Ford tager stikket hjem med Kuga

2
ford kuga
BILTEST: Ford Kuga PHEV er mærkets første ladehybrid og en rummelig og lækker SUV til lavpris. Børnesygdomme med opladningen bekymrer dog.
Hvilken bil?

Tredje generation af Ford Kuga er en stor, flot SUV med 225 hk, masser af udstyr og spændende teknik til samme pris som en Ford Focus. Sådan er tredje generation af Kuga, der er debuteret som opladningshybrid – med stor succes. Over 5.000 danskere har forudbestilt et eksemplar af Fords første opladningshybrid, der kører op til 56 km på en opladning. Den nye Kuga, der også fås med turbobenzin og -diesel, som mildhybrid og senere på året også som hybrid uden opladningsmulighed, er vokset i forhold til forgængeren – både i bredden, i længden samt mellem akslerne. Her koncentrerer vi os om opladningshybriden og tester Ford Kuga 2,5 PHEV i den dyreste Vignale-version til 364.000 kr. Billigste udgave er Trend-udgaven til 280.000 kr., som også er den billigste af alle Kuga’er. Alle plug-in hybrider har automatgear og træk på forhjulene. Ford meldte under testperioden, at bilen ikke måtte lades op på grund af brandfare.

Vidste du at?

Hybrid-biler bygger ofte på en snart 150 år gammel motorteknologi; den såkaldte Atkinson-motor, der blev udviklet i 1882 af en britisk ingeniør af samme navn. Den slog aldrig rigtig an, men nu har den fået nyt liv i kombination med en elmotor. Atkinson-motoren er nemlig oplagt, fordi den er mere energieffektiv på bekostning af kræfter og moment. Med hjælp fra en elmotor, som kan ’skubbe bilen i gang’ ved acceleration, kan Atkinson-motoren så ’tage over’ derefter. Kombinationen af en elmotor, der ikke rigtig bidrager til momentet på toppen og en benzinmotor med beskedent moment, er dog ikke den bedste cocktail for campister og andre med behov for ekstra trækkraft. Selvom Kuga PHEV har en 2.5 liters benzinmotor og 225 hk, er dens moment kun på 200 Nm, hvor en turbodiesel typisk leverer 350-400 Nm, så den må kun trække op til 1200 kilo.

Hvordan er førerpladsen?

Bag rattet i Ford Kuga PHEV er der rigeligt med albuerum og udsyn. Samtidig sidder både høj og lav udmærket i de faste sæder. Vi langbenede synes dog, at sidefladen er for kort og tilbyder for lidt støtte under lårene. Det trætter på længere ture. Men ellers er det meste godt i den opladelige Kuga: Instrumenteringen er stort set som i en Focus, men udstyrsniveauet er højere. Fx får du opvarmet forrude, klimaanlæg, navigation, DAB+ mm. som standard selv i basisudgaven Trend.

Vi sætter pris på, at kontrol af klimaanlægget ikke er rodet ind i betjeningen via touchskærmen men foregår på god gammeldags facon via drejeknapper.

Det samme gør gearet – smart og let et bruge. Allerede fra næste udstyrstrin, Titanium, til blot 8.000 kr. ekstra får du digital instrumentering, og i topmodellen Vignale, som vi tester her, er der head-up display og varme i rat og bagsæde oven i hatten.

Hvordan opleves kabinen?

Som lidt af en balsal. Den nye Ford Kuga er 44 mm bredere og 89 mm længere end forgængeren. Akselafstanden er også øget med 20 mm. Det giver albuerum på forsæderne og både bredde og masser af benplads på bagsædet, hvor der er friskluftdyser og opladningsstik til rådighed. Der er også god plads til familiens oppakning. Bagagerumskapaciteten for Kuga plug-in hybrid er på 554 liter. Hele bagerste sæderække kan skubbes frem og tilbage, alt efter om der er skal gives plads til langbenede passagerer bagi, eller der er brug for 67 liters ekstra bagagerumsplads. Bagsæderyggen kan også justeres til mere eller mindre opret siddeposition. Vi har svært ved at se andre biler på markedet, hvor du får lige så meget plads og komfort til samme pris.

Er sikkerheden i orden?

Ja. Dog med et lille minus. Ford Kuga kørte de maksimale fem stjerner hjem i Euro NCAP sikkerhedstesten. Den rummelige kabine passer godt på fører og passagerer blandt andet gennem 10 pct. øget brug af ultrastærke stålkomponenter, der styrker konstruktionen. Derudover har Kuga også en hel række sikkerhedsassistenter ombord, der kan forhindre ulykker. Blandt andet skiltegenkendelse og vognbaneassistent samt automatisk nødbremse med både fodgænger- og cyklistgenkendelse. Kuga har også en såkaldt ’Intersection’-funktion, som automatisk bremser bilen, hvis føreren er ved at dreje for langt ind på den modkørende vognbane fx ved venstresving. Men vi savner at en adaptiv fartpilot, der bør være standardudstyr i en bil af denne kaliber. Den kan kun tilkøbes i en pakke til 22-25.000 kr. og er slet ikke tilgængelig til basisudgaven Trend. Læs mere på euroncap.com. 

Hvordan kører den?

Ford er kendt for at lave biler med dynamiske og sportslige køreegenskaber. Med Kuga PHEV har man valgt en anden retning.

Den store SUV står på en komfortabel undervogn, der er yderst behagelig ved motorvejs- og landevejskørsel. Det er ved bump og ujævnheder i vejen, at man tydeligt mærker Kugas mange kilo fra batterier og teknik. Affjedringen er en tand for slap til at forcere vejbump og opfange huller i vejen i overbevisende stil. Styretøjet er heller ikke på højde med det, vi normalt får fra Ford. Det er lidt upræcist og ’syntetisk’ og jeg savner mere forbindelse mellem rat og forhjul. Til gengæld er den store bil ekstremt letkørt og gør sig godt som tilbagelænet familie-flyder- Og er nærmest lydløs, når kun elmotoren trækker.

Hvordan er motoren?

Den – eller nærmere de – yder samlet 225 hk uanset, hvilken udgave af Kuga PHEV, du vælger. Det gør den til den mest kraftfulde bil i Kuga-programmet. Plugin-udgaven af Ford Kuga er bygget op omkring en 2,5-liters benzinmotor med 152 hk og en elmotor, der yder op til 130 hk. Gearskiftet er trinløst CVT-gear – en geartype, vi ellers har været efter for piske at motoren op i omdrejninger uden megen effekt, men det har Ford fået styr på. Elmotoren er kraftig nok til, at du kan køre på ren el op til 135 km/t., men skal der accelereres hurtigt, arbejder benzin- og elmotoren side om side, og så har du alle 225 hk til rådighed. Eneste anke herfra til en ellers lækker motorpakke er, at vi godt kunne tænke os en længere rækkevidde på ren el end de nuværende opgivne 56 km. I testugen blev det i øvrigt kun til 46 km på el, da bilen ikke måtte lades op pga. en mulig fejl. Og rækkevidden på 71 km/l efter WLTP-normen, skal du slet ikke sætte næsen op efter. Vi nåede et gennemsnitligt forbrug på ca. 19 km/l. Fornemt for en bil af Kugas størrelse, men det afhænger helt af dit kørsels- og lademønster.

Passer prisen?

Ja, i høj grad. Undertegnede tøver ikke med at kalde Kuga PHEV markedets bedste biltilbud – selv om Ford har justeret priserne op siden introduktionen. En stor, højbenet familiebil med automatgear, masser af udstyr og power og ovenikøbet mulighed for at køre på ren el til priser fra 280.000 kr. er et slagtilbud. Godt hjulpet af det danske afgiftssystem, der giver klækkelig rabat ud fra det teoretiske brændstofforbrug på 71 km/l. Det kommer Kuga ikke i nærheden af i virkelighedens verden, men det flotte forbrug på papiret gør opladningshybriden væsentlig billigere end tilsvarende diesel- og benzinudgaver af Kuga. Men vent ikke for længe med at slå til, hvis du drømmer om en Kuga, for afgiftssystemet kan blive ændret fra 2021.

Er der alternativer?

Ja, et par stykker, og der kommer hele tiden flere til. Mest oplagt er Mitsubishi Outlander PHEV – også til priser fra 280.000 kr. Den byder på præstationer meget lig Kugas og et højt udstyrsniveau og har oven i købet firehjulstræk. Japanerne giver også 5 års garanti mod Fords blot to år. Dog har Outlander’en efterhånden nogle år på bagen. Opel Grandland X PHEV fås til priser fra 330.000 kr. Ligesom søsterbilen Peugeot 3008 PHEV til priser fra 320.000 kr. leverer den en systemydelse på 225 hk som Kuga, men benzinmotoren er blot en 1,6 liters turbomaskine mod Kugas 2,5 liter, og det giver bedre brændstoføkonomi, når der ikke køres på el. Et andet alternativ er Toyota RAV4 PHEV med voldsomme 306 hk i systemydelse og bedre rækkevidde på el end Kuga, men den kan først leveres i 2021. Priserne kender vi ikke, men de starter angiveligt omkring 450.000 kr. Næsten lige så dyr – men dog kun med en samlet effekt på 184 hk – er Honda CR-V opladningshybrid. Den koster fra 430.000 kr.

Konklusion:

For: Plads, komfort, motorpakke, udstyr, forbrug.
Imod: Adaptiv fartpilot ikke standard, kun to års garanti, kort rækkevidde på el.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Ford Kuga PHEV
Ford Kuga er en bil, der imponerer. ST- og Titanium-udgavernes kombinationen af lav pris, righoldigt udstyr, komfortabel køreoplevelse og høj brugsværdi er til fem stjerner. Dog kan vi kun give fire stjerner til testbilen med Vignale-udstyr pga den relativt høje pris på 364.000 kr. og det samme til basisudgaven Trend, der er for skrabet og ikke kan udstyres med adaptiv fartpilot. Den fejl, der aktuelt giver risiko for brand under opladning, har vi valgt at se bort fra i denne bedømmelse.

Fakta: Ford Kuga 2,5 PHEV Vignale

Vejl. pris, inkl. lev.: 364.000 kr. (fås fra 280.000 kr. – Trend)
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Privatleasing: 3.995 kr./måned (Titanium-udstyr. Førstegangsydelse 20.000 kr., 15.000 km/år – Leasingperiode: 36 md – Samlet betaling i perioden: 163.815 kr.)
Årlig ejerafgift: 820 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12/2 år – elmotor/batteri: 5/8 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 71,4 km/l (32 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 19 km/l
Længde/bredde/højde: 462/188/169 cm
Akselafstand: 271 cm
Bagagerum (min/max): 554/621 liter (forskydeligt bagsæde)
Vægt: 1.844 kg
Motor: 4 cyl., 2,5 liter 152 hk benzinmotor/130 hk elmotor
Systemeffekt: 225 hk- batterieffekt: 14,4 kWh – op til 56 km kørsel på el
Opladningstid: Ca. 4 timer i Clever Wallbox (1 fase/16 Ampere / 3,7 kW)
Opladningstid med nødlader (’mormor-stik’): Ca. 10 timer (1,4 kW)
0-100 km/t: 9,2 sekunder
Topfart: 200 km/t  (135 km/t i eldrift)

Særligt standardudstyr (Vignale):

18” fælge, tågelygter, LED-kørelys og LED-baglygter, opvarmede for og bagsæder samt forrude, fartpilot, elruder for og bag, SYNC 8” touchscreen, navigation, DAB+, trådløs mobiloplader,  parkeringssensor for og bag, regnsensor, el-foldbare sidespejle med varme, klimaanlæg, nøglefri døre og start, ambiente belysning, 12,3″ digital instrumentering, bakkamera, tagrælinger i sølv, adaptive fuld LED forlygter, head-up display, lædersæder, håndfri bagklap, B&O lydsystem, mørktonede ruder bagi mm. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr:

Førerassistancepakke: 22.280 kr.
(Aktiv fartpilot, førerovervågning, BLIS (advarsel mod køretøjer i den blinde vinkel), semi-automatisk parkeringssystem, frontkamera og dørkantsbeskyttere).
Clever Wallbox (hjemmelader): fra 7.500 kr.
(Clever abonnement: Ubegrænset opladning både hjemme og ude for 245 kr. om måneden. Kun hjemmeladning: 245 kr. pr. måned.)
Metallak: Fra 3.800-13.960 kr.

[email protected]

2 KOMMENTARER

  1. Hej

    Jeg har en mindre rettelse til en ellers fin gennemgang.

    (Clever abonnement: Ubegrænset opladning både hjemme og ude for 369 kr. om måneden. Kun hjemmeladning: 245 kr. pr. måned.)

    Jeg har kontaktet Clever, og prisen på 245,- er ladning på offentlige Clever standere. IKKE til ladning hjemme.

    Blev ellers lige så glad for den lave pris, da min mulighed for at lade på arbejde i Ørestaden er forsvundet, By og Havn har fravalgt Clever frem for SPIRII.

    Et abonnement til kun fri hjemmeladning ville derfor være perfekt – men ikke muligt. Øv.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation