Ford klar med fjerde oplag af Focus

Mere plads, lavere vægt og bedre køreegenskaber end nogensinde før. Ford satser stort på fjerde generation af Focus, der også får masser af avanceret elektronik og cylinderfrakobling.

Ford har ofte været kendt for at lade andre mærker komme først med avanceret teknologi og i stedet satse på basale dyder som værdi for pengene og gode køreegenskaber. Især køreegenskaberne har ofte været klasseledende og skabt en solid fanskare blandt bilkøbere med smag for den gode, sportslige køreoplevelse.

Focus har om nogen været udtryk for den filosofi og scoret masser af anerkendelse for det, uanset om den kørte i sit mest fornuftige trim med den for(d)midable, trecylindrede Ecoboost motor med 100 hk eller som den hidsige RS med racer-ambitioner.

Længere motorhjelm, markerede skærmkasser og den faldende linje bagerst på sideruderne giver fjerde oplag af Focus et mere dynamisk udtryk.
Længere motorhjelm, markerede skærmkasser og den faldende linje bagerst på sideruderne giver fjerde oplag af Focus et mere dynamisk udtryk.

Med fjerde generation af Focus ser Ford ud til udvide konceptet med mere premium-fornemmelse og ikke mindst mere moderne high-tech: Ford har netop løftet sløret for både hatchback- og stationcar-udgaven, og denne gang er der ikke sparet på noget som helst.

Fjerde udgave af Focus står på en nyudviklet platform, som Ford kalder C2 og som bringer flere gode nyheder med sig: For det første gør den Focus større. Ikke udvendig men indvendig, ikke mindst på bagsædet, hvor passagererne kan se frem til næsten seks centimeter mere benplads. Dermed adresserer Ford et af de svage punkter i den nuværende model. Bagagerummet vokser også betydeligt, især i den store stationcar-udgave. Alligevel slanker Focus den fjerde sig næsten 100 kg.

Fortsat fokus på køreegenskaber
Det lyder godt for køreegenskaberne. Ford lover da også, at Focus kommer til at køre bedre end nogensinde, blandt andet fordi C2-platformen indeholder et avanceret multilinkophæng til baghjulene. Klart en god nyhed for entusiaster i en tid, hvor bl.a. VW-koncernen er gået tilbage til mere simple, halvstive baghjulsophæng for at spare penge på flere af koncernens Focus-rivaler. Som noget nyt kan topudgaverne af Focus for første gang fås med adaptiv undervogn, så du kan selv kan bestemme, om trykket skal lægges på komfort eller sport.

I kabinen er det også tydeligt, at Ford har gjort sig mere umage end tidligere. Instrumentpanelet består af færre dele og midterkonsollen er polstret der, hvor dine knæ hviler. En fin detalje der vidner om, at Ford ønsker at forbedre Focus på alle de punkter, hvor den mest trænger til det.

Som i den mindre Fiesta 'svæver' infotainment-skærmen øverst på midterkonsollen i Focus.
Som i den mindre Fiesta ‘svæver’ infotainment-skærmen øverst på midterkonsollen i Focus.

Helt efter bogen får Focus en stor, midterplaceret infotainmentskærm på op til otte tommer, der angiveligt får klassens skarpeste skærmbillede. Tredje generation af Fords SYNC3 styresystem skal forbedre betjeningen, der er mulighed for wi-fi, fuldautomatisk parkeringshjælp, masser af sikkerhedsassistenter og den adaptive fartpilot kan opgraderes, så den også holder bilen midt i sporet. Med det såkaldte Pass Connect system kan du løbende overvåge din Focus på din smartphone, se hvor den holder parkeret, hvor meget brændstof der er i tanken eller låse dørene op eller i. Og så vil danskere nok sætte ekstra stor pris på muligheden for at udstyre Focus med et særligt kraftigt lydanlæg fra danske B&O Play.

Mekanikken har også fået en overhaling. Hybridversioner kigger vi foreløbig forgæves efter, men de kendte turbobenzinere med tre eller fire cylindre får nu cylinderfrakobling i de større udgaver. Det gælder 1,0 125 hk, 1,5 150 hk og 1,5 182 hk, der bliver omkring 10 procent mere økonomiske ved at koble en eller to cylindre fra, når bilen bare cruiser.

Otte-trins automatgear
Basis-udgaven med den trecylindrede Ecoboost-motor i 100 hestes trim får dog ikke systemet. En anden måde at spare brændstof på bliver med en 1,5 liters dieselmotor, der fås med enten 95 eller 120 heste. Alle motorer har som udgangspunkt en seks-trins manuel gearkasse, mens de største versioner kan fås med et nyt otte-trins automatgear. Der er ikke tale om en dobbeltkobling, men en klassisk omformer, der ikke desto mindre skal være både sparsommelig og hurtigt-skiftende. Som noget nyt er den klassiske gearvælger til automatgearet erstattet af en drejeknap som vi kender det fra Jaguar.

Den nye platform skal gøre Focus væsentligt mere rummelig - ikke mindst her i stationcarudgaven.
Den nye platform skal gøre Focus væsentligt mere rummelig – ikke mindst her i stationcarudgaven.

Den nye Focus kommer til Danmark sidst på sommeren eller i begyndelsen af efteråret. I første omgang som femdørs hatchback og stationcar i udstyrsudgaverne Trend, ST-Line, Titanium og luksusvarianten Vignale. I løbet af 2019 følger en crossover-inspireret aflægger med plasticskærmkanter, let øget frihøjde og det passende tilnavn Active.

Læs mere: 10 biler vi glæder os til i 2018

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here