CLA – A-klasse i festtøj

2

Mercedes CLA vokser næsten en halv klasse og bliver det elegante bindeled mellem den praktiske A-klasse og den dyrere C-klasse. Dansk premiere til sommer.

Mercedes bygger videre på succesen med deres mindste model, A-klassen. Efter sidste års vellykkede hatchback-udgave, løfter fabrikken i Stuttgart sløret for A-familiens mest elegante indslag, den firedørs-coupe CLA. Faktisk er den nummer fire i rækken, for Mercedes er også klar med en mere traditionel sedan-version af A-klassen samt den kompakte, fem personers MPV, B-klassen, der er baseret på samme platform.

Lang, lav og elegant – CLA er en A-klasse i skræddersyet habit.

Netop platformen er noget af det spændende ved CLA. Dels fordi den indeholder fuld digital instrumentering, dels fordi vi fra A-klassen ved, at den også byder på fine køreegenskaber med høj komfort. Ifølge Mercedes er der dog især fokuseret på at skærpe dynamikken i den lave og atletiske CLA.

Første generation af CLA har været en bragende succes for Mercedes. Sammen med ‘shooting brake’ udgaven med mere praktisk bagklap, er der frem til nu solgt 750.000 CLA-modeller. Sammen med A-klassen har CLA også trukket nye og yngre kunder ind til Mercedes-forhandlerne og været med til at sikre mærket titlen som verdens bedst sælgende luksus-bilmærke.

Altså lutter gode nyheder for Mercedes, der formentlig kan se frem til yderligere fremgang for CLA. Designet virker om muligt endnu mere elegant, ikke mindst fordi længden er øget, mens pladsen – der var forgængerens akilleshæl – skulle være forbedret. Bagagerummet er blevet en smule mindre, til gengæld er der nu bedre adgang til de 460 liter under den større bagsmæk.

Interiøret er løftet direkte over fra A-klassen. Til gengæld får CLA rammeløse døre.

Altid med automatgear
Som i A-klassen bliver det stemmestyrende MBUX-system standard i CLA. Systemet skulle være forbedret, så det forstår endnu flere mundtlige kommandoer. Du kan endda få svar på spørgsmål om alt fra størrelsen på delstaten Texas til aktiekurserne. Foreløbig kun i biler til det amerikanske marked, men angiveligt kommer de ‘klogere’ udgaver også til Europa. En anden forbedring består i, at MBUX bemærker den stemme, der først tager kommandoen med et ‘Hey Mercedes’. Derefter sorterer den beskeder fra andre stemmer fra, så der ikke opstår tvivl om, hvem der svinger taktstokken i CLA…

Når CLA kommer til Danmark – det sker til sommer – bliver det med valg mellem én dieselmotor og fire benzinmotorer, alle med syvtrins-automatgear med dobbeltkobling som standard. 180D med den Renault-udviklede 1,5 liters oliebrænder yder 116 hk. Renault leverer også den nyudviklede 1,3 liters turbobenziner til CLA 180 og CLA 200 med henholdsvis 136 og 163 hk, mens CLA 220 har 190 hk og topmodellen CLA 250 råder over hele 224 hk.

Lidt overraskende kommer der også en almindelig sedan-udgave af A-klassen, der er kortere og højere end CLA. Den er i Danmark i februar.

Den nye CLA er ikke bare en A-klasse i festtøj, men lukker også hullet op til den større og dyrere C-klasse. Den danske importør er endnu ikke klar med priser, men vi gætter på, at de vil lægge sig op mod 400.000 kroner for den billigste CLA 180d.

[email protected]

2 KOMMENTARER

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation