BMW: Der er ingen kunder til elbiler

1
Kunder
Reelt er der ingen kunder til elbiler, mener udviklingschef hos BMW. Han kalder interessen for elbiler for ‘overdrevet’ og styret af lovgivning.

”Vi kunne fylde hele Europa med elbiler, men ingen ville købe dem. Der findes ingen efterspørgsel på elbiler hos kunderne, ingen overhovedet. Der findes love, som kræver elbiler, men der er ingen kunder.”

Klaus Fröhlich. Udviklingschef for BMW, er klar i spyttet, når det gælder bilindustriens meget omtalte overgang fra forbrændingsmotorer til eldrift. Og han går tydeligvis gerne mod strømmen af politisk korrekte udmeldinger om, at bilindustrien står på kanten til et banebrydende skifte til elbiler:

”Skiftet til elektriske biler er overdrevet,” siger han til flere medier i forbindelse med BMW’s såkaldte NextGen seminar i hjembyen München.

”Elbiler er dyrere på grund af råmaterialerne til batterierne. Denne forudsætning vil fortsætte og kan endda blive værre, efterhånden som efterspørgslen på disse råmaterialer stiger.”

30 år til med forbrændingsmotorer

Ifølge Klaus Fröhlich vil de forbrændingsmotorer, som BMW er så berømte for at lave, derfor eksistere mange år endnu. Dieselmotoren vil leve mindst 20 år endnu, mens benzinmotoren tager mindst 30 år til i manegen. Det gælder på mange markeder i verden. kke mindst folkerige områder som Rusland, Mellemøsten og den vestlige del af Kina. Her er der ingen infrastruktur til opladning af elbiler – og heller ikke udsigt til nogen.

I de kommende år bliver det derfor mest i områder som Californien og enkelte steder i kinesiske millionbyer som Beijing og Shanghai, at der kommer gang i elektrificeringen af biler. I Europa vil vi i første omgang se flere ladehybrider. Elbiler vil slet ikke vil slå igennem i det centrale USA – kun på de liberale og miljøinteresserede kyster. Mener altså BMW’s udviklingschef.

På sigt kommer elbilerne dog, erkender Klaus Fröhlich. Det er også derfor, at BMW har flere elbiler på vej. På kort sigt kommer BMW også til udfase en række forbrændingsmotorer, fordi de simpelthen er for dyre at få til at leve op til kommende miljøkrav. Det gælder alt fra den lille, trecylindrede dieselmotor på 1,5 liter til V12-motoren i Rolls-Royce og BMWs absolutte topmodeller.

De meget store og potente motorer, som BMW er kendt for, dør dog ikke ud lige med det samme. Fabrikken vil fortsat udvikle 6- og 8-cylindrede motorer med op til tre turboer. Hybridteknik, hvor de kombineres med elmotor og et mindre batteri, skal på samme tid give enorme ydelser og opfylde stadig skrappere miljøkrav.

‘Højt spil’

Udviklingschefens udtalelser har ikke overraskende fået flere miljøorganisationer op på barrikaderne. De mener, at BMW og andre bilproducenter bevidst prøver at forhale udviklingen. Motivet er at tjene flere penge på store SUV-modeller med kraftige forbrændingsmotorer inden lovgiverne dømmer dem ude. Bl.a. har interesseorganisationen Transport & Environment, der presser på for en grøn omstilling af den europæiske transportsektor, kaldt strategien for ‘højt spil’.

Klaus Fröhlich medgiver, at bilindustrien ikke selv har presset på for en omstilling til elbiler. Han fastholder dog, at der reelt mangler kunder til de mange elbiler, der er på vej. Her kan man måske indvende, at mens BMW og alle andre traditionelle bilproducenter har kigget på med korslagte arme, er det trods alt lykkedes amerikanske Tesla at skabe reel interesse for moderne elbiler. Men det er en helt anden historie…

[email protected]

1 KOMMENTAR

  1. Jeg må bare sige, at efter 2 min i en Tesla føles en ellers top lækker bil med forbrændingsmotor som noget, der er 50 år forældet. Teslaen er fladskærmen med indbygget streaming. Forbrændings-motor-biler er S/H billedrørs tv med en antenne på toppen.. Roterende dele der antænder vædsker, komplicerede komponenter og bare på alle måder forældet…

    PS har selv forbrændingsmotor… Men kun få år endnu, tror jeg.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation