Elektrisk Mercedes-luksus til lavpris

0
mercedes eqa

BILTEST: Mercedes EQA er den elektriske udgave af GLA. Den forvandling er ikke uden problemer, men kvalitet og komfort er stjerne-høj.

Hvilken bil?

Mercedes EQA er indtil videre den mindste elektriske stjerne fra Stuttgart. Under det ædle metal gemmer sig et 67 kWh-batteri, der giver op til 426 kilometers rækkevidde. Elmotoren yder 190 hestekræfter og trækker på forhjulene.
Lynladning kan ske med 100 kW, der lader batteriet fra 10 til 80 procent på 30 minutter. I trefaset 11 kW-hjemmelader tager det lidt under seks timer at lade fra 0 til 100 pct.
Testbilen er den billigste, EQA 250. Prisen er 400.000 kroner inklusive et ganske omfattende standardudstyr som for eksempel automatisk nødbremse, vognbane- og blindvinkelassistent, automatisk nødopkald, fuld LED-lygter, navigationsanlæg, digital instrumentering og infotainmentsystem med hver sin 10,25 tommer skærm, p-sensor for og bag plus bakkamera og elbetjent bagklap.
De firehjulstrukne EQA 300 og EQA 350 med stort set samme rækkevidde men henholdsvis 228 og 292 hestekræfter koster 435.000 og 450.000 kr. Mængden af standardudstyr i de tre EQA’er er den samme.

Vidste du at?

De elektriske EQA, EQB, EQC og EQV er baseret på biler, der fra fødslen ikke var tænkt som fuld-elektriske.

Om Mercedes var længe om at komme ud af starthullerne, eller om de i bagklogskabens klare lys viser sig som de kloge ved netop at vente, finder vi nok aldrig ud af. Men de er stærkt på vej, den elektriske langtidsstrategi er klar, og tidligere i år kom den første 100 pct. dedikerede elbil, luksuslimousinen EQS, der fra indledende idé til færdig bil er ment og udviklet som elbil.
Den kompakte crossover og fossildrevne GLA, der kom i 2020, er således donorbil for Mercedes EQA. I forvandlingen fra GLA til EQA er pressefolderne glattet ud, frontgrillen er lukket, og både for og bag er der gennemgående og meget karakteristiske LED-lygtebånd.
Batterierne fylder så meget, at de ikke kan stuves væk under gulvet. Man har også måttet sjæle plads fra bagagerummet og kabinen, og det har sine omkostninger i forhold til GLA. Blandt andet lidt mindre plads til bagage, et højere gulv ved bagsædet og en massiv vægtforøgelse på godt og vel et halvt ton.

Hvordan er førerpladsen?

Luksusfornemmelsen er på Mercedes-niveau – hvilket kort og godt vil sige lækkert. Den oplevede kvalitet er høj, sæderne støtter alle de rigtige steder, betjeningen er logisk og ligetil, og alle kontakter og knapper fungerer overbevisende.
De to 10,25 tommer digitale skærme står ultraskarpt, og hurra for den såkaldte touchpad placeret lige til højrehånden dér, hvor gearvælgeren i de fleste biler befinder sig. Med den arbejder man sig let og præcist rundt på infotainmentskærmen, som man så undgår at sætte sine fedtede fingre på – skærmen er berøringsfølsom, men ingen grund til at udnytte det. Med Premiumpakke til 10.000 kr. får man MBUX, Mercedes’ intuitive styring af infotainmentsystemet, og det er stadig et af de hurtigst og mest logisk virkende systemer, jeg har oplevet. Dertil kommer, at MBUX er ganske lydhør og hurtig i opfattelsen, hvis man vælger at udspy stemmekommandoer til systemet.

Hvordan opleves kabinen?

Det høje kvalitetsindtryk går igen hos bagsædepassagerne. Et minus er der dog, da batterierne under bunden giver en lidt højere gulvhøjde, og dermed sidder man med lidt mere vinklede knæ i Mercedes EQA end i GLA. Det er skidt for komforten.
EQA-bagagerummets gulv er også hævet, og dermed falder kapaciteten fra GLA’s 435 liter til 340 i EQA.

Er sikkerheden i orden?

EQA er testet af Euro NCAP efter 2019-standarder, og den strøg sikkert igennem med de maksimale fem stjerner. I tilfælde af en ulykke passer den godt på både voksne og børn. Kun den aktive vognbaneassistent fik små anmærkninger i NCAP-testen.
Det trækker for alvor ned, at adaptiv fartpilot koster ekstra i samkøb med en førerassistentpakke. I mange langt billigere biler er den standard. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?

EQA 250 kører meget komfortabelt og på mange måder som en større bil. En delforklaring er utvivlsomt de cirka 550 kilo, den vejer mere end GLA – de kilo giver en vis tyngde.
Manglen på støj er også et umiskendeligt kendetegn. Sus fra vind og hjul er der meget lidt af, og da elmotoren ikke afgiver nogen som helst lyd, er den en særdeles behagelig følgesvend.

Førerassistentpakken sørger via kameraer og radarer for, at bilen følger vejbanen, holder afstand til forankørende biler og afpasser hastigheden efter fartgrænser og vejens forløb.

Assistenten koster 12.000 kr. og skal tilkøbes, hvis man også vil have adaptiv fartpilot. Den burde være standard, men Hvilkenbil anbefaler klart, at man ofrer pengene. Førerassistentens mange funktioner øger sikkerheden, forhøjer køreglæden og fasttømrer kvalitetsindtrykket.

Hvordan er motoren?

190 hestekræfter til knap 2,1 ton er ikke meget. Men i realiteten er det passende. At køre elbil med crossover-former frister ikke til en kW-afbrændende stil. Skal det alligevel være, er 0-100 km/t på 8,9 sekunder oftest hurtigt nok, hvis der skal eksekveres en overhaling i en ruf. Tophastigheden er begrænset til 160 km/t.
Efter WLTP-normen kan EQA 250 præstere 426 km. Som med enhver elbil er det et tal, der opnås under helt optimale omstændigheder og med en særdeles omhyggelig chauffør.
En del af testen bød på regn, rusk og 14-16 grader, og med et blandet kørselsmønster vurderer jeg, at den i gennemsnit kan trille 320-340 kilometer på en opladning.

Passer prisen?

400.000 kr. er mange penge – men EQA er jo en Mercedes med alt, hvad det fører med sig af kvalitetsoplevelser, og mængden af standardudstyr er ganske omfattende. Merprisen på 35.000 og 50.000 kr. for EQA 300 og 350 er, når man ser på den ydelse, man får, ikke afskrækkende. En stort set lige så veludstyret GLA plug-in-hybrid koster i øjeblikket 460.000 kr.
Med i regnestykket skal man have, at Mercedes kun yder to års garanti.

Er der alternativer?

Konkurrenter til Mercedes’ kompakte crossover er der ikke mange af, men vi har Volvo XC40 Recharge med 413 kilometers rækkevidde til 465.000 kr. Volvoen vil på grund af motorstørrelse skulle sammenlignes med EQA 350 4Matic til 450.000 kr. I den dyst er Mercedesen umiddelbart fornuftigt prissat.
I prestige-laget kunne det være relevant også at kigge på eksempelvis Audi Q4 40 e-Tron, der er Audis svar på VW ID.4 og Skoda Enyaq. I den topudstyrede Audi er prisen på nær fem kroner den samme som for EQA 250, men modellen med de fire ringe i næsen er fysisk større end EQA, og den kører fuldt opladet 82 kilometer længere (508 km).
Er man til stjerner fra Stuttgart, er det måske nærmest utænkeligt at shoppe rundt. I særdeleshed til mærker i prestige-laget under Mercedes, Audi og Volvo. Også selvom man måtte få meget for pengene.
Udviklingen går lynhurtigt, og allerede nu er en EQA’s 426 kilometers rækkevidde ikke noget, der slår benene væk under konkurrenterne.

Konklusion:

For: Komfort, kvalitet, lynladning.
Imod: Ekstra sikkerhed koster, garanti, bagagerum.
Hvilkenbil siger: 

Mercedes er sluppet fornuftigt omkring forvandlingen af fossil-GLA til strøm-EQA. Komforten er i højsædet, og fornemmelsen af kvalitet og prestige fornægter sig ikke. Bagagerummet er ikke imponerende, og i øjeblikket står Audi Q4 e-Tron stærkere i billedet.

FAKTA: Mercedes EQA 250

Vejl. pris, inkl. lev.: 400.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 25.000 kr.
Privatleasing: 5.295 kr./måned. Førstegangsydelse 30.000 kr. (15.000 km/år, leasingperiode 36 måneder).
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (rust/mekanik): 2/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): (2019)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 446/183/162 cm
Bagagerum: 340 liter
Vægt: 2.075 kg
Rækkevidde: Op til 426 km
Batterikapacitet: 67 kWh
Ladeevne: Op til 100 kWh DC
Opladningstid: 30 minutter (10-80 pct. ved 100 kW DC), 1 time og 21 minutter (0-100 pct. ved 50 kW DC), 5 timer og 39 minutter (0-100 pct. 11 kW AC)
Effekt: 140 kW (190 hk)
0-100 km/t: 8,9 sek
Topfart: 160 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, aktiv vognbaneassistent, blindvinkelassistent, skiltegenkendelse, aut. nødopkald, fartpilot, fuld LED-for- og baglygter, aut. fjernlysassistent, digital instrumentering m. 10,25 tommer skærm, p-sensor for og bag, bakkamera, parkeringsassistent, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle, varme i forsæder, elektrisk justering af lændestøtte i forsæder, kunstlæder, 2-zonet klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl og venstre sidespejl, multimediasystem m. 10,25 tommer skærm, touchpad, bluetooth, elektrisk bagklap, 18 tommer alufælge.

Udvalgt ekstraudstyr:

Førerassistentpakke m. adaptiv fartpilot, sideairbags bag, styreassistent, der følger vejbanen, rutebaseret tilpasning af hastigheden: 11.900 kr.
Smartphone-integration m. Apple Carplay/Android Auto: 2.786 kr.
Mørktonede ruder: 2.786 kr.
Premiumpakke m. MBUX-system til styring af infotainment, nøglefri adgang og start, trådløs opladning og forbedret audiosystem: 10.000 kr.
Premiumpakke Plus m. bl.a. MBUX-system til styring af infotainment, nøglefri adgang og start, trådløs opladning, forbedret audiosystem, parkeringspakke m. 360 graders kamera, elektrisk justerbart førersæde m. memory, elektrisk justerbart passagersæde, headup-display: 40.000 kr.
Metallak: 1.950-17.182 kr. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

mortenk@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation