Elbiler overgår skrap forbrugsnorm

sagsøgt
29 elbiler kører alle længere på en opladning end lovet efter den realistiske WLTP-norm i ny, norsk test. Men kun om sommeren.

Norges Automobil Forbund, NAF, har gennemført en omfattende rækkevidde-test af 29 af de mest populære elbiler i Norge, som jo er elbilernes foregangsland.

Blandt andet testede man rækkevidden i sommerkørsel, og det gav et lidt overraskende og imponerende resultat. Alle biler i testen havde en længere faktisk rækkevidde, end den som angives ifølge den ellers skrappe WLTP-norm.

Vinderen i rækkeviddetesten kommer vi tilbage til, men blandt de 5 biler med den længste rækkevidde i testen var det Hyundai Kona electric, som overgik forventningerne mest.

Testpiloterne pressede hele 568,4 km ud af batteriet på Kona’en, selv om den ’kun’ er opgivet til en rækkevidde på 480 km. Altså ekstra 88,4 km, hvilket svarer til godt 18 procent længere rækkevidde.

Tesla kører længst

Det blev Tesla Model S, der nåede længst, inden batteriet gik dødt – 645 km på en opladning. Også længere end opgivet men kun et plus på 35 km.

Tesla har i øvrigt tre modeller blandt de fem med den længste rækkevidde.

Hyundai Kona, som hører til i den billigere klasse under 350.000 kroner, har den bedste rækkevidde, hvis man ser bort fra Tesla. Kona snupper i øvrigt en tredjeplads i både sommer- og vintertesten fra NAF.

Hyundai klarer sig i det hele taget godt, når der testes elbiler. Hyundai Ioniq blev for nylig kåret som den mest energieffektive test i en omfattende tysk test gennemført af ADAC.

FAKTA: Resultat af rækkevidde-testen, sommer

# MODEL RÆKKEVIDDE (NAF) RÆKKEVIDE (WLTP) FORSKEL
1 Tesla Model S 645 km 610 km +35 km
2 Tesla Model 3 612 km 560 km +52 km
3 Hyundai Kona 568,4 km 480 km +88,4 km
4 Tesla Model X 546,7 km 507 km +39,7 km
5 Kia e-Niro 524,7 km 455 km +69,7 km

Kilde: Norges Automobil Forbund, NAF

For at måle den faktiske rækkevidde og forbruget på typiske norske veje under testen, kørte man bilerne, til de løb helt tør for strøm. Testen blev udført af almindelige chauffører i regelmæssig trafik. Ruten bestod af både by-, landevejs- og motorvejskørsel med hastigheder mellem 60 og 110 kilometer i timen.

Sommertestens resultater kan læses her, mens en tilsvarende vintertest kan læses her.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Underligt at den med størst batteri køre længst.. det virker total mærkeligt.. men glemmer man helt at Tesla S koster 1mill. Og Kia Niro koster under det halve, så samlingen er jo urelistisk. I forhold til prisen køre Kia Niro faktisk noget længere end Tesla S.

  2. Hej Tommy,
    Enig. Der er mange måder at opgøre det på.

    wh pr km er mere interessant, synes jeg. Og, som du siger kunne, det være km pr kost krone. Eller ladehastighed ved 10%, 50% og 80%. Ydelse også kunne være en del af billedet. Også her er der meget stor forskel. Og så vil Niro nok komme lidt til kort igen.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here