Elbiler booster salget af klassiske biler

0
klassiske biler

Stigende lyst til klassiske biler. Fed motorlyd, lækkert design og investeringspotentiale trækker – corona har forstærket interessen.

Elbilerne kommer. Og de kommer for fuldt fart nu. Kig bare her på Hvilkenbil.dk – både i nyhedssporet og i tests. Elbilerne fylder, og mange af de nye biler, der bliver lanceret, er elbiler. Eksperter spår, at allerede i 2025 er det stort set kun elbiler, der kommer på markedet.

Det kan de mærke i branchen for salg af klassiske biler. På den gode måde. Flere forhandlere, som Hvilkenbil.dk har talt med bekræfter, at elbilernes komme betyder fremmarch for klassiske biler med en – ofte kraftig – benzinmotor.

”Elbilerne kan blive en fordel i markedet for de klassiske biler,” siger Kristian Grünhut Liborius.

Han er direktør og medejer af CC-Cars med afdelinger i Ans og Odense, der er Skandinaviens største klassiske bilhus med ca. 150 biler på lager – primært europæiske mærker men også klassiske amerikanerbiler.

klassiske biler
Denne BMW 320 er fra 1982 og uhyre velholdt. Den kastanjerøde lak er original – prisen er 169.900 kr.
Venter et boom

Direktøren forventer en stigende efterspørgsel på klassiske biler de kommende år.

”Køberne kører måske elbil til daglig, men de savner motorlyden. De kører ’grønt’ i hverdagen, men i weekenden skal det være en nydelse at køre bil – det må gerne være lidt sjovt,” fortæller Kristian Grünhut Liborius, CC-Cars, der har solgt klassiske biler siden 2002.

Jesper Andersen, som er forretningsudvikler hos DK Classic Cars i Langeskov ved Odense, bekræfter, at elbilerne booster salget af klassiske biler.

”Når elbiler bliver mere dominerende, øges appellen af lyden og følelsen af at køre en klassisk bil,” forklarer Jesper Andersen, DK Classic Cars, der blandt andet har et internationalt ry for formidling af Volvo P1800.

I en tid, hvor alle biler efterhånden ligner hinanden mere eller mindre, spiller bilernes design også en vigtig rolle for køberne af de ældre biler, der vil have smukke linjer i garagen, understreger Kristian Grünhut Liborius fra CC-Cars.

”De synes, at bildesign op til omkring år 2000 er mere unikt og interessant,” slår han fast.

Hos CC-Cars mærkede man allerede et løft i interessen for de klassiske køretøjer for et par år siden – før Corona-pandemien ramte verden.

Løft under Corona

Jesper Andersen hos DK Classic Cars, vurderer, at markedet for klassiske biler, som er globalt, endda har fået et ekstra løft under Corona. Firmaet sælger, ud over herhjemme, biler til kunder over hele verden –Nordamerika, Sydamerika, Europa, Australien osv.

”Vi har set øget global interesse under pandemien. Noget af denne interesse er fra samlere, der har samlet i årevis, andre er tilbagevendende kunder, som har købt hos os før. Men vi ser også mange kunder, der er førstegangsejere af klassiske biler. Vi hører fra kunder, at pandemien har fået dem til at revurdere deres prioriteter, og det er nu tiden til at få den bil, de altid har ønsket sig,” fortæller den fynske forhandler.

”Nogle vurderer pandemiens indvirkning på det finansielle marked og køber som investeringer,” uddyber han.

Denne spændende Porsche 968 3.0 er fra 1992 og har kun kørt 55.000 km. Prisen er 249.900 kr. CC Cars i Odense.
Bedre end penge i banken

Hos CC-Cars vurderer Kristian Grünhut Liborius desuden, at investeringselementet i markedet for klassiske biler har været stigende de seneste par år, hvor der har været uro på de finansielle markeder.

”Vi møder flere kunder, der putter deres sparepenge i en bil i stedet for at betale negative renter i banken. Vi kan kalde det en opsparing med brugsværdi,” siger han.

De købere, han møder i udstillingerne i Odense og i Ans, er typisk i alderen 40 til 60 år. Men han ser en tendens til, at køberne er blevet lidt mindre grå i toppen.

”Vi har fået flere kunder i 35-40 års alderen,” konstaterer Kristian Grünhut Liborius.

Det betyder, at modellerne fra 1950’erne til 1980’erne stadig sælger godt, mens bilerne fra 1990’erne kravler opad i popularitet, forklarer han.

”Folk køber typisk de biler, de kan huske fra deres ungdom – dem de så på vejene og blev begejstrede for -og det rykker sig typisk i ti-år, så nu er det 90’erne, der er på vej op,” fortæller han.

Det betyder, at der lige nu er stor efterspørgsel på Porsche 911, mens ny-klassikere – young timers – som fx BMW E30 og BMW Z3 roadster nyder stigende interesse. Der er fortsat interesse for de engelske sportsvogne som fx MG, Morgan og Triumph, hvorimod der er færre købere til bilerne fra før 2. Verdenskrig.

DK Classic Cars er ikke mindst kendte for deres ekspertise i Volvo P 1800, som denne flotte model. Dem er der altid interesse for.
Interessen er stigende

Hos DK Classic Cars oplever Jesper Andersen også stadig pæn interesse for de britiske roadsters, men ikke mindst de tyske mærkers ’70’er- og ’80’er-modeller er efterspurgte.

Begge forhandlere er enige om, at interessen for de ældre biler kun kender én vej – opad – de kommende år.

”Priserne er steget de sidste par år, hvis man ser på markedet generelt. Nogle producenter og modeller er steget mere end andre, og nogle modeller er faldet, men generelt er det klassiske bilmarked i en opadgående tendens med stigende global interesse og salg. Vi tror, at denne tendens vil fortsætte,” forudser Jesper Andersen fra DK Classic Cars.

FAKTA:

Undersøgelser viser, at en klassisk bil i snit kun kører en 1700-1800 kilometer om året, så miljøbelastningen er begrænset.

Og drømmer du om en klassiker i garagen, behøver du ikke være bekymret for adgangen til brændstof i et fremtidigt elbilmarked. Fx er Porsche efter planen allerede næste år klar med syntetisk benzin, der kan slukke tørsten på de ældre motorer.

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation