Fem stjerner til alle i ny crashtest

0
Fem stjerner
Alle testede biler i Euro NCAPs seneste crashtest går fra mødet med muren med de maksimale fem stjerner. Ingen problemer for stor elbil.

Ford kunne ikke have siddende på sig, at Focus (billedet) fik anmærkninger i 2018-crashtesten hos Euro NCAP. Ifølge den europæiske sikkerhedsorganisation beskyttede sæderne ikke helt perfekt mod blandt andet piskesmældsskader. Resultatet var ganske vist femstjernet, men altså ikke tilfredsstillende. Derfor forbedrede Ford forsæder og hovedstøtter og meldte Focus til endnu en crashtest. Efter den nye test er de strikse sikkerhedsfolks løftede pegefinger erstattet af en opadvendt tommelfinger. De fem stjerner funkler nu en mere klart, og det fortjener Ford stor ros for.

Fem stjerner
Skoda Kamiq er på vej til Danmark – og får også topkarakter i crashtesten.

Skoda Kamiq, den tjekkiske udgave af VW T-Cross og Seat Arona, får ligesom sine crossover-kusiner fem stjerner og mange roser med på vejen.

Mercedes helt i top

Minibilen Audi A1 og sportsvognen BMW Z4 stryger også fint igennem. Mercedes CLA opnår så flotte resultater, at bilen bedømmes som den hidtil “sikreste familiebil 2019”. Ganske som søsterbilen Mercedes A-Klasse i 2018 løb med et stor buket roser.

Elbilen Mercedes EQC har vægten på sin side, når det kommer til dens evne til at passe på passagererne i bilen. EQC er heller ikke voldsomt ubarmhjertig, hvis bløde trafikanter er så uheldige at blive påkørt af den 2,5 ton tunge elektriske SUV. Bilen er tilmed en del af en familie, der er dygtig til at udvikle aktive sikkerhedssystemer. Derfor roser Euro NCAP Mercedes EQC for dens automatiske nødbremse, der også evner at spotte bløde trafikanter, når sigtbarheden er nedsat.

Mercedes EQC er stor, tung og elektrisk – og klarer sig flot i Euro NCAPs crashtest.
Aggressiv linjevogter

Til gengæld får Mercedes – både CLA og EQC – en anmærkning for deres “linjevogter”. Den aktive vognbaneassistent, der advarer og gelejder bilen på rette spor, hvis føreren overskrider vognbanelinjerne. Mercedes’ vognbaneassistent griber i nogle kritiske situation for aggressivt ind, bemærker Euro NCAP.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation