Høje biler med bløde værdier

0

SUV’erne Citroën C5 Aircross og Range Rover Evoque scorer begge topkarakter i crashtest. Der er ros til de automatiske nødbremser, der også bremser for bløde trafikanter.

I februar scorede tre store SUV’er de maksimale fem stjerner i Euro NCAP sikkerhedstesten og rosende ord med på vejen.

To nye crossovers/SUV’er fortsætter den gode stime af sikre højbenede biler til forbrugerne – med ’blik’ for de bløde trafikanter.

Den nye Range Rover Evoque, som der lige er kommet danske priser på, klarer sig bedst. Med standardudstyr hiver den topkarakteren fem stjerner hjem i overlegen stil.

Selv om anden generation af den britiske luksus-SUV et godt stykke hen ad vejen ligner forgængeren fra 2011 er teknikken under karosseriet helt ny og Evoque leveres med alle de nye sikkerhedssystemer som standard.

Bilen får ros for at tage særligt hensyn til de bløde trafikanter med en nødbremse, der både kan ’se’ fodgængere og cyklister, samt en motorhjelm der yder aktiv afbødning ved en konfrontation. En vigtig feature ved den højbenede biltype, der typisk har en bastant front.

Der er masser af ros til sikkerheden i den nye Range Rover Evoque – bl.a. for motorhjelmen, der tager blidt imod bløde trafikanter.

Samtidig er den basale beskyttelse af passagererne ved kollision helt i top, og det udløser samlet fem stjerner.

Ros til dansk Citroën-importør
Næsten lige så godt klarer Citroën C5 Aircross sig, der bygger på samme platform på Peugeot 3008 og Opel Grandland X.

Citroën C5 Aircross er testet med og uden en sikkerhedspakke, der indeholder en nødbremse, som selv genkender cyklister. Uden pakken ombord drysser en af de fem Euro NCAP-stjerner ned fra himlen. Herhjemme vil bilkøberne dog kun få mulighed for at købe Citroën C5 Aircross i udgaven til fem stjerner.

FDM roser den danske importør for at prioritere sikkerheden.

”De automatiske nødbremsesystemer bliver stadig bedre, og har for længst vist sig som et af de vigtigste nye sikkerhedssystemer. Derfor er det kun positivt, at den danske Citroën-importør har valgt, at alle udgaver i Danmark har sikkerhedspakken som standard. På den måde har bilkøbere ikke mulighed for at vælge dele af de vigtige systemer fra. Det skal importøren have ros for,” siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Både C5 Aircross og Evoque blev testet som dieselmodeller, som man regner med vil være de mest solgte, på trods af dieselmotorernes faldende popularitet i Europa i hælene på dieselskandalen. Resultaterne i sikkerhedstesten gælder dog også for andre motorvarianter, understreger Euro NCAP.

Læs mere om sikkerhedstesten på euroncap.com

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation