Her er de mest og mindst pålidelige el- og hybridbiler

4
pålidelighed

Toyota Yaris Hybrid og Tesla Model 3 er vinderne, når britisk tidsskrift spørger 18.000 læsere om deres erfaringer med el- og hybridbiler.

Toyota er kendt for at være pålidelige, og det britiske tidsskrift Whatcar bekræfter, at det ikke er tom snak og reklamegas.

18.000 af Whatcars brugere har indrapporteret erfaringer med deres el- og hybridbiler, og Toyota ikke bare topper listen med Yaris Hybrid – Toyota tager yderligere to placeringer på top 10-listen. Faktisk fem ud af de ti, hvis vi regner Toyotas fine mærke, Lexus, med.

Tesla, Hyundai, Honda, BMW og Mitsubishi tegner sig for de sidste fem på top 10-listen. Brugerne er blevet spurgt, hvor mange fejl deres biler har haft de seneste 12 måneder, og hvor lang tid de opståede fejl måtte på værksted for at få udbedret fejlene.

Under fem procent af Yaris Hybrid-ejerne har oplevet fejl på deres biler det seneste år. Fejlene var ikke mere alvorlige, end at ejerne selv kunne køre bilerne på værksted, og alle fejlene blev repareret samme dag uden beregning.

pålidelighed
Tesla Model 3 er den mest pålidelige elbil. Storebror Model S klarer sig til gengæld dårligt.

Tesla i top og bund

Tesla Model 3 skriver sig ind som den mest pålidelige elbil, og også i Tesla 3’s tilfælde kunne ejerne, når der en sjælden gang opstod en fejl, selv trille forbi værkstedet, hvor fejlene blev rettet samme dag, uden det kostede noget.

Til gengæld er en anden Tesla – den store Model S – slet ikke i samme liga som lillebror. Den har fået prædikatet den mindst pålidelige, da hele 60 procent af ejerne i Whatcars database har oplevet fejl på deres Model S. Alle kunne dog selv køre til værkstedet, men for over halvdelen af ejerne betød fejlene, at de måtte undvære deres bil i mere end en uge, mens fejlene blev udbedret.

Billig kineser med fejl

Den kinesiske elbil MG ZS EV, som 184 danskere har købt en af frem til udgangen af oktober, er så fejlbehæftet, at den i den britiske undersøgelse får den tvivlsomme ære af at være den næstmindst pålidelige el- og hybridbil. Ingen af de fejlbehæftede MG ZS EV kunne selv køre på værksted, og alle var på værksted i mere end en uge.

Toyota Prius optræder som den tredje-mindst pålidelige, men som Whatcar skriver, så lyver tallene – dens ry for at være en pålidelig bil er højt. Kun 14 procent af ejerne har indrapporteret fejl, og når der er fejl, er halvdelen blevet repareret gratis, og resten har kostet mindre end 50 pund (ca. 420 kr.) at reparere.

De mest pålidelige el- og hybridbiler

Model og de 18.000 brugeres bedømmelse i Whatcars database:

Toyota Yaris Hybrid (årgang 2011-2020) – 99,5 pct.
Tesla Model 3 (2019-2020) – 99,4 pct.
Lexus NX (årg. 2014-2020) – 99,3 pct.
Toyota RAV4 (2019-2020) – 99,2 pct.
Lexus RX (2016-2020) – 99,1 pct.
Toyota Corolla Hybrid (2018-2020) – 98,4 pct.
Honda CR-V Hybrid (2018-2020) – 97,9 pct.
BMW i3 (2013-2020) – 97,9 pct.
Mitsubishi Outlander PHEV (2014-2020) – 97,8 pct.

De mindst pålidelige el- og hybridbiler

Tesla Model S (årgang 2014-2020) – 85,7 pct.
MG ZS EV (2019-2020) – 89,4 pct.
Toyota Prius (2016-2020) – 94,6 pct. 

mortenk@hvilkenbil.dk

4 KOMMENTARER

    • Hej Martin – ups. Det vil webmasteren sørge for at rette hurtigst muligt. Beklager. Og tusind tak fordi du gjorde os opmærksom på fejlen / bedste hilsener Morten

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation