Faceliftet Model 3 får op til 678 km rækkevidde

Seneste opgradering har forbedret komforten i Tesla Model 3.

Tesla løfter sløret for den hypede opgradering af Model 3. Rækkevidde og kvalitet får et løft, mens priserne blot stiger 10.000 kr. 

Man må lade Tesla, at de kan holde på en hemmelighed. I månedsvis har der været spekuleret i fabrikkens såkaldte ’project Highland’, en omfattende opgradering af fabrikkens bestseller, Model 3. Utallige rygter har været bragt til torvs, men først i dag, den 1. september, slap Tesla de første billeder og informationer af bilen, der er blandt verdens mest solgte elbiler.

Den største overraskelse er måske, at ’project Highland’ ikke byder på sensationelle overraskelser. Bevares, Model 3 har fået en gennemgribende opgradering, men den holder sig i store træk inden for det, man kan forvente af et klassisk facelift.

En mere positiv udlægning er, at Tesla tilsyneladende gør alt det rigtige med opgraderingen. De svage punkter – som der ikke er mange af – er forbedrede, mens den i forvejen lange rækkevidde øges.

Model 3 facelift
Baglygterne har fået nyt design og logoet er afløst af navnet ‘Tesla’ på bagsmækken.
554 km i standardudgaven

Softwaren er optimeret og sammen med en ny og mere vindglat front, øger det rækkevidden ganske betragteligt: Basisudgaven med det mindste batteri og baghjulstræk kan nu køre 554 km med de standardmonterede 18-tommer fælge. Long Range udgaven med to motorer, firehjulstræk og det store 82 kWh-batteri når ud på hele 678 km med de samme hjul. Det er markante forbedringer i rækkevidden på henholdsvis 44 og 52 km. Ladeevnen er uændret henholdsvis 170 og 250 kW for de to batterityper.

Den gode – og overraskende nyhed – er, at det sker til beskedne prisstigninger. Begge modeller bliver blot 10.000 kr. dyrere og kan dermed købes for henholdsvis 340.000 og 400.000 kr.

Fastholder prisfordel

Dermed forbedrer Tesla Danmarks mest udbredte elbil og fastholder samtidig nogle priser, som konkurrenterne fortsat har svært ved at hamle op med. Et par nye rivaler understreger, hvor tungt Tesla lige nu sidder på markedet for mellemstore elbiler: Hyundai skal have 430.000 kr. for en mellemudstyret Ioniq 6 med færre kræfter, mindre udstyr og en egentlig flot rækkevidde på 614 km. Hos VW begynder priserne fra 480.000 kr. for en baghjulstrukket ID.7 med færre heste og kortere rækkevidde end Long Range udgaven af Model 3. Den Passat-store elbil er dog længere end Model 3 og byder på mere bagsædeplads.

model 3 facelift
De største ændringer er i kabinen. Ambientebelysningen rundt om føreren er ny. Akustikglas skal dæmpe vindstøj med 30 pct. og rullestøj med 20 pct.

Det er næppe nok til at rokke ved Model 3’s dominerende position på markedet. Med opgraderingen lokker Tesla nemlig med flere forbedringer af deres bestseller.

Ud over nye for- og baglygter og små ændringer af karrosseriet, der gør Model 3 til den hidtil mest vindglatte Tesla, har kabinen fået en gennemgribende renovering: Materialerne er blevet lækrere – hvilket de journalister, der var helt tæt på bilen under præsentationen i Oslo tidligere i dag – bekræfter. Der er kommet ambientebelysning rundt om forsædepassagererne, den centrale 15-tommer skærm udnytter nu skærmen helt til kant, og så skal akustikglas hele vejen rundt reducere støjniveauet i kabinen.

Stilkene er væk

Tesla fortsætter også med at forenkle betjeningen. Det betyder et farvel til begge stilke til gearvælger, fartpilot, vinduesviskere og afviserblink. Alle kommandoer styres nu ved hjælp af knapper i rattet – hvilket først og fremmest gør Model 3 billigere at fremstille. Om det også letter betjeningen må komme an på en test.

En let ændret og blødere affjedring skulle også være med til at forbedre komforten, hævder Tesla.

Bagsædet har fået en mere komfortabel hældning på ryglænet, og bagsædepassagerne kan nu justere ventilation eller se film på en lille otte tommer skærm mellem forsæderne.

Til gengæld ved vi nu, at der ikke er hold i rygterne om, at Model 3 får den store bagklap, som vi især ønsker os i Europa. Model 3 er stadig en sedan med udvendigt bagagerum og relativt lille åbning. Chassiset – altså bilens rygrad – bliver heller ikke fremstillet ved hjælp af ’gigacasting’, hvor den presses ud af ganske få stykker metal. En teknik, der kan gøre bilen stivere og især reducere produktionsomkostningerne.

En otte-tommers skærm til bagsædepassagererne er ny.
Leveres i oktober

At Tesla springer de helt store ændringer over, understreger blot at ’project Highland’ i bund og grund er et klassisk ’midtvejsfacelift’ af en eksisterende bilmodel. Nøjagtig som vi kender det fra de traditionelle bilproducenter – Model 3 er grundlæggende den samme bil, som første gang blev afsløret helt tilbage i 2017.

Til gengæld betyder ændringerne, at Tesla endnu en gang bringer sig i den absolutte front, når det gælder elbils-teknologi. Og at det sker for en beskeden prisstigning på 10.000 kroner understreger mærkets nærmest urørlige position i markedet.

Modsat stort set alle rivaler har Tesla nemlig ikke løftet sløret for en nyhed, der først kommer til os om et halvt eller helt år. Den opgraderede Model 3 kan bestilles nu, og de første biler vil blive leveret til danske kunder i slutningen af oktober. Der ventes heller ingen nævneværdige leveringstider. Her drager Tesla fordel af at have verdens største produktionskapacitet af elbiler.

Og her ligger den mest spændende historie ved dagens afsløring: Opkomlingen Tesla er blevet en gigant, der nu udbygger sin førerposition på markedet for elbiler. Så mens den opgraderede Model 3 blot lever op til forventningerne, er den virkelige overraskelse på mange måder, at konkurrenterne fortsat ikke er kommet op i et gear, hvor de kan konkurrere på afgørende områder som pris og leveringstider. Det giver Tesla en unik position, hvor Model 3 har alle forudsætninger for fortsat at dominere markedet for elbiler.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here