Diesel-skandalen har bidt sig fast i VW

VW-salget går tilbage på verdensplan, mens branchen sælger flere biler. Men i Danmark er det anderledes – her stiger salget.

Volkswagen mærker nu for alvor chok-bølgerne fra september, hvor den såkaldte ‘Diesel-gate’ brød ud. Skandalen handler om VW’s manipulation med udledningen af blandt andet NOx-partikler i 11 millioner af VW-koncernens med dieselmotorer.

VW solgte således færre biler globalt i januar og februar end på samme tid for et år siden. Nedgangen i VW-salget er godt nok kun på en halv procent, men det skal ses i lyset af, at bilbranchen generelt melder om stigende salgstal.

Ifølge Jyllands-Posten ligger salget for hele VW-koncernen, som også omfatter bl.a. Audi, Skoda og Porsche, dog 1,4 pct. over sidste års salg i januar og februar.

Samtidig med at salget af VW-mærket bremser op, truer store udgifter VW-koncernen, og aktiekursen er svundet ind til det halve i løbet af de seneste seks måneder. Først og fremmest er 11 mio. VW dieselbiler over hele verden indkaldt til et værkstedsbesøg, hvor ny software skal indlæses og indsugningen på nogle biler skal modificeres.

Endelig truer enorme sagsanlæg med et tømme VW’s pengetank.

I USA, hvor skandalen i sin tid brød ud, venter der VW erstatningskrav på i alt 18 mia. dollars – omkring 120 mia. kr. – fra både forbrugere og myndigheder, vurderer det tyske magasin ‘Der Spiegel’. Hjemme i Tyskland er VW trukket i retten i et opgør om en erstatninger på over 30 mia. kr. fra blandt andet aktionærer, der føler sig ført bag lyset af aktiekurser på himmelflugt på falske forudsætninger.

Som en konsekvens af det vigende salg og de øgede omkostninger har VW meldt ud, at cirka 3.000 stillinger skal nedlægges. VW-koncernen beskæftiger dog fortsat næsten 600.000 medarbejdere.

Fremgang i Danmark
I Danmark, som naturligvis kun udgør en dråbe i havet af VW’s samlede salg, klarer mærket sig til gengæld bedre.

Salget af Volkswagen er i årets første to måneder steget fra 3.135 til 3.537 biler – en stigning på lige under 13 pct. Til sammenligning ligger det totale antal indregistrerede nye biler i år på 33.047 mod 29.631 for et år siden, viser tal fra De Danske Bilimportører. En fremgang på 3.416 solgte biler i forhold til januar/februar 2015 svarende til en stigning i salget på cirka 11,5 pct. Altså er VW herhjemme gået mere frem end konkurrenterne til sammen – trods skandalen og den megen negative omtale.

Det er ifølge Hvilkenbils.dk’s redaktør, Jens Velling, en bemærkelsesværdig udvikling, men han vurderer samtidig, at markedet i Danmark adskiller sig en del fra mange andre lande på en måde, der gavner Volkswagen i de danske statistikker.

“Det er interessant, at danske VW-købere er så loyale. Vi går tydeligt mod trenden i resten af verden. En af forklaringerne på VW’s salgsfremgang herhjemme er, at de først lige nu blevet en del af et boomende privatleasingmarked, og det er med til at løfte mærkets salg,” siger Jens Velling.

Han fortsætter:

“Det høje salg i Danmark hænger også meget sammen med VW’s mikrobil Up. I resten af Europa sælger Up kun beskedent, men i Danmark er den et kolossalt og vedvarende hit. Da der her er tale om VW’s mindste model, der slet ikke fås med dieselmotor, forbinder bilkøberne den ikke med VW-skandalen’, vurderer Hvilkenbil.dk’s redaktør.

Det er ikke lykkes at få en kommentar til udviklingen fra den danske Volkswagen-importør.

Læs også: Dieselgate – man tager en PC og et plasticrør…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here