Forsigtigt facelift af Golf med fokus på teknik

Efter fire år får VW Golf et diskret facelift. De store ændringer består af nye, nøjsomme motorer og moderne elektronik, der skal forbedre komfort og sikkerhed.

Man skal være bilkender med et falkeblik – og lup – i Sherlock Holmes-klassen, hvis man skal spotte forskellen mellem den nuværende VW Golf og den ansigtsløftede udgave, som fabrikken netop har afsløret hjemme i Wolfsburg.

Men jo, syvende generation af VW’s absolutte bestseller har rundet fire år, og så er det tid til det obligatoriske midtvejs-facelift, inden vi ser en ny Golf 8 i 2018.

De kosmetiske ændringer på Golf ‘7 1/2’ er hurtigt overstået: Foran er der ændret en smule på kofangeren, så Golf ser lidt bredere og lavere ud. Radaren til den adaptive fartpilot rykker fra luftindtaget under nummerpladen og op i skjul bag VW-emblemet, og så kan du tilkøbe fuld LED-teknik i forlygterne. Bagude begrænser fornyelsen sig til baglygter med LED-teknik som standard.

Og så får vi ikke flere design-nyheder for den 25-øre: Faceliftet understreger, at Golf som altid handler om nænsom evolution frem for vovet revolution. Og hvorfor ikke: Den konservative tilgang til design er i høj grad forklaringen på, at også den nuværende Golf sidder tungt på titlen som Europas mest solgte bil.

Baglygter med LED-teknik bliver standard på den faceliftede Golf. De firkantede afgangsrør følger med R-Line udstyret.
Baglygter med LED-teknik bliver standard på den faceliftede Golf. De firkantede afgangsrør følger med R-Line udstyret.

Nyhederne – for de findes faktisk – handler om teknik. Især elektronikken i Golf opgraderes efter alle kunstens regler. Mest synligt med mulighed for at tilkøbe fuld digital instrumentering samt Discover Pro navigationsanlæg med en enorm 9,2 tommers skærm i midterkonsollen. Som i BMWs topmodel, 7-serien, er den store skærm ikke blot trykfølsom, men kan også betjenes ‘håndfrit’ med fagter og håndbevægelser. En 6,5 tommers trykfølsom skærm uden navigation bliver standard.

Kø-assistent er en anden nyhed, der gør det muligt at køre semi-automatisk ved køkørsel op til 60 km/t: Så længe du beholder en hånd på rattet, kan den faceliftede Golf selv accelerere, bremse og styre i tæt myldretidstrafik.

Nødbremsesystemet forbedres, så det virker ved højere hastigheder og endelig bliver der mulighed for at lagre indstillinger i bilens nøgler, så alt fra radiostationer til belysning er skræddersyet til bilens forskellige brugere.

Motorerne bliver større
Under motorhjelmen er der spændende nyt i form af en nyudviklet, firecylindret 1,5 liters turbobenzinmotor, der til sommer afløser den 1,4 liters.

Den 1,5 liters TSI har som udgangspunkt 150 hk. Med cylinderfrakobling og det såkaldt ‘Miller-cyklus’ forbrændingsprincip med en særlig mager benzin-luft blanding, reduceres forbruget markant. Især i en særlig spareudgave af samme motor med 130 hk: Her spares der endnu mere på dråberne ved hjælp af en friløbs-funktion, der helt slukker for motoren, når du slipper speederen. Ifølge VW giver det motoren et forbrug på blot 21,7 km/l og dermed nærmer vi os forbrugstal for tilsvarende dieselmotorer.

Med faceliftet følger mulighed for at tilkøbe fuld, digital instrumentering i form af en 12,3 tommer bred skærm.
Med faceliftet følger mulighed for at tilkøbe fuld, digital instrumentering i form af en 12,3 tommer bred skærm.

Dieselfans kan se frem til de kendte maskiner på 1,6 og 2,0 liter, der fortsætter i den faceliftede Golf.

DSG-automatgearet med dobbeltkobling får også en teknisk overhaling. Fremover vil alle DSG-automatgear til Golf have syv trin. VW har haft udfordringer med holdbarheden på nogle af mærkets DSG-gearkasser, og det problem adresserer VW ved at lade koblinger og gearhjul køre i et nydesignet oliebad.

Til gengæld er det allerede farvel til den ellers nye, trecylindrede turbobenziner på 1,0 liter med 115 hk. Basismotoren glider ud af Golf-programmet i forbindelse med faceliftet af Golf, angiveligt på grund af lav efterspørgsel herhjemme.

Den opgraderede Golf kommer til Danmark til marts. Priserne forventes at begynde lige under den kvarte million kroner, mens det vil koste 20.000 kr. at tilkøbe det nye DSG-automatgear.

FAKTA: Golf er Europas mest solgte bil:
Bilsalg i den lille mellemklasse i årets første ni måneder – med ændring i pct. 

En 9,2 tommer stor skærm bliver nyt ekstraudstyr i Golf. Skærmen kan både betjenes med fagter og tryk.
En 9,2 tommer stor skærm bliver nyt ekstraudstyr i Golf. Skærmen kan både betjenes med fagter og tryk.


1. VW Golf 381,948 -7
2. Opel Astra 188,544 +27
3. Skoda Octavia 170,976 +4
4. Ford Focus 167,101 -9
5. Peugeot 308 154,306 +2
6. Audi A3 146,828 -4
7. Mercedes A class 108,118 +19
8. Renault Megane 100,640 +3
9. Toyota Auris 100,072 +6
10. BMW 1 series 97,280 +21

Kilde: JATO Dynamics

Læs også: VW ID er forsmag på elektrisk folkevogn

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here