Elektrisk folkevogn med startbesvær

1
id.3

BILTEST: VW’s største satsning i nyere tid, elbilen ID.3, har masser af dyder men virker også lidt ufærdig på enkelte områder.

Hvilken bil?

ID.3 er Volkswagens første bil, der er udviklet og født som elbil og benytter koncernens nye elbils-platform MEB. Med omtrent samme størrelse som en almindelig Golf, rammer den også et populært segment i Europa, hvor der er rigtigt mange kunder. ID.3 er på alle måder den ’elektriske folkevogn’, der for alvor sætter strøm til massernes biler. Her tester vi særudgaven 1st, der allerede er udsolgt. Den svarer til en ID.3 med Business-udstyr til 355.000 kr. inkl. en batteripakke på 58 kWh, der giver en rækkevidde på 420 km. Senere følger basis- og topudgaver med batterier på henholdsvis 45 og 77 kWh og priser, der spænder fra 280.000 til 400.000 kr.

Vidste du at?

Betydningen af ID.3 kan næppe overvurderes. Hverken for VW eller europæisk bilindustri. For VW er ID.3 den største satsning siden Golf – mindst. Og det kan verdens største bilproducent takke sig selv for. Historien om ID.3 begynder nemlig i 2015, da VW bliver afsløret i at snyde med udstødningen i flere end 10 mio. dieselbiler. Resultatet er velkendt: Diesel ligner en død sild og regningen for bøder og diverse forlig løber op i mere end 200 milliarder kroner for VW. ’Dieselgate’ har tvunget VW til at forcere udviklingen af elbiler, og ID.3 er det første resultat af det markante kursskifte. Opgaven er enorm. Andre bilmærker erkender, at omstillingen til eldrift presser dem ud i ’make-it-or-break-it’ scenarier. Oven i dén opgave skal VW-koncernen så bruge milliarder af kroner til bøder og forlig…

Hvordan er førerpladsen?

Spartansk – eller måske bare retro-simpel a la boblen? Døm selv, men VW har i dén grad benyttet deres første rigtige elbil til at rydde op i betjeningen. Et lille digitalt instrumenthus viser hastighed, navigationspile og status for den adaptive fartpilot. Øverst på midterkonsollen troner en 10-tommers skærm med diverse app-agtige programmer, der viser alt fra vejkort, radiostationer, ventilation, ladestatus osv. Lige derunder styrer du lydstyrke og varme med touchpads. Alle traditionelle knapper er væk, og det er med til at give ID.3 et enkelt og futuristisk udtryk. Desværre er noget af funktionaliteten også forsvundet. Infoskærmen virker langsom og er ikke intuitiv at betjene. Faktisk er alle apps ikke færdigudviklede – det kræver en opdatering i første kvartal af 2021. Måske er det derfor, at stemmebetjeningen ofte blander sig med et spørgende ’undskyld? Og ja, det må du nok sige; hvad angår det vigtige samspil mellem mand og maskine, er VW ikke på niveau med Tesla.

Hvordan opleves kabinen?

ID.3 er udtænkt og født som elbil. Det vil sige, at batterierne er gemt væk under gulvet, en kompakt elmotor mellem baghjulene trækker på bagakslen, mens styrelektronikken er gemt væk under den lille ’motorhjelm’. VW hævder, at ID.3 byder på næsten samme plads som i en Passat i en bil, der er på størrelse med en Golf. Sådan oplever vi den nu ikke. Hvad angår plads på bagsædet og i bagagerummet, er ID.3 mere Golf end Passat. Og hvad angår finish og materialevalg, minder ID.3 slet ikke om en VW. Her er det snarere mærker som Dacia og Suzuki, man tænker på, når fingrene glider over dørsider og sædebetræk – så hård og rustik er plasticen. Et håndgribeligt udtryk for, at VW skal finde enorme summer til både udvikling og bøder. Også på den måde er ID.3 en anderledes folkevogn. Den grundlæggende byggekvalitet virker dog solid. Faktisk aftvinger en tur hen over toppede brosten færre knirkelyde i ID.3 end i den nye Golf 8. Rustik behøver altså ikke rime på ringe.

Er sikkerheden i orden?

Ja, Euro NCAP har testet ID.3 efter de særdeles skrappe 2020-krav, og det slipper VWs første rigtige elbil godt fra. Den aktive sikkerhed er god med velfungerende nødbremse og vognbaneassistent, og det samme gælder den teknik, der overvåger førerens kørsel for at gribe ind i tilfælde af uopmærksomhed. Trods den solide vægt på 1.800 håndterer ID.3 også kollisioner fra alle vinkler på bedste vis. Dog udsættes førerens brystkasse for en relativt høj belastning i den delvise frontalkollision og i pæletesten. Til gengæld er der lutter ros til den ekstra airbag, der forhindrer forsædepassagererne i at støde hovederne sammen ved påkørsel fra siden. Faktisk kan man konkludere, at elbiler er mindst lige så sikre som traditionelle biler. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

Udmærket, nærmest som en Golf med lidt ekstra på sidebenene. Styringen er af den lidt verdensfjerne type, men også let og præcis, mens faste fjedre holder styr på de ca. to tons med fire passagerer ombord. ID.3 er ikke så sjov og engagerende at køre som en Tesla Model 3, der er mere potent og atletisk. Til gengæld filtrerer ID.3 de fleste ujævnheder fra uden problemer, og sammen med et ganske lavt støjniveau, giver det en fin kørekomfort. En velfungerende adaptiv fartpilot og en aktiv vejbaneassistent, der er blandt de bedre, er også med til at gøre ID.3 til en kapabel langtursbil. Baghjulstrækket sørger for et solidt afsæt og ’ro i rattet’ og bonusgevinst i form af en ultrakort venderadius.

Hvordan er motor og opladning?

150 kW (svarer til 204 hk) og et moment på 310 Nm fra stilstand betyder, at ID.3 altid har kræfter nok. Især op til 100 km/t får du et spark bagi typisk for elbiler, mens kræfterne er mindre spektakulære oppe i fart. Elmotoren er ekstremt støjsvag, og du hører ikke den svage hylen, der kan være i elbiler. VW lover 420 kilometers rækkevidde efter den realistiske WLTP-norm, og det kan du sagtens nå, hvis du holder dig til by- og landevejskørsel. På motorvej nåede vi typisk omkring 300 km, når vi holdt hastigheden på 110 km/t. Går det hurtigere, koster det for alvor strøm. Ladetiden er godkendt: Helt ned til en god halv time for 80 procent opladning, hvis du kan finde en lader, der giver op til de 100 kW, som ID.3 kan håndtere. Med en hjemmelader på 11 kW kan du lade til 100 pct. på godt seks timer.

Passer prisen?

Ja, for ID.3 er ganske pænt udstyret. Her er godt med sikkerhedsudstyr og detaljer som store alufælge, LED-lygter, navigation, digital instrumentering og adaptiv fartpilot, der giver noget lækkerhedsfaktor, er standard. ID. 3 har kun ganske få konkurrenter i sin klasse, og mange har helt sikkert ventet på at kunne købe en elbil med et VW-logo på fronten. Det alene skal nok sikre den elektriske folkevogn en pæn markedsandel. De endelige afgifter for elbiler fra 2021 er dog endnu ikke forhandlet på plads, så i princippet kan ID.3 blive dyrere næste år. Fortsættelse følger…

Er der alternativer?

Skarpeste konkurrent er den lidt større ’basisudgave’ af Tesla Model 3 kaldet Standard Range Plus til 370.000 kr. Rækkevidden er 409 km, men Model 3 er 200 kg lettere end ID.3 og noget hurtigere. Kia E-Niro har samme kræfter og størrelse, men kører op til 455 km på en opladning og er lidt billigere til 340.000 kr. Nissan har p.t. kampagne på Leaf, der i størrelse og præstationer er meget tæt på ID.3. Kan du nøjes med en 2019-model er prisen lige nu helt nede i 309.000 kr. for en topudstyret Tekna i e+-udgave med stort batteri og en rækkevidde på 385 km. I løbet af 2021 kommer der flere konkurrenter til, men de fleste vil være lidt større crossover-modeller. På den måde kan ID.3 få en slags niche som en af blot få elbiler i ’Golf-klassen’.

Konklusion:

For: Fine køregenskaber, OK rækkevidde, en del udstyr.
Imod: Besværlig betjening, rustik finish, virker ikke 100 pct. færdig.
Hvilkenbil siger:

VW leverer den forventede præstation med ID.3. Køreegenskaber, komfort og rækkevidde er godkendt, mens betjening, pladsudnyttelse og finish skuffer. Man mærker, at VW betræder nyt land med ID.3: På den ene side beviser ID.3, at VW er kommet fornuftigt i gang med omstillingen til elbiler – på den anden side bekræfter resultatet, at Tesla fortsat har et forspring.

FAKTA: VW ID.3 Business

Vejl. pris, inkl. lev.: 355.000 kr. 
Anslået kontantrabat:* ? kr.
Årlig ejerafgift: 660 kr.
Garanti (rust/batteri/mekanik): 12 år/8 år – 160.000 km/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):  Ikke testet
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 426/181/157 cm
Akselafstand: 277 cm
Bagagerum (uden/m. nedfældet bagsæde): 385/1.257 liter
Køreklar vægt: 1.800 kg
HK/drejningsmoment: 204 hk/310 Nm
Batteri: 58 kWh
Rækkevidde (WLTP): 421 km
Forbrug (WLTP-norm): 156 Wh/km
Ladestik: CCS Type 2
Max ladekapacitet pr. time: Indbygget lader: 11 kW (AC). Supercharger: Op til 100 kW (DC)
0-100 km/t: 7,3 sek
Topfart: 160 km/t
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

Særligt standardudstyr Business:

2-zone klimanlæg, navigation med trafikmeddelelser i realtid, stemmestyring, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, elruder og elspejle, forsæder m. varme, læderrat, adaptive LED-lygter, digital instrumentering, 10-tommer trykfølsom betjeningsskærm, trådløs Apple Carplay og Android Auto (kræver opdatering 1. kvartal 2021), regnsensor, bakkamera, automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse, vejskiltegenkendelse, varmepumpe, nøglefri betjening, USB og Bluetooth, køreprofiler, 18-tommer alufælge.

Ekstraudstyr:
Clever unlimited lade-abonnement med ubegrænset opladning på hjemmelader og netværk: 749 kr. mdl.
19-tommer alufælge: 4.500 kr.
Metallak: 4.800 kr.

jensv@hvilkenbil.dk

1 KOMMENTAR

  1. Hold da helt op, BMW i3 er snart 10 år gammel, den er hurtigere end VWs kampvogn med 204 hk, det må vist være en flok ponyer..
    Synes umiddelbart det virker lidt som da Tesla S kom, uha den er go.. meget overfladisk. Og igen, hvor er den er velfungerende fartpilot. Nu når straffen for at køre 2 km/t for hurtigt nærmest er dødsstraf. Hvor er teknikken i stedet for det ævl om 4-500 km rækkevidde, som de færreste har brug for, da man lader den hjemme alligevel og aldrig kører så langt til daglig. (redigeret af redaktionen)

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation