AC). Supercharger: Op til 150 kW (DC)
0-100 km/t: 6,8 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Metallak, læderindtræk, 19” alufælge, adaptiv affjedring, læderrat, automatisk bagklap, panorama glastag, elsæder foran, sædevarme, ambientelys, tre-zoners klimaautomatik, LED lygter, Driving Assistant Professional, parkeringsassistent m. bakkamera, Connected Package Professional, Bluetooth med udvidet smartphone funktion og trådløs opladning, digitale instrumenter mm.

Plus-udgaven koster 91.000 kr. ekstra og har desuden:
20-tommer hjul, nøglefri adgang, lyddæmpende glas, sportssæder for, adaptive LED forlygter, fjernlysassistent, parkeringsassistent plus, head-up display, BMW gesture control.

Ekstraudstyr:

Clever unlimited lade-abonnement med ubegrænset opladning på hjemmelader og netværk: 749 kr. mdl.
20-tommer alufælge: 5.000 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here