Elektrisk Macan bliver hidtil billigste Porsche

macan

Trods 800 volt-teknologi, masser af kræfter og firehjulstræk bliver den elektriske Macan den suverænt billigste Porsche i programmet.

Omstillingen til elbiler har vendt op og ned på vores opfattelse af Porsche. Især i Danmark, hvor afgifterne længe har betydet, at det sydtyske sportsvognsmærke har været forbeholdt de allermest velbeslåede danskere.

Sådan er det ikke mere. Porsches første elbil, sportssedanen Taycan, blev også mærkets billigste model ved introduktionen i 2019. Med ét slag gjorde det Porsche til et langt mere almindeligt syn i det danske gadebillede. Nu følger tyskerne op med deres anden elbil. Og det bliver til priser, der næsten truer med at gøre Porsche helt folkelig… Dem vender vi tilbage til.

Ny 800 volt platform

Bilen som mange danske bilentusiaster kommer til at tale om, er anden generation af den mellemstore SUV Macan. Typisk for Porsche er designet en nænsom videreudvikling af det velkendte formsprog, men under de bløde SUV-streger er alt nyt. Macan den 2. står som den første Porsche på en PPE-platform (Premium Platform Electric), der også skal bruges i kommende modeller fra bl.a. Audi i den VW-familie, som Porsche er en del af.

Typisk for Porsche har designet stor respekt for forgængeren. Nyt er muligheden for fælge helt op til 22 tommer.

Med PPE-platformen får Macan moderne 800 volt-teknologi, der gør det muligt at lynlade batteriet med op til 270 kW. Dermed kan du lade fra 10 til 80 procent på blot 21 minutter. Det er hurtigt, for Macan er altid udstyret med et stort 100 kWh-batteri med en netto-effekt på 95 kWh. Rækkevidden er 613 km i Macan 4 med 300 kW (408 hk) og 650 Nm, mens topudgaven – med det fjollede navn for en elbil – Turbo, yder 470 kW (639 hk) og lastbil-agtige 1.139 Nm. Træk på alle fire er standard for begge udgaver.

Strømforbruget er relativt lavt, fordi Porsche er lykkedes med at gøre karrosseriet særdeles vindglat. Aktive luftindtag i fronten, fleksibel afdækning af bunden og en aktiv hækspoiler sikrer en – for en SUV – særdeles lav vindmodstandskoefficient på 0,25.

Hurtig, lav og sportslig

Selv om Macan er en høj SUV, gør Porsche som altid en dyd ud af levere sportslige køreegenskaber. Det handler ikke kun om, at de to udgaver rykker fra 0-100 km/t på henholdsvis 5,2 og 3,3 sekunder. Et lavt tyngdepunkt medvirker også til at gøre turen medrivende. Selv om den elektriske Macan vokser en smule på alle leder – dog kun et par millimeter i højden – sidder man faktisk næsten tre cm lavere end i den fossildrevne forgænger.

Mod merpris kan du gøre Macan endnu mere agil med firehjulstyring, hvor baghjulene kan dreje op til fem grader. Turbo har tilmed aktiv luftaffjedring og elektronisk styret spærredifferentiale på bagakslen for et bedre afsæt. Begge Macan-udgaver lægger også hovedparten af firehjulstrækket på bagakslen for at give en mere sportslig oplevelse med minimal indvirkning på styretøjet.

Fuld digital instrumentering i den nye Macan. Den tredje skærm er ekstraudstyr og kan ikke ses af chaufføren, når bilen er i fart.
Op til tre skærme

Ingen elbil uden avancerede IT-løsninger. Det gælder naturligvis også for Macan, der kan prale af mulighed for hele tre infotainmentskærme i kabinen. Den tredje er ekstraudstyr og placeret foran forsædepassageren, hvor den især skal bruges som underholdning på langturen. Når bilen sætter i gang, blændes den tredje skærm af for chaufføren.

Macan bliver også første Porsche med nyeste udgave af Android Autos styresystem samt udvidet head-up display, som vi kender det fra koncernfætteren VW ID.7.

Praktisk og rummelig

Modsat den elegante Taycan bliver Macan noget mere praktisk i hverdagen. Akselafstanden vokser næsten ni cm og giver langt mere plads på bagsædet. Med batteri under gulvet og relativt små elmotorer på for- og bagaksel tilbyder Macan også et bagagerum på velvoksne 540 liter. Modsat mange andre tyske bilmærker har Porsche også lavet en ’frunk’ på 84 liter under motorhjelmen, hvilket også øger anvendeligheden.

Macan har med andre ord masser at byde på. Endda til priser, der som lovet i indledningen, har potentiale til at gøre Porsche til et reelt alternativ til mellemstore modeller fra Audi, BMW og Mercedes.

769.900 kroner rækker til billigste Macan 4, mens Turbo er noget dyrere til 1.179.900 kroner. Det præcise udstyrsniveau kender vi endnu ikke. Men det ligger fast, at Macan bliver den suverænt billigste Porsche i nyere tid. Med tanke på den dyrere Taycans succes, tør vi godt love, at det kan oversættes til, at vi vil se endnu mere til den stejlende hest fra Zuffenhausen på de danske veje. Dog først på den anden side af sommerferien, når Porsche begynder at levere mærkets blot anden elbil.

Porsche Macan 2024:

Længde: 4784 mm (+ 87 mm)
Bredde: 1938 mm (+ 15 mm)
Højde: 1622 mm (+ 2 mm)
Akselafstand: 2893 mm (+ 86 mm)
bagagerum bag/for: 540/84 liter (+ 127 liter)
Max. bagagerum: 1348 liter

jensv@hvilkenbil.dk

2 Kommentarer

  1. Kr. 770.000 – denne bil bliver aldrig folkeeje i Danmark.
    Den vil end ikke kunne sælges bare tilnærmelsesvis i et antal som verdens/Danmarks mest sælgende bil i 2023 – Tesla Model Y.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here