Her er de bedste tilbud på privatleasing

Privatleasing er ved at gøre comeback. Især er der kommet gang i den lille mellemklasse. Hvilkenbil har i samarbejde med en bilanalytiker samlet de bedste tilbud i hver bilklasse her op til julen 2018.

Andelen af leasede biler har været faldende siden sidste efterår, hvor det fra politisk hold blev besluttet at stramme op på reglerne efter afsløring af omfattende snyd med værdiansættelse af leasingbiler. 

Her faldt leasingandelen betydeligt fra ca. 44 pct. af det totale salg til kun at udgøre lidt under 30 pct., viser tal fra De Danske Bilimportører. I årets første måneder var leasingandelen på blot 27 pct.

Men i oktober steg leasingandelen til 39 pct., og dermed er der kun et lille fald på to pct. holdt op mod sidste år, oplyser bilimportørerne.

“Det ser ud til at leasingmarkedet igen har fundet et naturligt leje efter at de nye regler, hvor genberegningen af den afgiftspligtige værdi hver fjerde måned er indarbejdet i markedet, og udbyderne har fået overblik over de reelle konsekvenser,” siger Jens Velling, redaktør på Hvilkenbil.dk.

Erhvervsleasing står for 27 pct. af oktober måneds samlede salg, mens privatleasing står for knap 12 pct. ud af det samlede oktobersalg. Altså en fordeling mellem leasing til erhverv og privat på hhv. 70 og 30 pct., hvilket er ca. samme niveau, som det var inden sidste års aftale om bilafgifter. 

Forbrugerne er klar
Bilanalytiker og kommunikationschef for Bilbasen.dk Jan Lang peger på, at der lige for tiden er særligt mange gode tilbud på privatleasing.

“Især i mellemklassen bobler det frem med nye tilbud – alene syv-otte stykker bare den seneste uge,” fortæller han til Hvilkenbil.dk.

Både Jan Lang og Jens Velling peger på, at efterspørgslen har været der hele tiden. Danskernes interesse for leasing er stigende – de har bare ventet på de gode tilbud og flere af dem.

“Der er en tendens til, at flere bilister gerne vil være frie, uafhængige og ubekymrede. De vil gerne kende deres biludgifter, ligesom de ikke har lyst til at bekymre sig om reparationer og gensalgsværdier. Det er lidt lige som at bo til leje – det er måske dyrere end at eje, men det er helt uforpligtende, og man føler sig mere fri, og kan i princippet skifte model, når man har lyst,” siger Jens Velling fra Hvilkenbil.dk.

Overproduktion giver gode tilbud
En medvirkende årsag til at de gode tilbud på privatleasingtilbud nu igen pibler frem, er blandt andet omlægningen pr. 1. oktober fra den tidligere norm for måling af bilernes brændstofforbrug, NEDC, til den nye, mere realistiske WLTP, forklarer Jan Lang. 

Omlægningen betyder, at alle biler har skullet testes og godkendes efter den nye norm, før de igen kunne sælges, og herhjemme har alle afgifterne skullet genberegnes i henhold til brændstofforbruget ifølge den nye norm.

“Det har givet en opbremsning i salget, men de store bilfabrikker stopper altså ikke produktionslinjerne af den grund. Så nu har vi et overudbud af nye biler fra fabrikkerne, som skal afsættes, og det betyder, at blandt andet de danske importører har kunnet gøre ekstra gode indkøb og omsætte dem til skarpe tilbud til forbrugerne,” lyder det fra Jan Lang.

Han har for Hvilkenbil.dk scannet markedet for de bedste leasingtilbud til private lige nu ud fra en sammenligning med, hvad det koster at købe en tilsvarende bil. Du kan se de bedste tilbud på privatleasing af din bil lige nu herunder.

Der er dog ikke medtaget et tilbud i mikroklassen, hvor der for det første ikke er mange leasingtilbud, og det generelt bedre kan betale sig at købe frem for at lease.

I premium-/luksusklassen er det også svært at finde et rigtigt godt tilbud. De fleste tilbud i denne klasse er flexleasingtilbud eller firmabilsaftaler.

FAKTA: De bedste privatleasingtilbud lige nu:

Alle beregninger tager udgangspunkt i en 36 måneders aftale med 15.000 km til rådighed om året.

Miniklassen: Renault Clio 0,9 TCe 90 hk. 4.995 kr. i udbetaling og 1.995 kr. om måneden i leasingydelse. Km-pris: 1,70 kr. 
Citroën C3 1,2 Puretech 82 hk fås til samme pris. 

Lille mellemklasse: Kia Ceed 1,0 T-GDI. 9.995 kr. i udbetaling og 2.895 kr. om måneden i leasingydelse. Km-pris: 2,54 kr. Stationcarudgaven koster det samme, så det vil være vores valg. 

Stor mellemklasse/firmabil: VW Passat 1,5 TSI 150 hk Trendline. 20.000 kr i udbetaling og 3.549 kr om måneden i leasingydelse. Km-pris: 3,28 kr. Stationcar-udgaven Variant koster 100 kr. ekstra om måneden. 

Crossover-klassen: Opel Crossland X Enjoy 81 hk. 9.995 kr i udbetaling og 2.195 kr om måneden i leasingydelse. Km-pris: 1,98 kr. 

MPV-klassen: Fiat 500L Wagon 0,9 Twin Air Turbo 105 hk Family 7 pers. 4.995 kr i udbetaling og 2.795 kr. om måneden i leasingydelse. Km-pris: 2,35 kr. 

FAKTA: Sådan har vi gjort
I gennemgangen af markedet har analytiker Jan Lang fra Bilbasen.dk  set efter de bedste leasingtilbud til private ved at sammenholde et køb af bilen med ekstraordinær ydelse + månedlig ydelse + evt. gebyrer ved privatleasing.
Ved køb er der indregnet udgifter til finansiering, afskrivning, service og afhændelse af bilen efter periode med indfrielse af billånet og modregning af restværdien i den totale ejeromkostning (TCO).  
Deadline på de gode leasingtilbud var den 15 nov. 2018. 

Kilde: Bilbasen.dk for Hvilkenbil.dk

[email protected]

5 Kommentarer

  1. Jeg synes også, der er et rigtig godt tilbud hos Citroen, f.eks. den ny Cactus 110 Iconic til 94.315 kr. for 36 mdr og 45000 km. Det giver en km.-pris på 2,09.

    venlig hilsen
    Flemming Pedersen

  2. Nu hvor Brian Skaarup også kommer med et alternativ, er der sikkert flere andre med gode bud på en leasing-bil. Men hvordan beregner man km-prisen? Er det gammeldags købmandsregning: De lovede km divideret med udbetaling + månedlig ydelse [km / (udbet.+ydelse)]?

    • Hej Lars m.fl.,
      Der kommer selvfølgelig hele tiden nye, attraktive tilbud til – også fra Toyota – det er jo også artiklens pointe. 😉 Så man må forsøge, at holde sig godt orienteret som forbruger… selv om det kan være svært.

      I gennemgangen af markedet har Bilbasen ganske rigtigt set efter de bedste leasingtilbud til private, ved at sammenholde et køb af bilen med ekstraordinær ydelse + månedlig ydelse + evt. gebyrer ved privatleasing.
      Ved køb er der indregnet udgifter til finansiering, afskrivning, service og afhændelse af bilen efter periode med indfrielse af billånet og modregning af restværdien i den totale ejeromkostning (TCO).
      Håber det er tilfredsstillende svar. Vh Henrik – Hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here