Fiat og Peugeot-Citroën lægges sammen

bilgigant
Fiat-Chrysler koncernen fusionerer med den franske PSA-koncern. Den nye bilgigant bliver verdens fjerde største med en årlig produktion på 8,7 mio. biler.

Så er det officielt: Den franske PSA-koncern med bilmærkerne Peugeot, Citroën, DS og Opel har endeligt sagt ja til frieriet fra italiensk-amerikanske FCA Fiat-Chrysler. Parterne har skrevet under på en bindende aftale om sammenlægning.

De to koncerner producerer i dag 8,7 mio. biler tilsammen. Dermed skaber fusionen mellem FCA og PSA verdens fjerde største bilproducent foran Ford og kun overgået af VW-gruppen, Toyota og Renault-Nissan alliancen.

Der er – i hvert fald på papiret – tale om en ligeværdig fusion. Hver koncern får fem medlemmer i den øverste bestyrelse. Det 11. og sidste bestyrelsesmedlem bliver PSA-koncernens nuværende chef, Carlos Tavares, der får denne afgørende position de første fem år.

fiat peugeot
Lykkeligt gifte topchefer: Carlos Tavares fra PSA og Mike Manley fra FCA giver håndslag på fusionen mellem de to koncerner.
Sparer 28 mia. årligt

Fusionen vil ifølge de to selskaber spare udgifter for næsten 28 milliarder kroner om året. Dermed bliver FCA og PSA bedre rustet til at tackle de kommende års enorme udfordringer med dels elektrificering, dels udviklingen af teknologi, der gør fremtidens biler selvkørende.

PSA får også adgang til det lukrative amerikanske marked via Chrysler omfattende forhandler-net hjemme i USA. Omvendt får kriseramte Fiat adgang til en række relativt nye platforme på PSA’s hylder. Det gør det billigere få Fiat langt om længe at udvikle nye udgaver af eksempelvis Punto.

Fiat, der p.t. har et både lille og gammelt modelprogram, kan måske også drage nytte af PSA-topchef Carlos Tavares dokumenterede ekspertise i at genrejse skrantende bilmærker. Han har løftet Peugeot og Citroën og blot to år efter overtagelsen af tyske Opel, gjorde han det tilsyneladende umulige: Vendte Opels tilsyneladende kroniske underskud til sorte tal på bundlinjen. Nu får Tavares mulighed for at trylle igen med italienske mærker som Fiat og Alfa Romeo.

12 bilmærker

I det hele taget får Carlos Tavares masser af nyt ‘legetøj’. Der er foreløbig ingen planer om at sløjfe nogen mærker i den nye kæmpekoncern. Dermed råder Tavares og Co. over hele 12 bilmærker:

Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot og den britiske udgave af Opel, Vauxhall.

Noget kommer der dog uden tvivl til at ske. Det kan du læse mere om her.

Fusionen kræver også et nyt navn, men det er parterne endnu ikke klar med.

Den nye bilgigant bliver særdeles international. Udover italienske Fiat, franske Peugeot og amerikanske Chrysler får kinesiske Dongfeng en finger med i spillet med en aktiepost på 4,5 procent.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here