Er tysk altid mere værd end fransk?

AUTOGRAF – hvilkenbil’s redaktør Jens Velling blogger om biler   

Pressechefen for det franske bilmærke sukkede i telefonen. Måske fordi diskussionen er en gammel traver: Efter pressechefens vurdering tager motorjournalister ikke højde for, at franske bilmærker ofte er 25-30 procent billigere end deres tyske konkurrenter. Når testmodstanderne kommer fra Tyskland, udmøntes prisfordelen sjældent i andet end ærefulde nederlag for franske bilmærker.

Det skal pressechefen selvfølgelig være lidt pikeret over. ”Tyske biler er jo ikke 30 procent bedre”, som vedkommende udtrykker det. Diskussionen fik mig til at tænke over den underliggende pointe: Flertallet af danskere vælger bil med pengepungen, og mange af dem køber derfor prisbillige franske (og koreanske) biler.

Alligevel er det i biltests som i fodbold: Tyskerne vinder altid til sidst. Er danske bilkøbere på afveje – eller er motorjournalisterne ude af trit med virkeligheden?

Motorjournalister har selvfølgelig ret til at synes, at eksempelvis en VW Touran er en bedre bil end Renault Grand Scenic, selv om den er 74.000 kr. (28 procent) dyrere. At en Ford Focus er 68.000 kr. (34 procent) mere værd end en Citroën C4. Eller at det er fornuftigt at give 75.000 kr. (24 procent) mere for en Opel Insignia frem for en Peugeot 508*.  Men selv om jeg ikke bare giver pressechefen ret, er argumentet svært at styre uden om: 75.000 kroner er en formue for den almindelige bilkøber. De nævnte tyske biler skal være noget nær sublime for at retfærdiggøre merprisen over for franske rivaler, som de færreste vil kalde decideret dårlige…

Det ræsonnement – et realistisk forhold mellem kvalitet og pris – skal biltests her på hvilkenbil.dk afspejle. Ikke fordi jeg har en forkærlighed for franske biler (min egen er tysk) og da slet ikke for at tækkes den forundrede pressechef. Men fordi danske bilkøbere fortjener et site, der afspejler deres afgiftsplagede, økonomiske virkelighed.

* VW Touran 1,6 TDi BMT: 343.000 kr. – Renault Gr. Scenic 1,5 dCi: 269.000 kr., Ford Focus 1,6 TDCi 95 Trend: 270.000 kr. – Citroën C4 HDi 90 Attraction: 204.000 kr.: Opel Insignia CDTI 110 Sports Tourer: 394.000 kr. – Peugeot 508 1,6 HDi SW: 318.000 kr. (Kilde: Bil Revyen 2012)

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here