Godt og dårligt nyt om BMWs elektriske i4

i4

BMW er klar med danske priser på i4, den fuldelektriske køremaskine. Prisen er ikke afskrækkende, men du kan først få den i 2022.

Så er den danske BMW-importør klar med de første priser på en af årets mest ventede bilnyheder i4, der bedst kan betegnes som BMWs første fuldelektriske pendant til en 3-serie. Med andre ord den ultimative køremaskine med elmotor i stedet for en rækkesekser under hjelmen. Og – formentlig – det første reelle alternativ til Teslas fremragende Model 3.

Med priserne er der – sådan lidt forenklet – både gode og dårlige nyheder om i4… Vi begynder med de gode:

BMW i4 ser fortsat ekstremt spændende ud. En fem-dørs hatchback i 3-serie look, men med praktisk bagklap som en 4-serie Gran Coupé og så den nye kølergrill, der har affødt heftige diskussioner på nettet.

Priserne er ikke afskrækkende. 470.000 kr. rækker til den foreløbige basismodel, der kører med én elmotor, baghjulstræk – aber natürlich – 250 kW (340 hk) og en rækkevidde på pæne 590 km. Batteriet på 84 kWh (brutto) kan lades med hele 210 kW. Ifølge BMW selv betyder det, at det kun tager 10 minutter at lade til 140 kilometers kørsel i en lynlader.

Denne udgave hedder i4 eDrive40 og rammer 100 km/t på 5,7 sek, mens topfarten er reguleret til godt 190 km/t.

i4
BMW i4 – her i den kraftige M50-udgave – ligner en sedan, men har en praktisk stor bagklap.
M-variant med 400 kW

Er det ikke nok, hedder din i40 M50, har to elmotorer, firehjulstræk og en ydelse på 400 kW (544 hk). Det bringer 0-100 km/t sprinten ned på 3,9 sekunder og topfarten op på 225 km/t, mens prisen stiger til 564.000 kr. Men batteriet er det samme, og så reduceres rækkevidden til gengæld til 510 km.

Stadig ikke nok? Så glæd dig til en rendyrket M-version, der får endnu flere kræfter – formentlig op mod 500 kW (680 hk). For de fleste er det dog mere interessant, at der med stor sandsynlig kommer en mindre potent og dermed billigere basisudgave. Med lidt held kan den bringe indstigningsprisen for BMW i4 ned mod den magiske 400.000 kroners grænse.

Kommer først i 2022

Og så til de mindre gode nyheder. Du kan godt nok bestille din i4 nu, men havde du håbet af få den i år, bliver du skuffet: Ifølge den danske importør kan de første kunder først få deres i4 udleveret i begyndelsen af 2022.

Bliver vi i det kritiske sammenlignings-hjørne, er i4 generelt både dyrere og langsommere end Tesla Model 3, som uden tvivl bliver dens direkte konkurrent. Det gælder rækkevidde, hvor Tesla præsterer op til 615 km i en Long Range til 20.000 kr. mindre end i4 eDrive40, mens den kraftigere i4 M50-udgave må se sig slået af Model 3 Performance på både acceleration og topfart. Model 3 har også fordel af en lavere indstigningspris på 400.000 kr.

Interiøret ligner noget fra en 3-serie. Bortset fra den enorme skærm, der buer let ind mod føreren.

Men så igen – i4 er nærmest billig, når man sammenligninger den med benzinbiler med tilsvarende ydelse. For eksempel koster BMWs egen 3-serie med 374 hk, firehjulstræk og automatgear den nette sum af 847.000 kr., hvilket blot understreger, at elbiler p.t. har en markant prisfordel. Også selv om de hedder BMW.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here