BMW holder fanen højt med ny 3-serie

0
3-serie
BILTEST: Den ’ultimative køremaskine’ lever og har det godt i syvende generation af BMW’s ikoniske 3-serie. Fans vil ikke blive skuffede.
Hvilken bil?

BMWs 3-serie er mærkets vigtigste bil og står for en femtedel af det samlede BMW-salg. Med fokus på sportslig køreglæde og lækker mekanik udtrykker en 3-serie selve mærkets sjæl. Vi kender modellen som den ’ultimative køremaskine’ og selv uden for den store fanklub nyder en 3-serie altid respekt. Mange anser simpelthen 3-serien for at være det gyldne kompromis mellem sport og komfort, størrelse og ydelse. Der er med andre ord altid meget på spil, når bayrerne lancerer en ny udgave af deres kørende kulturbærer. Her er vi nået til syvende generation i form af en 320d med 190 hestes dieselmotor og otte-trins automatgear, der forventes at blive bestseller herhjemme. Priserne begynder ved 467.000 kr., men her tester vi modellen med Sport Line udstyr til 504.000 kr.

Vidste du at?

Syvende generation af BMW 3-serie benytter en let formindsket platform fra den større 5-serie. Dermed vokser bilen otte centimeter, men smider alligevel 55 kg.

Bortset fra motorerne er alt nyt og forbedret. Samtidig er respekten for traditionerne så tydelig, at den nye 3-serie på mange måder virker tilbageskuende: Der kommer godt nok en hybrid-udgave i efteråret, men ellers kan du kun få bilen med traditionelle benzin- og dieselmotorer.

Hjemme i München arbejder ingeniørerne på en ny generation af elbiler, der kommer til at redefinere vores opfattelse af BMW. Og formentlig også, hvad en ’ultimativ køremaskine’ er, når den kører på el og bliver mere eller mindre selvkørende. 3-serien som vi kender den, synger med andre ord på sidste vers. 

Hvordan er førerpladsen?

Volvo får tit ros for at lave verdens bedste førerpladser. BMW er nu også godt med, og den nye 3-serie skuffer ikke. Selv om tyskerne af uransagelige årsager fortsat insisterer på, at ryglænet skal justeres i grove hak og tager sig betalt for justerbar lændestøtte(!), sidder du nærmest perfekt bag rattet. Forholdet mellem rat, pedaler og sæde er så velafstemt, at mand og maskine bliver til ét, og du kan køre i timevis uden at blive træt.
Umiddelbart ligner førerpladsen sig selv. Nyt er digitale instrumenter, der ser moderne ud, men ikke altid er lige nemme at aflæse. Til gengæld er infotainmentskærmen øverst på midterkonsollen knivskarp, hurtig og nem at betjene med fingertryk eller drejehjulet mellem forsæderne.

Hvordan opleves kabinen?

Afstanden mellem akslerne er øget med fire centimeter, så der nu er hele 285 cm at gøre godt med. Det er meget. Alligevel er 3-serien fortsat en bil, der pladsmæssigt mere er skræddersyet jakkesæt end rummelig campinghabit. Du kan dog have to fuldvoksne passagerer med på bagsædet, men en tredje vil være generet af den kraftige kardantunnel til baghjulstrækket. Faktisk er her næsten samme plads som i den større 5-serie, hvilket blot understreger, hvor umage BMW gør sig med 3-serien.
Det gælder også finishen. BMW når ikke helt Audi-niveau, men tager alligevel et mærkbart skridt fremad denne gang: Overfladerne i kabinen virker lækrere, og der er skruet op for pynten med mere krom og pianolak. Alting virker solidt skruet sammen. Så gør det ikke noget, at enkelte greb og knapper genkendes fra forgængeren. Det virker trygt og rart.

Er sikkerheden i orden?

Den nye 3-serie er endnu ikke testet, men det vil være en overraskelse, hvis ikke det bliver til topkarakter i Euro NCAPs crashtest. 5-serien, som den nye 3’er er baseret på, scorede alle fem stjerner i 2017.
I den nye udgave har 3-serien fået flere sikkerhedsassistenter som standard. Det gælder advarsel mod forhindringer, automatisk nødbremse og vejbaneassistent. Desværre skal du betale ekstra for at få avancerede assistenter som adaptiv fartpilot med kø-assistent og aktiv linjevogter. Anno 2019 virker det lidt fedtet af BMW. Til gengæld får du nogle meget præcise køreegenskaber og et massivt vejgreb, der alt andet lige gør det nemmere at følge råd nummer ét i trafiksikkerhedens ABC: At styre og bremse for at undgå ulykker.
Du kan læse crashtesten af 5-serien her.

Hvordan kører den?

Uden ligefrem at genopfinde den hellige gral, fastholder den nye 3-serie sin position som klassens køremaskine. BMWs ingeniører finder igen det svære kompromis mellem sport og komfort: Styringen er skarp, vejgrebet massivt og balancen perfekt.

Samtidig formår undervognen at glatte vejens jævnheder ud, så den sportslige køreoplevelse ikke går ud over komforten – heller ikke på testbilens store 18-tommer hjul. Når vi ikke dåner af begejstring, skyldes det to ting: Konkurrenterne har også oppet sig. Biler som Alfa Giulia, Jaguar XE og til dels Mercedes C følger klasseduksen til dørs. Og så sporer vi samme udfordring som i 5-serien: Små, skarpe ujævnheder får undervognen til at sitre lidt nervøst. Ikke så udtalt som i storebror, men asfalten skal være nystrøget for at bringe fjedrene i den zen-agtige ro, man forventer af en 3-serie.

Hvordan er motoren?

M’et i BMW står ikke for ingenting for Motoren: De tyske diplomingeniører får det maksimale ud af fire cylindre og to turboladere i 320d. Her er solide 190 hk og 400 Nm, men det føles af mere. 0-100 km/t er overstået på 6,8 sekunder og bjørnekræfterne slipper først op ved 240 km/t. Det er ikke bare blitzschnell for en dieseldunker, det er alt, hvad du behøver. Samtidig er motoren renere og mere tyst og kultiveret end nogensinde før. Det otte-trins automatgear styrer tropperne med samme overblik som dirigenten for wiener philharmonikerne længere sydpå. På autobahn med 150 km/t hører du stort set ikke maskinen. Og allerbedst: Selv med masser af kørsel på 3-seriens ’hjemmebahn’ nåede vi et snit på 20 km/l. Altså mere end de lovede 19,6 km/l. Bravo BMW.

Passer prisen?

Basisudgaven 320d Connected koster 467.000 kr. og selv om det er mange penge, er den nye 3-serie ret beset et bedre køb end før. Bilen er nemlig lanceret med en udstyrspakke, der bl.a. omfatter metallak, fartpilot og navigation. Hvor ekstraudstyr tidligere var et must, kan du denne gang nøjes med basisudgaven uden at mangle noget. Omvendt kan du stadig sætte så mange krydser i listen over ekstraudstyr, at det næsten fordobler prisen. I løbet af efteråret kommer en stationcarudgave, der traditionelt er den mest efterspurgte. Merprisen er 15.000 kr., hvilket er mindre end tidligere.

Er der alternativer?

Ja, og de er skarpe på både præstationer og pris. Ærkerivalen Mercedes C220d til 546.000 kr. rødmer ikke i selskab med 3-serien, men er dog noget dyrere og mindre sportslig. En anden landsmand, Audi A4 40 TDI, er nærmest billig til 425.000 kr., men kan ikke følge med den nye 3-serie på køreoplevelse og udstyr. Stil og køreglæde er til gengæld i top for de to outsidere Jaguar XE R-Sport med 180 hk og Alfa Romeo Giulia 2,2 190 hk Edizione til henholdsvis 498.000 og 471.000 kr. Tør du stikke ud fra mængden, er det to spændende alternativer til klasseduksen BMW 3-serie. Det gælder også svenske Volvo S60, der dog kun fås med 250 hestes benzinmotor til pebrede 653.000 kr. Alle er kompetente konkurrenter, men efter vores vurdering er den nye 3-serie klassens bedste allrounder.

Konklusion:
For: Køreoplevelse, førerplads, fair pris.
Imod: Affjedring på skarpe ujævnheder.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
BMW 320d 2019
BMW gør det igen med syvende generation af 3-serien: Laver en af verdens bedste biler, når man tager størrelse, pris og allround-egenskaber med i regnestykket. Så lever vi med, at den nye 3-serie ikke for alvor byder på nytænkning. Hverken i forhold til modellen, som den afløser eller fremtidens elektrificerede og selvkørende biler. Den nye 3’er er klassisk BMW – og danke schön for det.

 

Læs også tests af konkurrenterne:

Giulia forfører med skønhed og præcision

Audi A4 i velkendt format

Jaguar XE – imperiet slår igen

Mesterlig Mercedes C

Volvo V60 er jävla vellykket

FAKTA: BMW 320d sedan Sport Line aut.

Vejl. pris, inkl. lev.: 504.000 kr. (Beskatningsværdi: 425.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 30.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.240 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Endnu ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 19,6 km/l (135 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 20,0 km/l
Længde/bredde/højde: 471/183/144 cm
Bagagerum (min/max): 480 liter
Vægt: 1.530 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, bi-turbodiesel
Effekt: 190 hk/400 Nm
0-100 km/t: 6,8 sek
Topfart: 240 km/t

Særligt standard udstyr (Sport Line):

BMW Live Cockpit Plus inkl. navigation, metallak, 8-trins automatgear, større tank, LED-lygter ofr og bag, regnsensor, lyspakke, Bluetooth, fartpilot, nedfældelige bagsæder, ConnectedDrive Services, sportsrat, nedblændeligt bakspejl, aut. klimaanlæg tre zoner, parkeringssensor for og bag, hi-fi højttalersystem, stof-kunstlæder indtræk, 17″ alufælge, sportssæder for, opbevaringspakke, interiørlister i black high-gloss og BMW Individual high-gloss Shadow Line rudelister.

Ekstraudstyr: Sport Line pakke: 47.300 kr., aktiv fartpilot med kø-assistent: 11.500 kr., head-up display: 21.500 kr., instrumentpanel i kunstlæder: 21.500 kr., varme i rattet: 3.700 kr., lændestøtte i forsæder: 4.900 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation