Ingen private købere til nye familiebiler

Kun 2 promille nye Ford Mondeo og 6 procent nye VW Passat er købt af private – leasing er det eneste, der flytter de større biler.

Vi hører det igen og igen: Nu køber danskerne igen større biler. Men det er en sandhed med kraftige modifikationer.

”Stort set alle nye biler i firmabilsklassen er købt af virksomheder, altså leasingselskaber, der så leaser bilerne ud til virksomheder, der lader deres ansatte have brugsretten til bilen,” siger analytiker på Bilbasen.dk Jan Lang til Hvilkenbil.dk.

For MPV-klassen er det også overvejende virksomhedskøb, der dominerer, men her køber lidt flere private også bilerne, oplyser han.

”For luksusklassen – lig med Mercedes, Audi og BMW er billedet det samme som for firmabilsklassen, mens det for alle biler under 160.000 kroner stort set udelukkende er private, der køber bilerne,” siger Jan Lang.

En opgørelse for DR Pengemagasinet viser med al tydelighed, at det er med god grund, at de store mellemklassebiler som VW Passat og Ford Mondeo kaldes ’firmabiler’.

2 promille Mondeo købt privat
Ud af de 1.163 fabriksnye VW Passat, der ifølge Danske Bilimportører blev solgt sidste år, blev kun 77 – altså 6 pct. – købt af private. Og endnu mere udtalt for Ford Mondeo (billedet) – ud af 960 solgte biler var bare to – altså 2 promille – købt og betalt af private. Resten blev købt af firmaer og leasingselskaber. En udvikling der ifølge analytikeren fra Bilbasen altså er fortsat i 2015.

”Folk har simpelthen ikke råd til at købe de her biler fra nye. De er simpelthen for dyre, siger Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom i FDM, til DR Pengemagasinet.

”Det er jo helt i hegnet for at sige det mildt, siger han videre med henvisning til de høje danske registreringsafgifter.

Først når de har kørt nogle år som firma- eller leasingbiler sælges de til private købere. Mens mini- og mikrobiler alene topper salgslisterne for fabriksnye biler, så ligger to store familiebiler VW Passat og Ford Mondeo allerøverst på salgslisterne blandt brugte biler. I alt er der i år solgt 11.500

”Der er stor efterspørgsel på de større familiebiler,” siger Jan Lang på Bilbasen.

De ti mest populære, fabriksnye biler er i første halvår af 2015 i gennemsnit blevet solgt for 144.200 kroner. De ti mest populære, brugte biler koster til sammenligning 168.800 kroner. Altså 24.600 mere pr. bil. Det viser beregninger, som Bilbasen har foretaget for DR.

FAKTA: 5 mest solgte nye biler i 2015
1. VW Up
2. Peugeot 208
3. Peugeot 108
4. Toyota Aygo
5. Ford Fiesta

FAKTA: 5 mest solgte brugte biler i 2015*
1.VW Passat
2. Ford Mondeo
3.VW Up
4.Peugeot 207
5. Ford Focus

*brugte biler under ni år gamle solgt via forhandler
Kilde: DR, Danske Bilimportører og Bilbasen

Læs også: 2015 er et dårligt år at købe ny bil

henrikh@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here