Defender er både rå og raffineret

0
defender
Fotos: Kasper Bøttern og Morten Kjeldsen

BILTEST: Land Rover bevarer design og offroadegenskaber og tryller på asfalten med tredje generation af legenden Defender.

Hvilken bil?

Hvor den gamle Land Rover Defender lignede noget, der var hugget ud af en kampesten, er den nye rundere og nærmest skræmmende. Hvor den gamle indvendigt var rustik, og det mest avancerede var CD-afspilleren, indeholder den nye rigelig teknologi til at imponere de fleste computernørder.
Testbilen er en First Edition med 3-liters, 6-cylindret benzinrækkemotor med mild-hybrid-teknik og en samlet ydelse på 400 hestekræfter. Med det avancerede firehjulstræk, aktivt differentiale, luftaffjedring og en alenlang udstyrsliste kan den ting, som de færreste nogensinde får udnyttet. Den kan forcere stort set hvad som helst i terrænet, men er i modsætning til sin forgænger også en luksuriøs og behagelig rejsevogn. Prisen er godt 1,4 mio. kroner. 

Vidste du at?

Den oprindelige Land Rover var i sin grundkonstruktion uændret fra 1948 til 2016, inden krav til sikkerhed og CO2-udledning tvang ikonet i garage.

Land Rover er barn af Anden Verdenskrig. Brødrene Wilks i Wales så muligheder i den amerikanske Willys Jeep fra 1941, og 30. april 1948 var brødrene klar med den første Land Rover. Et solidt køretøj, hvor man både kunne transportere sit skrammel rundt på farmen, pløje gennem mudder og trække tunge læs. Den slags, man normalt har en traktor til. Men med Land Roveren kunne briterne også køre på indkøb i landsbyen. Prisen i 1948 var 450 pund, og allerede de første to år solgte brødrene Wilks 24.000 af den simple firehjulstrækker, godt hjulpet af en større ordre fra den britiske hær. Et ikon var født, og næsten 68 år gik, før epoken sluttede. Dermed levede den første Land Rover længere end folkevognsboblen (1938-2003).

Hvordan er førerpladsen?

“Anderledes” beskriver som et minimum Defender-kabinen. På sin vis rå med synlige skruer, hård og slidstærk plastik og samtidig avanceret med et digitalt cockpit og i midterkonsollen elektronikkens hjerte, hvorfra man som en anden Airbus-kaptajn kan kontrollere Defenderens raffinerede køreindstillinger. Til højre for føreren en joystick-lignende gearvælger til gearkassens otte trin, i boksen under midterarmlænet et stort opbevaringsrum med køl og drysset ud over kabinen et væld af strømudtag og USB-stik. Opdateringen til Defenderens software kan ske trådløst, så man altid har det nyeste af det nye. Sidespejlene er store som elefantører, ratstammen indstilles elektrisk, det samme gør forsæderne – 12 vejs – og bilen har det meste af det moderne aktive sikkerhedsudstyr, man måtte efterspørge. Og ellers kan det tilkøbes.

Hvordan opleves kabinen?

Den godt fem meter lange og næsten to meter høje bil er gavmild med pladsen. Sæde seks og syv er ekstraudstyr, med to sæderækker i brug er der rigelig plads i det plastikbeklædte bagagerum med den sidehængslede, tunge dør.
Defenderen er blandt meget andet en arbejdsbil, og derfor kan man forsigtigt rengøre gulv og bagagerum med vandslangen efter tre ugers eventyr til Nordkap, hvor man dårligt nok har berørt asfalt, har lavet mad i bilen og har sovet i det telt, der kan købes til montering på taget.

Er sikkerheden i orden?

Sikkerhedstestet hos Euro NCAP er Defenderen ikke, men alene på grund af dens vægt og størrelse vil den for stort set alle andre være ubehagelig at komme i nærkontakt med. Fra billigste model er der automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, kamera, så man kan se alle bilens hjørner samt træthedsregistrering. First Edition har desuden blindvinkeladvarsel og overvågning af tværgående trafik bag bilen ved udkørsel fra f.eks. en uoverskuelig indkørsel. 

Hvordan kører den?

Punkt to og tre på “must have”-listen, da Land Rover udviklede den nye Defender, var at fastholde dens uforlignelige egenskaber i terrænet og gøre den til en bil, som man kan holde ud at køre på asfalt i. Og begge dele er i den grad løst.
Pladsen her rækker ikke til at beskrive, hvad den kan i terrænet, så lad mig nøjes med ordet “alt” og for fuldstændighedens skyld nævne de seks køreprogrammer normal, i vand (vadedybde 90 cm), sten, mudder, græs-grus-sne og sand. Læg dertil fire indstillinger til konfigurering af differentiale, motor og styretøj.

Jeg udfordrede Defenderen i et firehjulstrækker-paradis, og kun lidt for smalle passager mellem træerne afholdt mig fra at få prøvet den i hele paradiset. Men intet – som i INTET – voldte den problemer.

På asfalten kører den som det, den også er: En luksuriøs og komfortabel SUV.

Hvordan er motoren?

En af forklaringerne på testbilens egenskaber på asfalt kan tilskrives den kraftige 6-cylindrede benzinmotor med mild-hybrid-teknik. Den er “smooth”, og med 400 hestekræfter og et moment på 550 Nm synes kraftoverskuddet aldrig at høre op. Den 8-trins automatgearkasse fra tyske ZF i Friedrichshafen, som bl.a. også BMW benytter, eksekverer skiftene elegant og lydefrit.
Accelerationen fra 0 til 100 km/t er overlegne 6,1 sekunder, men højde og drøjde medvirker til, at tophastigheden er relativt beskedne 191 km/t.

Passer prisen?

Over 1,4 mio. kroner er jo absurd mange penge. Og selv 974.000 kr. for en basis-Defender med 200 hestes dieselmotor uden en del af det udstyr, som First Edition-udgaven har, er også mange penge. Men når man ser på, hvad den kan, hvad konkurrenterne ikke kan, og hvad det dedikerede Defender-publikum vil have … tja, så får man faktisk ganske meget for pengene.

Er der alternativer?

Land Rover Defender kan kunsten at gabe over nærmest ufatteligt meget. Der findes langt billigere og ganske kapable firehjulstrækkere, og der findes masser af store luksus-SUV’er, der er mere lækre og mere komfortable, men som ikke kan tilnærmelsesvist dét, Defender kan i terrænet. De samme luksus-SUV’er har heller ikke en brøkdel af det nu-skal-jeg-på-overlevelsestur-udstyr, som Defender kan fås med.
Den mindst udstyrede 5-dørs Defender med 400 hestes benzinmotor står i 1.150.000 kr., en BMW X5 med 3-liters benzinmotor og 340 hk koster fra 1.115.000 kr., Audi Q7 med 381 hestes benzinmotor koster fra 995.000 kr., og en Volvo XC90 med 300 hestes benzinmotor koster fra 1.155.000 kr. Mercedes Danmark har i øjeblikket ikke GLS på programmet.
Spørgsmålet er dog, om Land Rover med alt det, som Defender kan, har gang i en smule intern kannibalisme. For hvorfor købe en langt dyrere Range Rover, når man fra samme butik kan få en så alsidig og så lækker firehjulstrækker som Land Rover Defender.

Konklusion:

For: Alsidighed, uovervindelig i terræn, Defender-historien, langt fra originalen.
Imod: Langt fra originalen. Pris.
Hvilkenbil siger:

Den moderne Land Rover Defender er ikke gjort af samme DNA som originalen, men eventyrlysten er i behold tilsat modernitet og komfort som i de dyreste SUV’er. Resultatet er imponerende, og der er grund til at bøje hovedet i respekt.

Land Rover Defender 110 First Edition 3,0 400 HK

Vejl. pris, inkl. lev.: 1.437.990 kr. (billigste Defender 90 D200: 868.000 kr.)
Anslået kontantrabat: *50.000 kr.
Privatleasing (110 D200): 13.995 kr./måned (førstegangsydelse 69.995 kr., 15.000 km/år)
Årlig ejerafgift: 11.020 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 6/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 8,2 km/l (277 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 7,4 km/l
Længde/bredde/højde: 502/201/197 cm
Bagagerum (min/max): 1.075/2.380 liter
Vægt: 2.579 kg
Motor: 6-cylindre 3,0 liter, turbobenzin, 4WD
Effekt: 400 hk
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Topfart: 191 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, advarsel mod tværgående trafik bag, blindvinkeladvarsel, vejskiltegenkendelse, træthedsregistrering, luftaffjedring, LED-matrix forlygter m. automatisk op- og nedblænding, 3D-surround-kamera, 360 graders parkeringshjælp, 2-zonet klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, bakspejl med kamera, 12-vejs elektrisk justerbare forsæder m. memory og varme, midterarmlæn med afkølet opbevaringsrum, elektrisk justerbar ratstamme, varme i rattet, 10 tommer touch-skærm, Meridian Sound System, navigation, Apple Car Play, Android Auto, nøglefri adgang og start, mørktonede ruder bag, panorama-glastag, 20 tommer alufælge, diverse 4WD-elektronik bl.a. midterdifferentiale og vadesensor (vadedybde 90 cm), 

Metallak: 18.800 kr.
Overtræksfilm til beskyttelse af lakken: 60.200 kr.
Offroad-dæk: 5.700 kr. (i stedet for de monterede All season-dæk).
Aktivt låsbart differentiale på bagakslen: 22.600 kr.
Trinbræt: 9.700 kr.

* Anslået af hvilkenbil.dk

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation