Fremtidens fælge er fleksible

Store fælge er populære men hæmmer affjedringskomforten og har det skidt med hullede veje. Løsningen kan være fleksible fælge, der delvist består af gummi og derfor bedre absorberer selv store ujævnheder.

18, 19, 20 eller endnu flere tommer: Bilmoden dikterer store fælge med lavprofildæk, der får selv almindelige familiebiler til at ligne noget, der er klar på en ’hot lap’ på Nürburgring.

På racerbaner jævne som billardborde, fungerer de store fælge glimrende. På almindelige kommunal- og statsveje, der i årevis har savnet vedligeholdelse, kan de flotte fælge sjældent levere en kørekomfort, der står mål med udseendet: Dybe kloakdæksler og skarpe kanter bliver til hårde hug i undervognen, der næsten gør fysisk ondt på passagererne inde i bilen. I værste fald slår ujævnhederne så hårdt igennem, at de store fælge tager skade.

Fænomenet er så udbredt, at dækproducenten Michelin og fælg-fabrikken Maxion er gået sammen om at udvikle fleksible fælge. Under navnet ’Acorus’ tilbyder de fælge, der er sat sammen af flere dele og i stand til at give efter, når hjulet rammer en skarp kant eller et dybt hul.

Møder hjulet en skarp kant, giver ikke kun dækket men også fælgkanterne efter.

Fælgkanterne giver efter
Groft sagt består Acorus-fælgen af en indre, normal fælg. Uden på den stive fælg er der monteret fælgkanter af gummi. Samtidig er fælgens fem eger gjort fleksible, så både eger og det yderste af fælgen på begge sider af hjulet giver efter på skarpe ujævnheder.

Ifølge Michelin og Maxion er erfaringerne med fleksible fælge gode: Affjedringskomforten forbedres, angiveligt uden at det går ud over køredynamik og styrepræcision.

Teknikken er især udviklet til lande, hvor vejene er i dårlig forfatning.

Læs også: Dækstøj skal dæmpes med skum

Se video her

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here