Focus ST er fart til hele familien

Alle taler om elbiler, men Morten Kjeldsen fik en af årets bedste biloplevelser i den ekstremt velkørende Ford Focus ST med turboladet benzinmotor og manuelt gear...
BILTEST: Ford Focus ST tilfredsstiller hele familiens hedeste ønsker: Den er rummelig, letkørt og civiliseret – og vanvittigt hurtig.
Hvilken bil?

Med Ford Focus ST (Sport Technologies) bliver det ikke meget sjovere at være en hurtig familie. Testbilen, en Performance Blue stationcar-Focus ST3, har alle de dyder, som en standard Ford Focus byder på. PLUS en 280 hestes motor, en 6-trins knivskarp manuel gearkasse, et ultrapræcist styretøj, et ganske særligt differentiale og en guds velsignelse af rally- og GT40-inspireret elektronik. Alt sammen gør det bilen til en af de mest kompetente power-forhjulstrækkere, man kan ønske sig.
Benzinudgaven i den nye Focus ST har en 4-cylindret 2,3 liters motor, men er takket være elektronikken og dygtig ingeniørkunst en tiendedel hurtigere fra 0 til 100 km/t end den gamle RS. På en bane vil den garanteret også hægte RS’eren af.
Prisen er godt 474.000 kr. for den 5-dørs hatchback med ST2-udstyr. Merprisen for stationcar er 12.000 kr. ST3 koster knap 30.000 kr. mere end ST2 og har bl.a. Recarosæder, særlige ST3-alufælge på 19 tommer og fuld LED-lys.

Vidste du at?

Focus ST er spækket med elektronik, der optimerer præstationerne. Blandt andet et avanceret differentialespærre kaldet eLSD, der kun i overført betydning har noget med kemisk fremstillede psykedeliske stoffer at gøre.

eLSD, electronic Limited Slip Differentials, optrådte første gang i superbilen Ferrari F430, og nu er det med firmaet Borg Warners mellemkomst nået til familiebilernes verden. eLSD’s magi består ved hjælp af hydrauliske systemer i at distribuere drejningsmoment mellem de trækkende forhjul, så den til enhver tid får overført det optimale moment og mest greb. Det formår andre også, men i Focus ST perfekt-fordeler differentialespærret kræfterne hurtigere, end tegneseriehelten Lucky Luke’s skygge trækker revolveren.
Ingeniør-nørderne har desuden udstyret Focus ST med “anti-lag”. Direkte oversat anti-forsinkelse. Og hvad er så det? Fords rallybiler omkring årtusindskiftet havde som nogle af de første noget lignende, men det, der sidder i denne Focus ST, er hentet i gadeversionen af den nyeste Le Mans-racer, GT40.
Tæver man til sin Focus ST i køreprogrammet “race track”, holder den på med et passende antal omdrejninger, når man skifter gear. Normalt slipper man speederen i samme moment, som koblingen trampes mod bunden og næste gear hamres ind, hvorved omdrejningstallet falder, men med “anti-lag” holder ST’eren selv et optimalt antal omdrejninger på, der svarer til det maksimale drejningsmoment. Så når man slipper koblingen igen og bevæger speederfoden nedad, har den allerede forstået det og sørget for, at der er gas på kedlerne. Altså ingen forsinkelse. Det lyder nørdet, og det er det også. Men det virker, og gør Focus ST lynhurtig.

Hvordan er førerpladsen?

ST2’eren har faste sportssæder, som de fleste burde være tilpas i. ST3’eren har Recaro-sportssæder, og er man lidt mere bred over bagen end gennemsnittet, kan det være problematisk at sidde godt. Uanset udstyr kan enhver dog nemt finde rette afstand til rat og pedaler, det fladbundede, fede læderrat ligger godt i næverne, og antallet af dreje- og trykknapper er overskueligt. Fords infotainmentsystem, Sync, virker godt på den otte tommer store trykfølsomme skærm, og parret med din smartphone er du godt kørende. Navigation er standard.

Hvordan opleves kabinen?

Den nye Focus er særdeles gavmild med pladsen, og det gælder både foran og bagi. Selv med de bogstaveligt talt fede Recaro-forsæder er der masser af plads på bagsædet, vinduerne er ganske store, og selv børn føler sig godt tilpas deromme med godt udsyn. Stationcarens bagagerum sluger 608 liter, og det er virkelig meget. Materialerne i kabinen virker til at være af solid og høj klasse, og man føler klart, at man sidder i en af de bedre kompaktbiler. 

Er sikkerheden i orden?

Focus fik de maksimale fem stjerner i Euro NCAP’s crashtest. Da sikkerhedsorganisationen lægger større vægt på aktivt sikkerhedsudstyr, er testresultatet også udtryk for, at Focus er god på det felt. Den automatiske nødbremse holder ikke kun øje med biler, men også bløde trafikanter som fodgængere og cyklister. Aktiv vognbaneassistent er standard, men af en eller anden grund skal man tilkøbe en teknologipakke til godt 8.000 kr. for at få adaptiv fartpilot. Det er både mærkværdigt og for ringe. ST3 har fuld LED-forlygter, og tilkøber man en designpakke til lidt over 9.000 kr., følger ekstra intelligens med, da LED-lygterne så i princippet kører med det lange lys tændt hele tiden. Men uden at blænde mod- og medkørende. Det virker, og det er effektivt. Læs mere på euroncap.com.

Hvordan kører den?

Som trackday-køretøj har jeg vist så rigeligt beskrevet dens evner under afsnittet “Vidste du at?” Som hverdagskøretøj består Focus ST også sin Hvilkenbil-eksamen. Trods alle de drengestreger, som den kan diske op med, er det halvtunge styretøj ikke for tungt, koblingen er omgængelig, og gearskiftet let. Sæt køreprogrammet i “normal”, og den er nærmest lige så letkørt som den Focus Active med 3-cylindret motor, som jeg testede for et halvt års tid siden.

Hvordan er motoren?

5 cylindre som den gamle RS har Focus ST ikke, men Ford har fremelsket en dyb og magtfuld bas, der i parkeringskælderen kan få SUV-forstadsfruen til at tabe sine indkøbsposer, når man trykker på startknappen.

Hvis man vil, er motoren på samme måde som beskrevet under “Hvordan kører den?” ganske omgængelig og civiliseret. Let at køre og dosere, afslappet og komfortabel, men hvis man vil, så sæt køreprogrammet i “Sport” eller endnu bedre i “race track”, træd til den, hold ved rattet, nyd og lyt. Momentet er 420 magtfulde newtonmeter, så man savner aldrig kræfter og fleksibilitet.

Passer prisen?

Lige omkring en halv million kroner for en stationcar med 280 hestekræfter, alskens elektronik til at tøjle og få det maksimale ud af kræfterne kan ikke siges at være for meget. Jo, det er ret beset mange penge, og bilen er klart for dem, der for alt i verden vil have en ST. En 182 hestes Focus ST-Line stationcar koster under 300.000 kr. – men bortset fra karrosseri og Ford-emblemerne kan man ikke sammenligne.

Er der alternativer?

Som stationcar kun et par stykker. Golf den syvende er på vej ud, men det er endnu muligt at få en Golf Variant R. Men lad det være sagt med det samme: Golf Variant R koster kassen – 661.495 kr. Men så hedder den selvfølgelig også Volkswagen, har 300 hestekræfter, dobbeltkoblingsgearkasse og firehjulstræk.
Volkswagen-familiens spanske tyr, Cupra, har stadig en Leon Cupra ST på programmet. Men det er sidste udkald. Den har også firehjulstræk, 300 hk og DSG-gearkasse, men når man er spansk og ikke tysk, er prisen under 500.000 kr.
Kan man “nøjes” med en 5-dørs hatchback, bør Honda Civic Type R hives frem i lyset. Den er benhård og sammenlignet med Focus ST nærmest uciviliseret. Mange ville ikke kunne holde til et samliv med den i modsætning til et liv med Focus ST. Men Civic Type R har 320 hestekræfter og altså forhjulstræk, og er endnu mere duelig på bane end Focus ST. Prisen er lige i underkanten af 600.000 kr.

Konklusion:

For: Præstationer, omgængelighed, plads.
Imod: Enhver ansvarlig bankrådgiver ville til enhver tid pege på en billigere og oplagt mere snusfornuftig Focus.
Hvilkenbil siger: 

Kunsten på denne måde at mikse en civiliseret stationcars dyder og letkørthed med en muskelbils præstationer er respekt-aftvingende ingeniørkunst på højt niveau. En Eurojackpot-præmie af de lidt større kunne godt hive sådan en Focus hjem i min familiegarage.

Ford Focus ST3 2,3 Ecoboost stationcar

Vejl. pris, inkl. lev.: 515.000 kr. (fås fra 446.000 kr. – ST2 2,0 diesel 5-dørs)
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 4.240 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 12,2 km/l (187 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 11,2 km/l
Længde/bredde/højde: 467/183/149 cm
Bagagerum (min/max): 608-1.653 liter
Vægt: 1.543 kg
Motor: 4 cyl., 2,3 liter, turbobenzin
Effekt: 280 hk
0-100 km/t: 5,8 sekunder
Topfart: 250 km/t

Særligt standardudstyr (ST2 – 486.000 kr.):

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vognbaneassistent, fartpilot, p-sensor for og bag, 8-tommers berøringsfølsom skærm, bluetooth, DAB-radio, Apple Carplay og forberedt til Android, navigation, varme i forsæder,  ST-læderrat, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk foldbare sidespejle med varme, elruder for og bag, regn- og lyssensor, nøglefri start, 18 tommer alufælge, sportsforsæder, alu-pedaler, køreprogram (normal, sport og vådt underlag).

Standardudstyr ST3 ud over ST2 (merpris 28.820 kr.):

Fuld LED-lygter, Recaro-forsæder m. læder, 19 tommer alufælge, bakkamera, røde bremsekalibre.

Metallak: 1.980-12.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:
Performancepakke m. bl.a. launch control, adaptive støddæmpere, udvidet køreprogram (racetrack): 8.350 kr.
Teknologipakke m. bl.a. adaptiv fartpilot og skiltegenkendelse: 8.175 kr.
Designpakke m. bl.a. dynamiske LED-forlygter og blændfrit fjernlys, LED-blinklys og mørktonede ruder bag: 9.295 kr.
Vinterpakke m. ratvarme og varme i forrude: 4.260 kr.
Automatisk bagklap inkl. nøglefri adgang: 11.415 kr.
Head up-dislay: 7.835 kr.

[email protected]

REVIEW OVERVIEW
Ford Focus ST
focus-st-er-fart-til-hele-familienBILTEST: Ford Focus ST tilfredsstiller hele familiens hedeste ønsker: Den er rummelig, letkørt og civiliseret - og vanvittigt hurtig. Hvilken bil? Med Ford Focus ST (Sport Technologies) bliver det ikke meget sjovere at være en hurtig familie. Testbilen, en Performance Blue stationcar-Focus ST3, har alle de...

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here