BMW klar med sin anden elbil

0
ix3
BMW præsenterer iX3, der er mærkets anden elbil og baseret på den mellemstore SUV X3. Rækkevidden bliver 460 km og der bliver mulighed for trækkrog.

BMW har haft et lidt ambivalent forhold til elbiler. Måske meget forståeligt, når man hedder ’Motoren’ til mellemnavn og ens motto er ’Glæde ved at køre’. BMW er også kendt som ’den ultimative køremaskine’, og det dufter alt sammen af benzin og varme dæk.

Men tiden står som bekendt ikke stille, og BMW må følge med. Fremtidens biler kører på el, og det ved man udmærket godt i München. Allerede i 2014 var BMW nærmest pionerer med elbilen i3, der var hyperavanceret med kulfiberdetaljer og et helt nyt og futuristisk formsprog. Siden er der bare ikke rigtig sket noget, og et vist californisk bilmærke, der begynder med T, har haft markedet for lækre og køreglade elbiler helt for sig selv.

ix3
BMW iX3 kan lades op fra både og højre og venstre side.
Ikke kun udviklet til el

Men nu er der atter lidt gnist i BMW. Mærket løfter sløret for sin blot anden ægte elbil. Den hedder iX3 og som navnet antyder, er den ’bare’ en elektrificeret udgave af den populære SUV X3. Modsat flere konkurrenterne har BMW nemlig den filosofi, at man ikke længere vil udvikle biler til enten el- eller forbrændingsmotorer. En ny BMW skal kunne begge dele på én gang.

Det er også forklaringen på, at designet af iX3 stort set ikke adskiller sig fra X3. Forskellene er kosmetiske med andre alufælge, lukket kølergrill og så de blå indsatser og markeringer, som bilfabrikkerne ynder at pynte deres elbiler med.

Ingen firehjulstræk

Noget tyder dog på, at ingeniørerne oprindeligt har fået besked til at skaffe ekstra plads til batterier, da de udviklede X3. Bagagerummet reduceres nemlig med blot 40 liter til 510 liter. Til gengæld må du – trods firehjulstrækker-look – nøjes med baghjulstræk. BMW har ikke fundet plads til en ekstra elmotor til forhjulene. Andre vil nok bare glæde sig over, at iX3 er noget så sjældent som en elbil, der må køre med træk. Dog kun med op til 750 kg, så iX3 er mere til en Brenderup med haveaffald end heste- og båd-trailere.  

ix3
Kabinen er uændret – kun lidt blåt og navnet iX3 afslører, at denne X3 kører på el.

Rent elteknisk virker iX3 dog meget moderne. Ifølge BMW selv er man da også nået til ’femte generations drivline’. Batteripakken er på 80 kWh og vejer et halvt ton. Elmotoren trækker på baghjulene – det er jo en BMW – med 286 hk og et moment på 400 Nm. Det sender den 2,2 ton tunge iX3 fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder. Topfarten er tøjlet til 180 km/t. Til gengæld er rækkevidden lidt bedre end BMW tidligere havde sat i udsigt: 460 km, hvilket er pænt for så stor og tung en bil. Og et udtryk for, at batteriteknologien bogstaveligt talt optimeres fra måned til måned.

Hurtig opladning

Dermed kører BMW iX3 længere på en opladning end sine tyske ærkerivaler Audi e-Tron og Mercedes EQC.

Apropos opladning – også her er BMW up-to-speed, som det hedder på nudansk. iX3 klarer lynladning med op til 150 kW, hvilket betyder, at du kan lade 80 procent på batteriet på beskedne 34 min. Bilens indbyggede lader klarer 11 kW. Med en hjemmelader kan du lade fra 0 til procent på 7,5 timer eller en god nats søvn.

Batterierne er gemt under gulvet. Under motorhjelmen ligger styreelektronik, servostyring, aircondition osv.

BMW har netop indledt produktionen af iX3 i Kina. Her sælges der mange elbiler, så det giver mening at fremstille iX3 lokalt og så eksportere den fra Kina til os mere elbils-skeptiske europæere. Derfor kommer bilen først til Danmark i begyndelsen af 2021. Priserne er endnu ukendte.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation