Her er priserne på Kia e-Niro

Med stor batteripakke, masser af udstyr og en rækkevidde på 455 kilometer for 335.000 kroner ligner Kia e-Niro et gennembrud for elbiler. Importøren oplever rekordstor interesse.

Så er der priser på en af årets mest hypede bilnyheder, den fuldt elektriske udgave af crossoveren Kia Niro. Som elbil med navnet e-Niro kommer til den til Danmarks til marts i to udgaver.

Priserne begynder ved 280.000 kroner for e-Niro med et batteri på 39 kWh og en rækkevidde efter den realistiske WLTP-målemetode på 289 kilometer.

Men det er udgaven med det store batteri på 64 kWh, der for alvor er spændende. Rækkevidden øges til hele 455 kilometer, mens udstyret stort set er komplet med bl.a. adaptiv fartpilot, navigation, Apple Carplay, varme i rattet og ikke mindst en varmepumpe, der forbedrer rækkevidden i koldt vejr. Prisen er 335.000 kroner, og selv om det er mere end de fleste danskere sædvanligvis har på bilbudgettet, er det en stærk pris for en moderne elbil med så lang rækkevidde. Til sammenligning koster en Tesla Model 3 med lidt længere rækkevidde 465.000 kroner, mens en direkte konkurrent som Nissan Leaf nøjes med en rækkevidde på 385 kilometer, selv om den er 22.000 kroner dyrere end e-Niro.

Kia e-Niros ‘søsterbil’ – Hyundai Kona Electric – har samme teknik og koster fra 310.000 kroner med det store batteri. Kona Electric er dog lidt mindre end e-Niro og har også lidt mindre udstyr.

Opgraderingen fra lille til stort batteri øger også motorkraften fra 136 til 207 hk. Der er fire køreprogrammer, så du kan justere kørestilen fra miljøvenlig til sportslig. Knapper bag rattet gør det muligt at justere motorbremsen ved speederslip, og dermed hvor meget strøm, der regenereres i batteriet.

Gearvælgeren fra Niro Hybrid er skiftet ud med en drejeknap i e-Niro. Der er fire forskellige køreprogrammer og du kan selv justere, hvor meget motorbremse, du ønsker.

Med det store batteri har e-Niro n avanceret varmepumpe, der udnytter varmeenergien fra airconditionanlægget og de elektriske systemer: I stedet for udelukkende at trække på batteriet til opvarmning af kabinen genbruger varmepumpen varmeenergien til at øge effektiviteten af bilens varme-, ventilations- og airconditionanlæg. Det øger rækkevidden i koldt vejr, der ellers reducerer batteriets ydeevne.

Et andet argument for e-Niro bliver pladsen, der overbeviser på både bagsæde og i det 451 liter store bagagerum. Batterierne er placeret under gulvet, og det giver både et lavt tyngdepunkt og sørger for plads til hele familien.

900 er skrevet op
Kigger man alene på tallene, er det altså et stærkt kort som Kia spiller ud med i klassen for elbiler. Den danske Kia-importør melder da også om massiv interesse for e-Niro:

”Vi har aldrig oplevet så stor interesse ved lanceringen af en ny bilmodel som med e-Niro,” siger Lene Mejdal Iversen, pressechef hos Kia Import Danmark, til Jyllands-Posten.

Importøren håber at kunne sælge 800 e-Niro i år, men det kommer til at afhænge af, hvor mange biler importøren kan få leveret fra fabrikken: 900 danskere har allerede skrevet sig op som interesserede.

Alle Kia e-Niro leveres med en hjemmelader fra Clever. Med den tager en fuld opladning af udgaven med det store batteri ni timer, mens den mindre version når fuld kapacitet på 6,5 timer. Ladetiden kan dog reduceres betydeligt med en 100 kWh-lader. Her kan det store batteri lades til 80 procent på 54 minutter.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here