En mesterdesigner taler ud

Amerikanske J Mays – designeren bag VW Beetle og Audi TT – synes indretningen af førerløse biler er fantasiløs og at tyskerne ikke længere designer tyske biler…

Hvis du er til biler med runde former, kan du godt sende designeren J Mays en venlig tanke. Amerikaneren med det spøjse fornavn – han hedder faktisk bare J, opkaldt efter sin bedstefar S J – er nemlig manden bag to af de mest toneangivende ’buttede’ biler i nyere tid; den første VW Beetle og den første Audi TT.

Han har også designet biler for BMW og haft en lang karriere hos Ford, hvor han blandt tegnede stregerne til den succesrige 2. generation af Mondeo.

Efter 16 år hos Ford lod J Mays sig pensionere i 2014. Siden har han været konsulent for flere bilmærker og på film om biler som animationsfilmen Cars og arbejder en dag om ugen som gæsteprofessor på Londons anerkendte Royal College of Art. Og selv om man ikke længere er aktiv bilarkitekt, kan man jo godt have markante meninger om kollegernes arbejde.

Konceptbilen Audi Avus er en af de mest spektakulære bildesigns, som J Mays står bag. Desværre kom bilen aldrig i produktion.
Konceptbilen Audi Avus er et af de mest spektakulære bildesigns, som J Mays står bag. Desværre kom bilen aldrig i produktion.

I et interview med Automotive News Europe har den gamle mester flere interessante betragtninger om moderne bildesign – og især det, der er forbundet med fremtidens, selvkørende biler.

”Hvis du er designer, opstiller det at tænke på en bil, der ikke har et rat nogle helt nye kriterier for, hvordan du skal tiltrække kunder og forhåbentlig tale til deres hjerter. Udfordringen for nye designere – især dem, der skal arbejde med førerløse biler – bliver at forstå, at de stadig skal skabe en følelsesmæssig forbindelse mellem bil og menneske,” siger J Mays.

Han er ikke overbevist om, at nutidens designere har knækket koden til, hvordan man bedste designer en selvkørende bil.

Jeg er ikke sikker på, at svaret er et kasseformet køretøj med fire sæder og et par iPads, der vender ind mod hinanden, og det er jo alt, hvad jeg har set fra bilfabrikkerne ind til videre. Bare fordi der ikke er et rat, kan der jo godt være en interessant oplevelse,” mener Mays.

Han peger på ’kulturel relevans’ som vigtig for fremtidens biler: Det at kunne designe biler, der stedfæster køretøjet til et bestemt land med en bestemt kultur og nogle bestemte værdier.

”Italienerne og briterne er gode til det – f.eks. fremstiller briterne biler, der faktisk ser ud til at være britiske. I modsætning til tyskerne, der med undtagelse af Porsche ikke er i stand til det i dag. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad Mercedes designer, men det er ikke tyske biler,” lyder det sarkastisk fra den gamle mester.

Ifølge J Mays er manglen på kulturel relevans også kinesiske bilproducenters store udfordring. De mangler historie og tradition.

”Jeg ser en kinesisk bilindustri, der kæmper for at finde fodfæste når det gælder om at finde ud af, hvad de vil og hvordan de vil se ud.”

Men der er håb forude – forbilledet er Sydkoreas fremadstormende bilindustri:

”Tænk på tiden før Peter Schreyer (tysk bildesigner, red.) kom til Hyundai, og vi sagde, at sydkoreanerne aldrig ville blive i stand til at design en bil. Nu designer de nogle af de bedste biler i verden,” lyder det opmuntrende fra J Mays.

Læs også: Tysker giver koreanske biler X-faktor

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here