Honda Civic – nu som firedørs flyder

1

BILTEST: Fire døre i stedet for fem pumper prisen op, mens ni-trins automatgear suger saft og kraft ud af dieselmotoren i ellers velkørende sedan-udgave af Honda Civic.

Hvilken bil ?
Honda Civic er lidt overset i den populære Golf-klasse. Her vinder automatgear frem, og nu prøver Honda, der ellers har sværget til trinløst CVT-teknik, med et nyt 9-trins automatgear. Foreløbig kun til dieseludgaverne. Vi tester her den nye 9-trins gearkasse i kombination med Hondas egen 1,6 liters turbodieselmotor med 120 hk i en sedan-udgave af Civic. Med Executive Navi-udstyr koster den 332.000 kroner.
Som sedan sigter Civic mod det asiatiske og amerikanske marked, men i Europa kan den også appellere til Honda-kunder, der savner den pensionerede Accord. Merprisen for automatgearet er 21.000 kroner, mens den lange sedan-udgave lægger 30.000 kroner til prisen sammenlignet med Civic hatchback.

Vidste du at?
Udviklingen af nye automatgear har fået fart på. For blot få år siden var VW-koncernens automatgear med seks trin og dobbeltkobling det vildeste, men nu har vi fået automatgear med både 8, 9 og 10 trin. Forklaringen er, at de mange trin – i hvert fald i teorien – kan nedsætte bilernes brændstofforbrug og hjælpe med til at overholde de stadig skrappere krav til motorernes forurening. Og Honda stopper ikke ved testbilens ni trin, men arbejder angiveligt på et nyt automatgear, der både får 11 trin og tredobbelt kobling. Dermed er gearkassen altid klar til næste skifte – uanset om det er op eller. Hvornår den nye gearkasse er klar, melder historien endnu intet om.

Hvordan er førerpladsen?

Vellykket. Du sidder lavt i Civic, og ifører dig nærmest bilen. Det er en god fornemmelse. Materialerne og finishen er også indbydende. Stor som lille kan finde det rigtige forhold mellem rat, sæde, pedaler, ligesom instrumenterne er klare og tydelige.

Med automatgear er gearvælgeren erstattet af knapper. Efter en kort tilvænning fungerer det godt. Den store boks mellem forsæderne er noget af det mest gennemarbejdede, vi har set. Her er foruden de almindelige kopholdere plads til en stor sodavandsflaske – ‘supersize me’ bare, konsollen sluger det hele. Betjeningen af touchskærmen midt på instrumentbordet er dog ikke den mest logiske, og vi skulle bruge lidt længere tid på at blive dus med de forskellige kontakter på rattet og menuerne på skærmen end ellers.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig og indbydende med en enkelt mislyd. Civic er med 270 cm mellem akslerne den næst-længste i Golf-klassen, kun overgået af det tjekkiske ‘raumwunder’ Skoda Octavia. Det gælder både den femdørs hatchback og sedan-versionen, som vi tester her, der står på samme platform. Der er masser af benplads i Civic
s lave kabine, bredden er også god, og testbilen strækker sig da også op mod den nu udgåede Accord. Du kan fint have to voksne passagerer og et større barn på bagsædet. Alt i alt en behagelig kabine med en god finish og kvalitetsfornemmelse. Desværre er støjniveauet i kabinen overraskende højt. Isoleringen mod dækstøj og faktisk også mod motorrummet skuffer og matcher ikke sedanens behagelige ‘flyderstil’.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Honda Civic flotter sig med et højt niveau af aktivt sikkerhedsudstyr. Automatisk nødbremse er standard på alle udgaver, hvilket nu om dage også bør være et krav, men det samme er aktiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler. En feature der koster ekstra i flere konkurrenter. Kombineret med testbilens automatgear kan Civic stort set selv køre i kø. Derudover har Civic en avanceret vognbaneassistent samt aflæsning af hastighedsskilte som standard i alle versioner. Den basale konstruktion i Civic er også stærk. Eneste svaghed ved testen i juli 2017 var en gardinairbag bagi, som ikke gav tilstrækkelig beskyttelse ved en sidelæns kollision til testdummien, der simulerer et 10-årigt barn. Det kostede en af de maksimale fem stjerner. Det ville Honda ikke have siddende på sig. I slutningen af året blev Civic testet igen med en forbedret gardinairbag og fik alle fem stjerner i hus. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
På den ene side er Civic en klassisk Honda med skarpe, sportslige køreegenskaber, på den anden side tilfører automatgearet et touch af ‘flyder’, som står i kontrast til Civics karakter. Civic sedan kører i øvrigt som den femdørs og det vil sige med en flad og præcis styring, samtidig med at den fjedrer ganske komfortabelt over ujævnheder. Hvis du vil have lige så knivskarpe køreegenskaber og lige så hurtig reaktion på rattet, er det kun Mazda 3, Alfa Romeo Giulietta, Seat Leon og Ford Focus, der kan holde trit med Civic.

Hvordan er motoren?
Mindre livlig og mere tørstig end med manuelt gear. Desværre. Vi har tidligere testet Hondas 1,6 turbodiesel i nyeste trim, og det var en god oplevelse: Kultiveret og støjsvag med lyst til at tage omdrejninger à la en benzinmotor. Men det var med 6-trins manuelt gear af typen, som Honda er kendt for.

I testbilen suger den 9-trins automatgearkasse noget af saften ud af motorens 120 dieselheste, og det er sådan set ligegyldigt, om du vælger ‘ECO’ eller ‘Sport’ i gearkassens indstillinger. Der er en vis træghed i transmissionen, som tager toppen af køreglæden.

Desværre stiger forbruget samtidig. Vi nåede 14,5 km/l i testugen – et pænt stykke fra de opgivne 19,3 km/l.

Passer prisen?
Nej, ikke for testbilen. Mens priserne for den fem-dørs Civic er attraktive, virker det ulogisk at betale 30.000 kroner mere for den væsentligt mindre praktiske sedan. Det samme gælder de 21.000 kroner for automatgearet, der gør Civic mindre sjov og mere tørstig. Faktisk koster det forslugne automatgear dig yderligere 2.000 kr. om året i højere grøn ejerafgift. Konklusionen er let: Testbilen ikke den rigtige Honda for os. I stedet for den ‘amerikaniserede’ Civic her, ville vi vælge en femdørs hatchback med manuelt gear og få større anvendelighed, mere køreglæde, og lavere forbrug til lavere pris.

Er der alternativer?
Kun ganske få – mellemstore sedaner er en sjældenhed i Europa. Et eksempel er Audi A3 Limo 1,6 TDI med 116 hk. Den koster fra 347.000 kr. med 7-trins automatgear – og noget mere skrabet udstyr end vores Civic testbil, der blandt andet har læderkabine og el-soltag. Mazda 3 sedan er den direkte, japanske rival. Med 6-trins automatgear fås den fra 273.000 kroner men ikke med dieselmotor. Hyundai i30 Fastback er også en mulighed, men heller ikke her med dieselmotor. Med 140 heste benzinmotor og 7-trins automatgear og Premium-udstyr, der ikke helt matcher Hondas Executive-udstyr løber prisen op i 313.000 kroner.

Konklusion:
For:
Plads, komfort, 3 års/100.000 km garanti
Imod: Pris, forbrug, hjulstøj, bagagerum
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Honda Civic sedan
Mens vi er begejstrede for hatchback-udgaven af Honda Civic, har vi et par forbehold for sedan-udgaven her med automatgear. 30.000 kroner ekstra for mindre praktisk anvendelighed virker pebret, og kombinationen dieselmotor og ni-trins automatgear gør ellers fornøjelige Civic mindre sjov og mere tørstig. Vi foretrækker Civic som hatchback med manuelt gear.


Læs også testen af Civic hatchback med manuelt gear:

Velfriseret diesel til frække Civic

Og bloggen: Civic ligner et comeback for Honda

FAKTA: Honda Civic 4 dørs 1,6 diesel Executive Navi, aut.

Vejl. pris, inkl. lev.: 332.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.200kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 6
Forbrug (WLTP-norm): 19,3 km/l (135 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 14,5 km/l
Længde/bredde/højde: 465/180/142 cm
Akselafstand: 270 cm
Bagagerum: 519 liter
Køreklar vægt: 1.337 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 120 hk/300 Nm
0-100 km/t: 10,8 sek.
Topfart: 200 km/t

Særligt standardudstyr (Executive Navi):
Adaptiv fartpilot,
fjernlysautomatik, skilteassistent, blindvinkelassistent med bakzoneassistent, vognbaneassistent, automatisk nødbremse, elruder for/bag med fjernbetjening, fjernbetjente el-klapbare, eljusterbare og opvarmelige sidespejle, ratbetjening af lydanlæg, elopvarmelige for-og bagsæder, bluetooth, Hill Start Assist, to-zone klimaanlæg, 17’’ alufælge, LED-forlygter/kørelys, LED-tågeforlygter, autolys, læderrat, læderindtræk, bakkamera, bakspejl med aut. nedblænding, parkeringssensor for/bag, Honda CONNECT med navigation, DAB radio, Apple CarPlay, nøglefri adgang og start, el-betjent soltag mm.

Ekstraudstyr:
Metallak: 6.000 kr. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

1 KOMMENTAR

  1. Bilens største problem er i mine øjne, at man kan få den nye Mercedes A 180d Sedan til 17.000 kr. mere, godt nok med mindre standardudstyr. Så ved jeg da godt, hvad jeg selv ville vælge af de to alternativer. Det kan godt være, at Civic er proppet med udstyr, men prisen er stadig helt skæv i mine øjne.

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation