Henrik Fisker tvunget ud af sit livsværk

Den danske bildesigner Henrik Fisker har efter ”store uenigheder” med de øvrige chefer med øjeblikkelig virkning forladt sit eget bilmærke, Fisker Automotive. Kinesiske Geely overvejer køb.

Henrik Fisker, verdensberømt dansk bildesigner og stifter af sin egen bilfabrik Fisker Automotive, er blevet tvunget ud af sit livsværk med øjeblikkelig virkning. Det sker efter ”store uenigheder” med de øvrige chefer om firmaets fremtidige forretningsstrategi, skriver nyhedssitet Automotive News.

Hverken Fisker Automotive eller Henrik Fisker selv ønsker at uddybe, hvad uenighederne går ud på, men efter al sandsynlighed drejer de sig om, hvorvidt Fisker Automotive skal lade sig opkøbe. Kinesiske Geely, der i dag ejer Volvo, overvejer angiveligt et køb, men også andre har vist interesse for at skyde penge i den underdrejede bilfabrik.

Henrik Fiskers exit er den foreløbige kulmination på et regulært rædselsår for den lille bilfabrik.

Da den spektakulære ladehybrid Fisker Karma blev lanceret i slutningen af 2011, så det ellers lovende ud. Med Karma gik Henrik Fiskers livslange drøm om at lancere et bilmærke, der kombinerede hans passion for smukke og potente biler med moderne, miljøvenlig teknik endelig i opfyldelse. Karma var – og er – præget af Henrik Fiskers umiskendeligt gode stil og hybridteknikken, hvor en benzinmotor lader batteriet op, når det løber tør for strøm efter de første 80 km, sørger for den rækkevidde, som almindelige elbiler savner.

Fisker Karma er en spektakulær bil - både når det gælder designet og ladehybridteknikken.
Fisker Karma er en spektakulær bil – både når det gælder designet og ladehybridteknikken.

Men netop teknikken har siden voldt Fisker Automotive problemer.

I marts 2012 oplevede det indflydelsesrige amerikanske forbrugermagasin Consumer Report problemer med batteriet i den Karma, som bladet var ved at testkøre. Fisker Automotive måtte efterfølgende skifte batterier på allerede solgte biler, mens Consumer Reports nægtede at anbefale sine læsere at købe en Karma.

Kort efter smækkede den amerikanske stat kassen i for et afgørende lån på mere end 500 millioner dollars, fordi fabrikken ikke kunne leve op til de lovede produktionsmål. På det tidspunkt havde 1.800 Karma’er forladt fabrikken i Finland.

Brand og betalingsstandsning
I sommeren 2012 gik det fra skidt til værre. Først udbrød der brand i en parkeret Karma, hvilket tvang Fisker til en kostbar tilbagekaldelses-aktion. Kort efter gik produktionen i stå fordi batterileverandøren A123 Systems gik i betalingsstandsning. De sidste otte måneder har Fisker Automotive ikke fremstillet én eneste bil. For at gøre ondt værre betød lommesmerterne, at fabrikken manglede penge til gøre den billigere indgangsmodel Fisker Atlantic produktionsklar. Hvor en Karma sælges for 102.000 dollars i USA, skulle Atlantic øge volumen markant med en salgspris på 55.000 dollars.

De gentagne problemer har tvunget Fisker Automotive til at lede efter kapital, f.eks. ved helt eller delvist at lade sig overtage af en anden bilfabrik som kinesiske Geely. Undervejs har der været gang i svingdøren på direktionsgangen, hvilket plejer være et sikkert tegn på uenighed om den overordnede strategi. I dag betød det altså et farvel til Henrik Fisker. I stedet ligner fabrikkens nuværende direktør Tony Posawatz, der kom fra en stilling som ansvarlig for GM’s hybridbil Chevrolet Volt, den nye, stærke mand i Fisker Automotive.

Den billigere Fisker Atlantic skulle øge salget, men er forsinket pga. pengemangel.
Den billigere Fisker Atlantic skulle øge salget, men er forsinket pga. pengemangel.

Dansker i bildesignernes superliga
Henrik Fisker er især kendt som manden, der har tegnet nogle af de smukkeste biler i nyere tid. Den 49-årige dansker har blandt andet været chef for BMW’s amerikanske designstudie Designworks og ført pennen på supersportsvogne som BMW Z8 og Aston Martin V8 Vantage. Svendestykket var Aston Martin DB9, der har gjort Henrik Fisker til en af bildesignernes absolutte superstjerner.

Men Henrik Fisker har også trukket mere kontroversielle overskrifter. Da elbilproducenten Tesla hyrede Henrik Fisker til at tegne det, der i dag er blevet til verdens mest avancerede elbil Tesla S, afbrød de samarbejdet med beskyldninger om, at han lavede et dårligt stykke arbejde, fordi han sideløbende udviklede sin egen Fisker Karma.

At det har haft sine omkostninger at starte sin egen bilfabrik op fra bunden i verdens måske mest konkurrenceprægede industri, er der næppe tvivl om. Henrik Fisker har tidligere sammenlignet det med ”at løbe henover ild mens folk pisker løs på dig”.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here