Elektrisk Passat rykker nærmere

passat
VW viser produktionsmoden elektrisk stationcar, der kommer på markedet sidst i 2021. Lav vindmodstand giver rækkevidde på hele 590 km.

For blot få dage siden viste VW tegninger af konceptbilen ID. Space Vizzion – en fuldt elektrisk stationcar i Passat-størrelse. Nu løfter fabrikken sløret for den produktionsmodne model, der ventes på markedet i slutningen af 2021. Samtidig afslører VW flere detaljer om bilen, der også kan blive spændende for danske bilkøbere.

Med en længde på knapt fem meter er Space Vizzion endnu længere end den populære Passat. Den ekstra længde skal – sammen med placering af batteripakken under gulvet – give særdeles gæstfrie pladsforhold i kabinen. Angiveligt også plads til en tredje sæderække, så Space Vizzion i alt kan transportere syv personer.

elektrisk stationcar
Dørhåndtagene er blot felter med lys i. Når du rører ved dem, springer dørene op.
340 hk

Batteripakken bliver på 82 kWh. Modsat tidens moderne SUV-modeller er Space Vizzion en lav og lang elektrisk stationcar. Sammen med snedige vindkanaler i motorhjelm og tag og manglen på strittende dørhåndtag gør det karrosseriet ekstremt vindglat. Derfor bliver rækkevidden hele 590 km på fuldt opladte batterier. Og det skyldes ikke, at VW sparer på kræfterne: Topudgaven får 250 kW (340 hk) og firehjulstræk, hvilket gør det muligt at rykke fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder. Topfarten er dog begrænset til 175 km/t.

Space Vizzion fortsætter det nye designindtryk, som VW lancerer med sine elektriske ID. modeller. Her er bløde, svungne former og futuristisk brug af LED-lys og info-skærme.

Særligt i kabinen dyrker ID-familien et nyt formsprog – og det gælder i høj grad Space Vizzion: De vigtigste informationer om kørslen som fart og navigation vises i såkaldt ‘Augmented Reality’ – en hologram-agtig teknik, der ligger et niveau over de kendte head-up displays. Med den ‘udvidede realisme’ ser informationerne ud som om de er ‘malet på asfalten’ et par meter foran bilen.

Førerpladsen minder om Tesla Model 3: Ingen knapper og kæmpe, central infoskærm.
Ingen knapper

Sekundære informationer om lyd, telefon, ventilation osv. er samlet på en 15-tommer stor skærm i midterkonsollen. Gearvælgeren, som i en elbil blot styrer frem, bak eller parkér, er rykket op i en stilk bag rattet. På selve rattet styrer du bl.a. lydstyrke og den adaptive fartpilot ved hjælp af små trykfelter. Dermed er førerpladsen renset for knapper, nøjagtig som vi kender det fra Tesla Model 3.

Mulighed for at bruge din smartphone som nøgle og trådløs opdatering af bilens software er andre features, som vi kender fra Tesla.

Space Vizzion er den syvende elbil baseret på VWs specifikke elbils-platform, MEB. Ikke desto mindre ser den ud til at blive den tredje elbil, som VW sender på markedet. Den Golf-store ID.3 bliver den første til sommer, derefter følger den mellemstore crossover ID.Crozz. Herefter ser Space Vizzion ud til at klemme sig ind lige før ID.Buzz – en rummelig mpv inspireret af det originale VW ‘rugbrød’, der dukker op i 2022.

Ifølge VW skal Space Vizzion med små ændringer sælges i både Europa og Nordamerika.

To elektriske skateboards tager dig det sidste stykke vej i byen. De bliver næppe standard…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here