Ikonisk Mustang bliver høj og elektrisk

elektrisk mustang
Ford bruger Mustang-navnet til at lancere mærkets første rendyrkede elbil: En crossover med rækkevidde op til 600 km. Danske priser fra 452.000 kr.

Ford smider flere trumfkort på bordet med afsløringen af mærkets første fra-grunden-op udviklede elbil: Masser af muskler, op til 600 kilometers rækkevidde, enorme infoskærme og trådløs opdatering pakket ind i et både moderigtigt og elegant crossover-design. Og for at være helt sikker på at fange forbrugernes interesse, hedder den slet ikke Ford. I stedet låner Ford af arvesølvet og lancerer den nye elbil under det ikoniske Mustang-navn med tilføjelsen Mach-E.

elektrisk mustang
Der er ingen Ford-emblemer på Mustang Mach-E. Baglygterne er en venlig hilsen til originalen.

Det lyder som en ret sikker opskrift på succes. Især når Ford allerede nu kan oplyse umiddelbart stærke priser på nyheden. Herhjemme begynder Mustang Mach-E fra 452.000 kr. for basisudgaven med en batteripakke på 75 kWh, 258 hk, baghjulstræk og en rækkevidde på 450 km. Prisen er vel at mærke inklusive den højere 65 procents registreringsafgift, der træder i kraft for elbiler fra 2020.

Topudgaven GT får et batteri på 98 kWh, hele 465 hk, firehjulstræk og en rækkevidde på 600 km. Her bliver den danske pris angiveligt 620.000 kr. En mellemmodel med 285 hk og samme, lange rækkevidde og baghjulstræk skal koste 538.000 kr. 

Først i Danmark 2021

Spørgsmålet er så, om priserne holder? Mustang Mach-E kommer til Europa til sommer, men først til Danmark i begyndelsen af 2021. Med øget politisk fokus på elbiler, kan det ikke udelukkes, at registreringsafgiften justeres, inden Mach-E når frem til de danske forhandlere.

Umiddelbart ser priserne dog konkurrencedygtige ud.

elektrisk mustang
Som i Tesla Model 3 er er der en meget stor, central infoskærm. Ford udvider dog konceptet med digitale instrumenter i Mach-E.

Mustang Mach-E er 471 cm lang, 188 cm bred og 160 cm høj. Akselafstanden er velvoksne 298 centimeter, hvilket bør sikre gode pladsforhold i kabinen. Bagagerummet har plads til 402 liter og suppleres af et ekstra rum på 100 liter under motorhjelmen – et såkaldt ‘frunk’.

Dermed skal Mach-E konkurrere med en anden elektrisk crossover som Mercedes EQC. Den har 408 hk, en rækkevidde omkring 400 kilometer og koster 680.000 kr. efter de nuværende, mere lempelige afgiftsregler for elbiler. En anden oplagt konkurrent er Tesla Model 3, der koster fra 370.000 kr. med en rækkevidde på godt 400 km.

Vindglat og fuldt opkoblet

Mustang Mach-E er den første model, som Ford fra starten har udviklet som elbil. Og alle sejl er sat til for at placere Ford i smørhullet i et marked for elbiler, der nærmest bogstaveligt talt sprænger alle sikringer i 2020.

Designet er væsentligt mere sofistikeret, end vi normalt plejer at se fra Ford. For eksempel ser karrosseriet ekstremt vindglat ud og er uden udvendige dørhåndtag. Kigger man godt efter, kan man dog se en lille ‘krog’ mellem dør og siderude på de forreste sidedøre.

Ford gør sig store anstrengelser for at gøre betjeningen intuitiv. Bemærk drejeknappen til lydstyrke.

Indvendig disker Mach-E op med en enorm infotainment-skærm i midterkonsollen. Den er på 15 tommer som i Tesla Model 3, men her står den lodret. Mens Tesla nøjes med én skærm, har Mach-E på mere traditionel vis endnu en skærm bag rattet, der viser hastighed og andre vigtige informationer. Mach-E kommer med nyeste udgave af SYNC-systemet, der både kan betjenes med tryk, fagter og stemme. Systemet er opkoblet, så bilen kan opdateres løbende, som vi kender det fra Tesla. Apple Carplay og Android Auto er også med i pakken, lige som danske B&O leverer lyd til topmodellerne.

Som hos Tesla vil man også kunne benytte sin smartphone som nøgle til Mustang Mach-E.

Hurtig opladning

Ifølge Ford lader ejere deres elbiler op derhjemme 80 procent af tiden. Fra en almindelig stikkontakt kan man dog kun lade, hvad der svarer til 35 kilometers rækkevidde pr. time. Med en kraftigere wallbox-lader halveres ladetiden til 62 km pr. time.

Skal det gå rigtigt stærk er Ford en del af IONITY – et netværk af hurtigladere, som flere bilproducenter står bag. IONITY er beregnet til hurtigladning under længere rejser. Med den store batteripakke tager det blot ti minutter at lade til 93 kilometers kørsel. Ifølge Ford kan Mach-E med standardbatteri lade fra 10 til 80 procents batterikapacitet på knapt 40 minutter i en lynlader.

Der er plads til 100 liters bagage i denne ‘frunk’. Og afløb til vandet fra fx våde gummistøvler…

IONITY er dog først ved at udbygge sit netværk af lynladere i Europa. Efter planen skal der være 400 af slagsen fordelt over hele Europa ved udgangen af 2020.

Stor satsning for Ford

At Mach-E er en vigtig model for Ford, lægger firmaet ikke skjul på.

“Ford Motor Company er stolt over at kunne præsentere Mustang Mach-E, der slår ned i markedet som et lyn fra en klar himmel, ligesom Ford T gjorde det i sin tid,” sagde bestyrelsesformand Bill Ford i forbindelse med lanceringen.

Mach E er da også startskuddet til en afgørende satsning for Ford, der længe har kæmpet med lave aktiekurser og utilfredsstillende indtjening. Over de næste tre år investerer Ford 75 milliarder kroner i udvikling af el- og hybridbiler. Investeringen skal resultere i hele 40 nye modeller, hvoraf 16 bliver batteridrevne elbiler. Blandt dem en elektrisk udgave af bilen, der mere end nogen anden holder Ford oven vande: Pick-up’en F-150, der i årevis har været USAs mest solgte.

Miljøbevidste Ford benytter ‘veganer-læder’ i Mach E. Engang hed det kunstlæder…

Brancheanalytikere holder vejret – og øje med netop Mustang Mach-E. Som en bil, der med Fords egne ord på én gang “er en SUV, en elbil og en Mustang”, er den en stor satsning:

“Hvis det er en fremragende bil, der bliver taget godt imod, vinder Ford stort,” siger Michael Harley fra det anerkendte bil-analytikerfirma, Kelly Blue Book, til branchebladet Automotive News.

“Hvis den flopper, står Ford derimod med en ny Edsel på hånden,” siger han med henvisning til en af de mest tabsgivende bilmodeller i Fords historie.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here