Flere bilproducenter får ’dummebøder’

0
bøde

Bilproducenter som VW, Ford og Honda når ikke at leve op til EU’s miljøkrav i år. Det udløser bøder i milliardklassen.

EU skærper løbende miljøkravene til nye biler. I år må nye biler således kun udlede 95 gr. CO2/km i gennemsnit pr. bilmærke – ellers vanker der bøder til bilproducenterne.

2020-kravene har været kendte i årevis. Alligevel formår flere bilproducenter ikke at opfylde 95 grams kravet.

Blandt dem er verdens største bilproducent, Volkswagen. Den tyske gigantkoncern kæmper stadig for at opfylde miljøkravet.

”Men det bliver svært,” erkender VW’s salgschef Christian Dahlheim til branchemagasinet Automotive News.

Sagen er, at software-problemer med elbilen ID.3 har forsinket produktionen så meget, at det ser ud til at vælte læsset for VW i år. Koncernen har i hvert fald afsat mere end én milliard kroner til bødebetaling til EU, skriver Automotive News.

Men VW er langt fra alene om at skulle betale ’dummebøder’ til EU. Den indisk-ejede Jaguar Land Rover-koncern forventer også at måtte betale ca. én milliard kroner i bøder i år. Koncernen er ramt af svigtende salg af mærkets nye hybridmodeller, der skulle være med til at sænke CO2-udslippet. Samtidig viser det sig, at flere af de nye hybrider ikke kører helt så langt på literen som forventet.

Køber aflad hos Tesla

Japanske Honda har samme problem: Salget er corona-ramt – både af hybridudgaver af SUV’en CR-V og minien Jazz samt elbilen e.

Japanerne kommer dog ikke til at lægge penge i EU’s bødekasse. I stedet køber de sig ind i en såkaldt ’udlednings-pulje’ hos den amerikanske elbils-producent Tesla. Teslas elbiler udleder slet ingen CO2 og kan derfor ’optage’ CO2-udslip for andre bilmærker. Det gør Tesla allerede for den italiensk-amerikanske Fiat Chrysler koncern, der heller ikke kan holde sig under grænsen på 95 gr. CO2/km.

Det er en service, som Tesla efterhånden tjener mange penge på. Alene i år indbringer salget af ’miljøkreditter’ til andre bilmærker Tesla den nette sum af ca. syv milliarder kroner.

Mere overraskende har Volvo bragt sig i en lignende, gunstig position. På rekordtid er Volvo gået fra at være et af de mere energislugende bilmærker til at have godt med luft op til 95-grams grænsen. Derfor sælger Volvo i år lige som Tesla ’miljøkreditter’ til sine gamle ejere, Ford. Det amerikanske bilmærke kan nemlig heller ikke holde sig under grænsen i år. Forklaringen er ikke mindst de problemer, der har ramt Fords første ladehybrid på det europæiske marked, Kuga, og som har medført et lavere salg end forventet. Det er dog uvist, hvor meget Ford må betale sit tidligere luksusmærke for at slippe for EU’s miljøbøder.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation