Første Tesla Model 3 triller af samlebåndet

Så er de første 50 eksemplarer af Teslas ’folkeelbil’ Model 3 produceret. Selv standardudgaven er selvkørende, mens en sportsudgave når 100 km/t på 5,1 sekunder og kører 500 km på en opladning.

Ventetiden er forbi: Tesla har løftet sløret for den mest hypede nyhed i bilindustrien siden mærkets egen Model X. Denne gang handler det dog ikke om en luksus-SUV med mågevingedøre, men verdens første bud på en attraktiv, effektiv og miljøvenlig elbil til masserne: Tesla Model 3 – en elbil på størrelse med en BMW 3-serie, men med elmotor, mere plads og al den fremtidssikrede ’coolness’, som Tesla er blevet synonym med.

Model 3 er allerede udskreget som den første ’folkeelbil’. I USA er det ikke helt forkert, for her kommer standardudgaven til at koste 35.000 dollars (Godt 220.000 danske kroner). Og så alligevel: Amerikanerne behøver ikke betale mere end 25.000 dollars for en mellemstor og veludstyret familiebil, så ret beset er Model 3 mere for den velbeslåede del af middelklassen end håndværkere og landmænd i midtvesten.

Både inde og ude lægger den produktionsklare Model 3 sig tæt op af den prototype, der blev vist for et år siden. Alt styres ved hjælp af to knapper på rattet og den 15-tommer store skærm.
Både inde og ude lægger den produktionsklare Model 3 sig tæt op af den prototype, der blev vist for et år siden. Alt styres ved hjælp af to knapper på rattet og den 15-tommer store skærm.

De amerikanske akademikere kan glæde sig over en standard Model 3 med fine specifikationer. Mindste batteripakke rækker til 350 kilometers kørsel på en opladning og 0-100 km/t er overstået på sportslige 5,6 sekunder.

Mere overraskende bliver selv den mindste Model 3 også i stand til at køre selv: Hardwaren i form af otte kameraer, 12 ultrasoniske sonar-sensorer og en radar er nemlig monteret standard fra fabrikken. For at aktivere teknikken, skal du dog investere dels 5.000 dollars i en softwareopdatering og yderligere 3.000 dollars i det program, der gør din Model 3 selvkørende. Det svarer i runde tal til 50.000 danske kroner. Endelig skal du bo i et land, hvor myndighederne tillader, at du slipper rattet og lader din nye Tesla køre selv, hvis du vil have glæde af den avancerede teknik.

500.000 biler om året
Målet med Model 3 er at gøre Tesla i stand til at masseproducere biler og tage kampen op mod langt større bilmærker. Derfor er Model 3 væsentligt mere enkel i sin opbygning end Model S og X og fås i første ombæring også kun med to batteripakker. Den største får en rækkevidde på 500 km og accelererer til 100 km/t på 5,1 sekunder. Priserne for den store Model 3 begynder ved 44.000 dollars – det kan oversættes til knapt 600.000 kroner på danske plader.

Tesla-ejer Elon Musk har dog allerede annonceret en heftig og noget dyrere P100D version med firehjulstræk i løbet af 2018.

Udstyret kommer i pakker: Alle Model 3 får en enorm, centerplaceret og ’svævende’ betjeningsskærm på 15 tommer, men vil du have luksus som ægte træpaneler, opladning af to smartphones og diverse aflæggerum, er det en del af en premium-pakke til 5.000 dollars. Med udsigt til langt flere Teslaer på vejene, er det også slut med gratis strøm i Teslas ladestationer.

Masser af plads og højt til loftet - også på bagsædet. Sådan lyder de første vurderinger af kabinen efter præsentationen af Model 3.
Masser af plads og højt til loftet – også på bagsædet. Sådan lyder de første vurderinger af kabinen efter præsentationen af Model 3.

Produktionen starter langsomt op. Førnævnte Elon Musk erkender, at fabrikken ’skal igennem et halvt års produktionshelvede’, hvor seriefremstillingen skal renses for børnesygdomme og derefter sættes dramatisk i vejret. Mens Musk forventer at producere blot 100 biler i august, skal der trille 20.000 biler af samlebåndet hver måned sidst på året. Og det er kun begyndelsen. Tesla har over 500.000 forudbestillinger på Model 3, og det svarer meget godt til det antal biler, som Tesla skal være i stand til at producere om året, når det hele bare spiller på fabrikken i Fremont, Californien.

Læs også: Seks nyheder om Teslas fremtid

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here