Crossover og SUV-boom fortsætter i Europa

Europæerne er vilde med højbenede crossover- og SUV-biler. I 2016 satte modebilerne sig for første gang på 25 procent af det samlede bilsalg. Taberne er især mellemstore firmabiler.

Har du også lagt mærke til, at der kører stadig flere høje crossover- og SUV-biler rundt på de europæiske veje – også herhjemme? Og at bilmedier som hvilkenbil.dk konstant omtaler biltypen som den ‘hurtigst voksende’ i verden?

Der er noget om snakken: Ifølge en opgørelse fra analysefirmaet JATO Dynamics blev 2016 endnu et jubelår for alle bilproducenter med crossover og SUV-modeller på paletten. Biler som Renault Captur, Nissan Qashqai, BMW X1 og Volvo XC60 sælger så heftigt, at salget af de højbenede biler samlet steg med 22 procent til i alt 3,8 millioner biler. Det overgår langt den samlede stigning på 6,5 procent på det europæiske bilmarked, der nåede 15 millioner biler sidste år.

Størst fremgang er der for kompakte crossover og SUV-modeller fra de tyske luksusmærker. Topsælger er den relativt nye BMW X1 (billedet).

Biltypen er blevet et firehjulet modefænomen. Og en simpel nødvendighed for bilmærker med ambitioner om at øge salget og indtjeningen. Da Seat introducerede Ateca sidste år, mærkets første SUV nogensinde, var Seat-chefen Luca de Meo ikke i tvivl om, at den ville få afgørende betydning for Seats fremtid:

”Tidligere kunne Seat konkurrere på halvdelen af det europæiske bilmarked. Med Ateca og Arona (Ibiza-baseret crossover, der kommer ultimo 2017, red.) udvider vi markedet til tre fjerdedele.”

Firmabiler på retur
Taberne er især de mellemstore firmabiler som Passat, Mondeo, Insignia og Avensis. Nedgangen er så massiv, at mærker som Honda og Nissan helt har trukket sig ud af segmentet. I stedet satser de på flere crossover og SUV-typer. Selv i to af de bedst sælgende segmenter, mini- og kompaktklassen, taber modeller som VW Polo, Toyota Yaris og Renault Clio markedsandele til kompakte ‘cityjeeps’ som Renault Captur og Peugeot 2008.

Til gengæld er rygterne om de praktiske MPV-typers død noget overdrevne. ‘Familiebusserne’ har godt nok måttet notere nedgang i salget, men i 2016 genvandt bilklassen godt 30 procent af sin markedsandel. 2017 tegner lovende. JATO Dynamics forventer, at nye udgaver af populære MPV-modeller som Renault Scenic og VW Touran vil give biltypen et mindre comeback.

Læs også: Høj merpris for højbenede biler

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here