Ford genopliver Puma som mini-SUV

Puma
Puma er Fords første mini-SUV udviklet til kræsne, europæiske købere. Med masser af usædvanligt udstyr for sin klasse, skal Puma både konkurrere med Mini og VW.

Ford laver ‘happy hour’ i den populære klasse for mini-SUV biler. Her tilbyder Ford allerede den rustikke EcoSport, men i begyndelsen af 2020 får den selskab af Puma.

Med en længde på 419 centimeter er de omtrent lige store, men Puma er et helt andet dyr: Mens EcoSport har fået hug for at være en gammeldags og billig konstruktion til især sydamerikanske kunder, er Puma udviklet til kræsne og mere købestærke europæiske bilister.

Teknisk er Puma baseret på platformen fra den nye og meget velkørende Fiesta, men både længde og bredde er forøget. Hjulophængene er endda forbedret. Med tanke på Fords flair for fine køreegenskaber kan Puma måske finde sin niche som klassens køremaskine.

Puma står på en forstærket Fiesta-platform og er både bredere og længere.

Akselafstanden er øget med seks centimeter. Sammen med en mere opret siddeposition i den højere Puma, bør det give mere plads i kabinen end i den snævre Fiesta.

Bagagerum med afløb

Plads er der i hvert fald masser af i bagagerummet. 456 liter er rekord for mini-SUV klassen, hævder Ford. Fabrikken praler også med et kæmpe ‘kælderrum’, der gør det muligt at medbringe to golftasker på højkant. Kælderen har også afløb, så du kan spule det rent, når du kommer hjem fra Roskilde-festival med dine mudrede gummistøvler.

Sådan er det hele vejen igennem med Puma: Det højbenede kattedyr byder på adskillige detaljer, som vi ikke er vant til at se i denne klasse, hvor bestsellerne hedder Renault Captur, Peugeot 2008, Seat Arona og VW T-Cross. Vi nævner i flæng udstyr som eldrevet bagklap med ‘sparke-funktion’, 19-tommer hjul, aftageligt og vaskbart sædebetræk, forsæder med massage-funktion og B&O-lydanlæg. En ny form for vejbaneassistent, holder dig ikke kun inden for striberne, men forhindrer også Puma i at køre ud i rabat eller grøft.

Andre finesser er fuld digital instrumentering, et væld af moderne sikkerhedsassistenter, Apple Carplay og Android Auto, bakkamera, adaptiv fartpilot og automatgear. Meget bliver naturligvis ekstraudstyr, men Ford fedter sjældent med basisudgaverne.

Kabinen i Puma er genbrug fra Fiesta, men du sidder højere. Digitale instrumenter bliver ekstraudstyr.
48 volt mild hybrid teknik

En teknisk nyskabelse er mild-hybrid teknik på to af Fords trecylindrede EcoBoost turbobenzinmotorer. De to kraftigste udgaver med 125 eller 155 hk får et nye 48-volts mild hybrid system, der reducerer benzinforbruget med øget brug af start-stop automatikken, cylinderfrakobling og elektrisk tilskud til drejningsmomentet. BISC, som Ford kalder teknikken, kommer formentlig til at koste ekstra, så du kan også få en 125-hestes EcoBoost uden systemet.

Midt i 2020 følger en firecylindret dieselmotor.

Til gengæld springer Ford fuld hybrid-versioner over. I modsætning til konkurrenter som den kommende Peugeot 2008 kommer der heller ikke en rent elektrisk udgave. Det er karakteristisk for Ford: Mærket med den blå oval er stærk på aktuel teknologi, men lader gerne konkurrenterne komme først med det sidste.

Ikke desto mindre sigter Ford ikke kun efter at lade Puma sætte kløerne i mainstream-konkurrenter. Mini-SUV’en har også et godt øje til premium-rivaler som Audi Q2 og Mini Countryman. Her er trumfkortet Fords ry for underholdende køreegenskaber, hvilket er en sjældenhed i klassen. Et andet trumfkort er designet, hvor Ford satser på en organisk stil med bløde, men muskuløse former. En bidsk kølergrill, enorme hjul og opretstående forlygter, der låner stilelementer fra superbilen GT men også den kommende SUV Kuga, skal skille Puma ud fra mængden.

Forrygende forgænger

Hvordan dyret ser ud i virkeligheden, ved vi dog først i begyndelsen af 2020, når Puma lander på alle fire herhjemme. Priser er derfor fortsat ukendte, men mon ikke de kommer til at lande et lille stykke under priserne for VW T-Cross? Vi vover pelsen og gætter på cirka 190.000 kroner…

Bare frem med haveslangen: Bagagerummet i Ford Puma har afløb.

Og hvad var det i øvrigt med det navn? Jo, bilentusiaster husker tilbage på start-90’erne, hvor der stod Puma på bagsmækken af en lille, men særdeles fræk Fiesta-baseret sportscoupé. Praktisk var den ikke, men har man haft fornøjelsen af at køre den lille folke-sportsvogn, smiler man endnu: Til prisen var Puma 90ernes konge af køreglæde. Alene navnet lægger op til, at Ford vil tilbyde bilkøberne noget ud over det sædvanlige med anden generation af Puma…

Ford forhøjer Focus til ny Kuga

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here