Elektrisk Kia bliver bedst på rækkevidde

Elbilen Kia Niro EV får en officiel rækkevidde på 485 kilometer efter den nye, realistiske WLTP-norm. Dermed kan Niro EV blive elbilen med den hidtil længste rækkevidde, når den kommer i 2019.

Kia overgår sine egne forventninger med elbilen Niro EV: Tidligere i år mente koreanerne, at Niro EV ville få en rækkevidde omkring 450 km efter den nye og mere realistiske WLTP-norm. Nu er målingerne udført, og det er godt nyt for Kia: Når Niro EV kommer på markedet i begyndelsen af 2019 kan den nemlig prale med en officiel rækkevidde på hele 485 kilometer. Dermed overgår Kia både søsterbilen Hyundai Kona Electric (470 kilometer), men også andre kommende elbiler som Jaguar i-Pace (470 kilometer), Mercedes EQC (400-450 kilometer) og en udgave af Nissan Leaf med ekstra stor batteripakke (380 kilometer).

Længere rækkevidde og lavere priser anses af mange for at være afgørende for elbilens folkelige gennembrud, og her ligner Niro EV stærkt udspil. Der findes endnu ikke oplysninger om hverken tidspunkt for en introduktion i Danmark eller priser, men det ligger fast, at Niro EV får officiel premiere på efterårets biludstilling i Paris og derefter ventes lanceret i Europa kort efter nytår.

Kører allerede i Sydkorea
Med en WLTP-bedømmelse på 485 kilometer overgår Kia ikke blot hypede nyheder som Jaguar I-Pace, Mercedes EQC og Tesla Model 3 på rå rækkevidde. Den kan også komme tidligere på markedet og vil formentlig være væsentligt billigere. Ret imponerende gået af den koreanske bilproducent, der ikke blot på rekordtid har lanceret flere ladehybrider, men nu også ser ud til at overhale konkurrenterne inden om på elbiler.

Om Kia Niro EV kan blive et gennembrud for elbiler afhænger naturligvis i høj grad af prisen. Med en kraftig batteripakke på 64 kWh bliver Niro EV næppe billig, men omvendt bliver der formentlig langt op til de 740.000 kroner som en Jaguar I-Pace skal koste.

Kia Niro EV er dog også en mere kompakt bil – en smule større end VW T-Roc – og ydelsen på 150 kW (204) hk er også mindre end i elbiler som I-Pace og Mercedes EQC. Typisk for elbiler vil Niro EV dog have et pænt kraftoverskud med et drejningsmoment lige under 400 Nm og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder.

Kia er begyndt at sælge Niro EV hjemme i Sydkorea. Interessen har været stor – mere end 5.000 kunder havde bestilt modellen på forhånd.

Læs også: Kia Niro klar som elbil

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here