Facelift skal gøre ikonisk VW relevant igen

0
83
facelift

50 års jubilaren og bestselleren VW Golf får et facelift, der skal gøre den interessant i en tid, hvor elbiler dominerer. Det bliver svært.

VW Golf er en ikonisk bil. Efter ’boblen’ er Golf det tyske bilmærkes mest kendte model. 37 millioner eksemplarer er trillet af samlebåndet, og netop i år kan Golf fejre et imponerende 50-års jubilæum.

Men den tidligere bestseller har set bedre tider. Den aktuelle generation 8 blev lanceret i 2020, hvor VW havde travlt med at udvikle elbiler. Udviklingen voldte store problemer og var måske også forceret, fordi VW var under pres efter afsløringen af den store dieselskandale i 2015. Fokus var flyttet til elbiler, og det kunne mærkes på Golf 8, der fremstod en smule underudviklet ved premieren. Kritikken haglede ned over den ufærdige software i infotainmentsystemet og den – for en Golf – lettere rustikke finish. Selv gasstødæmperen, der løfter og holder den tunge motorhjelm, når du skal hælde sprinklervæske på, var sparet væk…

facelift
Bagtil kendes den faceliftede Golf 8 på baglygter med 3D-effekt.

Golf 8 fik med andre ord en vanskelig fødsel. Salget – også i Danmark – nåede da heller ikke tidligere tiders højder. Sidste år blev der solgt 520 Golf i Danmark. Det rækker til en beskeden placering som nr. 94 på listen over alle solgte bilmodeller i 2023.

Nu får bilen en chance til. Efter fire år får Golf det klassiske midtvejs-facelift, der skal bringe den tilbage i kampen om kunderne. Midlerne er en teknisk opgradering og en forbedring af den udskældt finish.

ChatGPT flytter ind

Teknikken først: Med faceliftet får Golf VW’s nyeste software til infotainmentsystemet, der nu benytter sig af ChatGPT. Den kunstige intelligens skal bl.a. gøre stemmestyringen væsentligt bedre. IDA, som VW har døbt taleassistenten, bruges ikke kun til at styre funktioner som klimaanlæg, telefon eller navigation, men også til at få adgang til onlineinformation fra alle tænkelige områder – fra vejrudsigter til almene vidensspørgsmål. 

Selve skærmen vokser til knapt 13 tommer. En lille, men stærkt tiltrængt forbedring er, at de felter som du trykker på for at regulere temperaturen, nu er belyst, så du kan betjene dem i mørke.

Mere lysshow: VW-logoet i fronten lyser i mørke.

Rattet beholder de klassiske knapper til betjening af fartpilot og lyd. Her var Golf 8 faktisk foran VW’s mere moderne ID-elbiler, der er født med touchpads med såkaldt haptisk feedback. Brugervenligheden er dog ringe, og VW har annonceret, at man derfor vender tilbage til klassiske trykknapper. Tak for det.

Bortset fra den større skærm ligner Golf 8-kabinen sig selv. Men der skulle være flere bløde overflader og lækrere materialer for at imødegå kritikken af den noget hårdkogte finish.

100 km på strøm

Under motorhjelmen er det begrænset med nyheder. Den faceliftede Golf 8 vil kunne fås med hele ni forskellige drivliner. Hvilke der skal tilbydes i Danmark er endnu ikke afgjort. Basis bliver en firecylindret, 1,5 liters turbobenziner med 48 volt og mildhybrid teknik. Toppen den berømte Golf GTI, hvor den firecylindrede turbomotor får løftet ydelsen med 20 hk til 265 heste.

Et sted i midten finder vi to ladehybrid-udgaver, der på mange måder er de mest spændende i det nye Golf-program. GTE og eHybrid supplerer begge en 1,5 liters turbobenziner med eldrift og en samlet ydelse på henholdsvis 272 og 204 hk. Det nye er, at batteriet næsten bliver dobbelt så stort med en kapacitet på 19,7 kWh. Det øger rækkevidden på strøm til 100 km. Samtidig kan batteriet hurtiglade med 50 kW, så det bliver nemmere at køre rent elektrisk i ladehybrid-udgaverne af Golf 8.

Og hvad med gasstøddæmperen, nu hvor vi kigger under hjelmen? Den er stadig sparet væk…   

Den store nyhed i den faceliftede Golf 8 er større infotainmentskærm med nyeste software og ChatGPT.
Kommer til sommer

Designmæssigt holder VW fast i, at en Golf skal ligne en Golf. Kosmetisk består ansigtsløftningen mest af et mindre LED-lysshow: Baglygterne får 3D-effekt, mens VW-logoet i fronten nu er bagbelyst, så det lyser op i mørke.

Den faceliftede Golf 8 forventes til Danmark i løbet af sommeren. Trods forbedringerne skal der nærmest ske mirakler, hvis Golf skal genvinde fordums styrke i salgsstatistikkerne. Ikke alene er danske bilkøbere for alvor ved at skifte over til elbiler, Golf 8 ankommer også midt i en heftig priskrig, som den får svært ved at deltage i. Priserne for den nuværende Golf 8 starter i dag fra 350.000 kr. for en 1,5 TSI med manuelt gear, mens billigste ladehybrid koster fra 425.000 kr. Til sammenligning koster den elektriske ID.3 fra 300.000 kr. – og den vil typisk stå ganske få meter fra Golf 8 hos din VW-forhandler.

Det er altså op ad bakke for den ellers så succesvante 50-års jubilar. På sigt tyder alt dog på, at Golf vil få et comeback: I 2028 lancerer VW angiveligt niende generation af Golf udelukkende som batteridrevet elbil. Men det er en helt anden historie, som vi helt sikkert vender tilbage til…

VW holder fast i stationcarudgaven af Golf 8.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here